• Forside

Løbsrapport Canada

Canada´s Grand Prix kunne søndag byde på action-mættet top-underholdning i verdensklasse, da Robert Kubica kørte først over målstregen. Læs vores løbsrapport her.

Af: (@bmf1.dk) d. 9/6 2008 klokken 12:06

Normalt er det sådan, at et uheld bag i feltet hurtigt bliver glemt og de forankørende kan fortsætte deres dueller. Men man fristes til at sige, at sædvanen tro, bød Canada på et anderledes og helt uforudsigeligt Grand Prix.

15 omgange inde i løbet, ændredes alt. Adrian Sutil, der kørte så godt i Monaco, måtte parkere bilen og der kom røg fra bremserne. Det tog tid at fjerne bilen og man måtte sætte safetycar på banen.

Straks blev pitten åbnet og de forreste syv skyndte sig i pit. Det betød også, at det forspring Lewis Hamilton havde fået over Kubica og Kimi Räikkönen, skrumpede til ingenting, og samtidig var englænderens pitstop, en smule langsommere end de førnævntes.

Ferrarien med Kimi Räikkönen i, og Robert Kubica i sin BMW Sauber, stoppede pænt ved det røde lys ved pitudgangen, men det overså en anspændt Lewis Hamilton og bankede direkte op bag i den flyvende finne, og dermed satte han begge ud af spillet. Nico Rosberg, fik ikke stoppet i tide og knaldede sin frontvinge op bag Hamiltons racer. Kubica formåede at holde sig ude i siden af pit-udkørslen og kunne køre ud ved grøt lys, uden en skramme.

Kubica kom ud foran Heidfeld, men var i en masse trafik der kunne have været afgørende for BMW. Men Kubica holdt hovedet koldt og forlængede sit forspring til sin kollega fra 11 sekunder til 25, da han tog sit andet og sidste stop. Mekanikerne arbejdede som efter et schweizisk kuk-ur og de sendte Kubica ud på banen igen, lige foran Heidfeld. Den føring beholdt Kubica til det ternede flag.

Kimi Raikkonen foran Nico Rosberg, Canada 2008.

Heidfeld havde ikke kunne matche Kubica´s fart i hverken træningerne eller i kvalen for den sags skyld, men han kæmpede bravt og holdt en masse modstandere bag sig, mens han selv knoklede hårdt for at komme frem i feltet. En andenplads er fuldt fortjent til tyske Heidfeld.

Med sejren, fører Kubica nu VM-stillingen og BMW Sauber ligger nummer to i konstruktørernes mesterskab.

Tredje mand på podiet, var veteranen David Coulthard, der holdt sig ude af problemer og kørte en fin tredjeplads hjem til Red Bull. Vigtige point til teamet, der nu ligger nummer fire efter Ferrari, BMW og McLaren.

Timo Glock havde et rigtig godt, men også hårdt løb. Han var i tætte dueller gennem hele løbet og kunne køre en fjerdeplads hjem, mens Jarno Trulli meget sent i løbet, blev angrebet bagfra af Felipe Massa, der snuppede italienerens femteplads og sendte Trulli hjem med to point i stedet for tre.

Apropos Massa, havde en fejl i pitten betydet, at han måtte ind igen og tanke ekstra, noget der kostede dyrt og var en sjælden strategisk bøvs fra Ferrari. Han lå længe nummer 17, men pludselig tog han tyren ved hornene og sluttede altså på en ganske imponerende femteplads, alt taget i betragtning.

Robert Kubica foran Fernando Alonso, Canada 2008.

Rubens Barrichello førte faktisk løbet en hel del omgange, og han kæmpede indædt med Glock, Trulli, Vettel, Rosberg, men kom dog ind på en ok 7. plads, mens Vettel tog det sidste tilgængelige point for Toro Rosso.

Kovalainen havde et mareridt af en weekend. Han fik en dårlig startplacering i løbet og havde svært ved at gøre sig gældende. Men i sidste tredjedel, trykkede han speederen gennem gulvet og kæmpede sig op på en niendeplads. Det betyder, sammen med Hamiltons DNF, at der ikke var nogen point overhovedet til McLaren i denne omgang.

Nico Rosberg har vi berørt en smule i forbindelse med det uheldige stop, men Williams kan ikke være tilfredse med en 10. plads til Rosberg og endnu et løb for Nakajima han ikke fik afsluttet. Nakajima lå længe og fightede bravt med Barrichello og på et tidspunkt var japaneren oppe på en tredjeplads.

Button sluttede løbet på en 11. plads, startende fra pitlane, mens Mark Webber tog 12. pladsen, den næstsidste foran Sebastién Bourdais.

Hos Renault var der blandede følelser at spore. Fernando Alonso var helt fremme i skoene og trykkede endda meget hårdt på speederen. Han kæmpede med de store teams og lå til årets bedste resultat, da han pludselig spandt ud i et sving og må udgå fra en fornem tredjeplads.

Sejrspodiet i Canada. Fra venstre Nick Heidfeld, Mario Theissen, vinderen Robert Kubica og løbets nr. 3, David Coulthard.

Makkeren Nelson Piuet, havde ligeledes en off-day, og måtte udgå efter mekaniske problemer der resulterede i et spipn og satte den brasilianske kører ud af spillet.

Sidste mand var Giancarlo Fisichella, der faktisk klarede det hæderligt, lige indtil også han måte udgå efter et lidt mystisk spin, der dog kunne skyldes mekaniske problemer.

Med sejren er Robert Kubica nu hele fire point foran Lewis Hamilton og Felipe Massa, der har lige mange point.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.

P. Grid Kører Team Dæk Tid Stop Point
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)