• Forside

Alonso: Vi ligger for langt tilbage

Fernando Alonso er en frustreret mand, efter sit skifte tilbage til Renault-teamet i år. Farten mangler helt klart og samtidig ser det ud til, at Renault er ved at falde længere tilbage i feltet, end først forventet

Af: (@bmf1.dk) d. 7/4 2008 klokken 11:04

Han har ikke haft den bedste start på sæsonen, indtil videre, men selvom Fernando Alonso ikke forventede at kunne følge med Ferrari, McLaren og BMW, så regnede han dog ikke med, at Renault ville være så langt tilbage.

Det er klart for alle, ikke mindst den dobbelte verdensmester selv, at Renault mangler meget, før de kan gøre sig gældende igen, efter deres totale triumf for bare få sæsoner siden. Årene 2005 og 2006 husker alle vist, Alonso var den nye tids mester og en æra sluttede, mens en anden begyndte.

Den æra ser nu ud til at være særdeles kortlivet. Bevares, Michael Schumacher er ikke længere med i manegen, og spøger heller ikke mere. Kimi Räikkönen kom ud som verdensmester i 2007, et år der så Fernando Alonso kæmpe for sin integritet og sit omdømme.

Fernando Alonso ved godt, at der skal hives adskillige kaniner op af hatten, før resultaterne begynder at komme.

"At være det ottende team ud af elleve, er alt for langt tilbage," siger Alonso til Marca. "Det er ikke længere bare Ferrari, McLaren og BMW der er foran os. Toyota, Williams, Red Bull og Honda er ligeledes foran os."

Det næste løb på kalenderen, er det spanske om tre uger, Fernando´s hjemmebane. Renault vil arbejde endnu hårdere på at komme med forbedringer til bilen, blandt andet med en ny aerodynamisk pakke, samt ændringer til ophængningen. Alonso klynger sig til håbet om, at dette vil gøre ham mere konkurrencedygtig.

Fernando Alonso, Renault, i aktion i Bahrain. 2008

"Vi må se hvor meget det kan forbedre bilen, og hvor meget de også forbedrer det andet udstyr. Det er det eneste håb vi har at holde os til,"siger Alonso.

Inden sæsonen startede, udtalte både Flavio Briatore og Fernando Alonso selv, at de skulle kæmpe om podieplaceringerne, men det ser ud til at de skal kæmpe endnu mere, for bare at holde sig i midterfeltet.

"En podieplads vil blive umuligt i denne sæson, så meget kan vi ikke forbedre os. Hvis ikke det hjælper (de nye tiltag, red.), vil det være bekymrende, for i dag for eksempel, havde Fisichella et bedre løb i en Force India end jeg havde."

"Det vi ser på nu, er at lægge os på niveau med Toyota, for eksempel. Og at være i et løb lige bag de tre store, Ferrari, McLaren og BMW."

For bare én sæson siden, ville den ovennævnte kommentar have medfødt latter og rysten på hovedet i Formel 1-verdenen. Men Renault er i krise for tiden, mens Toyota endelig er kommet et stort stykke videre. De næste tre løb, Spanien, Tyrkiet og Monaco, vil give en langt bedre indikation af styrkeforholdet mellem de elleve teams.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.

P. Grid Kører Team Dæk Tid Stop Point
1. 2. Felipe Massa Scuderia Ferrari
P
1T31:06.970 2 10
2. 4. Kimi Räikkönen Scuderia Ferrari
P
1T31:10.270 2 8
5. 5. Heikki Kovalainen McLaren Formula 1 Team
P
1T31:33.670 2 4
7. 11. Mark Webber Oracle Red Bull Racing
P
1T31:52.370 2 2
8. 8. Nico Rosberg Williams Racing
P
1T32:02.770 2 1
13. 3. Lewis Hamilton McLaren Formula 1 Team
P
56 omg. 2 0
14. 16. Kazuki Nakajima Williams Racing
P
56 omg. 2 0
18. 17. David Coulthard Oracle Red Bull Racing
P
56 omg. 2 0
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)