• Forside

Frankrigs Grand Prix: 3. frie træning

3. træning er overstået, og Renault bliver ved med at holde sig til i træningerne i Frankrig. Det blev dog generelt en lidt usædvanlig top tre i denne omgang, så måske der er lagt op til en overraskelse i eftermiddag. Læs om hele træningen her.

Bilmagasinet Logo . Copyright Bil Magasinet BMF1

Af: Jesper (jwk@bmf1.dk) d. 21/6 2008 klokken 10:06

Da de første 90 minutters træning blev afviklet på Magny-Cours i går formiddags, var det helt efter planen Ferrari, McLaren og BMW Sauber, der tog sig af de første fem pladser. Hurtigste mand blev Felipe Massa (Ferrari) med en tid på 1:15.306.

Om eftermiddagen virkede det til, at der blev satset mere på løbsopsætning hos topholdene, hvilket Renault udnyttede til at få Fernando Alonso hjem på en førsteplads med en tid på 1:15.778.

Det er selvfølgelig altid attraktivt for et hold at indtage en førsteplads på sin hjemmebane, og det skal derfor blive spændende at følge i dagens træning og kvalifikationen, der starter klokken 14, hvor meget førstepladsen skyldtes strategi fra Renaults side og hvor meget det skyldtes forbedringer i forhold til tidligere på sæsonen.

Til sammenligning var den hurtigste tid under sidste års kvalifikation 1:14.795 sat af Lewis Hamilton (McLaren) i Q2.

Vejret i Frankrig byder på en blå himmel og 24 graders varme med en asfalttemperatur på 33 grader. Der er bare en let vind og en luftfugtighed på 59%, så tæt på optimale forhold for kørerne.

Træningen er startet, og det er Giancarlo Fisichella og Adrian Sutil fra Forca India, der er de to første kørere på banen. Der er dog andre kørere, der heller ikke spiler tiden og inden for det første minut er i alt 11 kørere ude af pitten, omend alle vender tilbage i pitten med det samme.

Efter to et halvt minut er det bare de fire Ferrari- og Honda-kørere, der endnu ikke har været ude og prøve asfalten af.

Efter fire minutter er alle tilbage i pitten igen.

Ti minutter inde i træningen, og alle 20 biler holder stadig i pitten.

Sebastian Bourdais (Toro Rosso) er den første til at komme ud igen efter godt 13 minutter. Han får følgeskab af Jarno Trulli (Toyota), Timo Glock (Toyota) og Nick Heidfeld (BMW Sauber). Bourdais sætter dagens første tid med 1:17.491, hvilket begge de to Toyota-kørere dog klare at forbedre, inden Bourdais på den efterfølgende omgang tager førstepladsen tilbage.

Der er nu stor aktivitet på banen, og Felipe Massa er den eneste, der endnu ikke har været ude. Som følge af de mange biler skifter stillingen hele tiden, men efter 18 minutter er det Sebastian Vettel (Toro Rosso), som er hurtigst i tiden 1:16.432. Han er indtil videre den eneste, der er kommet under 1:17.

Nick Heidfeld og Kimi Räikkönen (Ferrari) er de to første af de formodede topkørere, der sætter tider, men de er dog ikke gode nok til at true Vettel.

Nr. Kører Hold Bedste tid Omgange
1. Sebastian Vettel Toro Rosso 1:16.432 6
2. Nelson Piquet Jr Renault 1:16.511 4
3. Jarno Trulli Toyota 1:16.913 6
4. Kimi Räikkönen Ferrari 1:16.995 3
5. Sébastien Bourdais Toro Rosso 1:17.024 5
6. Timo Glock Toyota 1:17.081 6
7. Jenson Button Honda 1:17.129 4
8. Fernando Alonso Renault 1:17.194 4
9. Nick Heidfeld BMW Sauber 1:17.623 6
10. Adrian Sutil Force India 1:18.231 6
11. Giancarlo Fisichella Force India 1:18.312 5
12. Rubens Barrichello Honda 1:21.261 4
13. Nico Rosberg Williams   1
14. Robert Kubica BMW Sauber   3
15. Kazuki Nakajima Williams   3
16. David Coulthard Red Bull   1
17. Heikki Kovalainen McLaren   3
18. Lewis Hamilton McLaren   1
19. Mark Webber Red Bull   1
20. Felipe Massa Ferrari   2

Stillingen efter 20 minutter


Efter 23 minutter er det Nelson Piquet (Renault), der rykker fra andenpladsen op på førstepladsen. Tiden er 1:16.344. Holdkammeraten Fernando Alonso ligger pt. nede på 13. pladsen 8,5 tiendedele langsommere.

Efter 25 minutter er det bare David Coulthard (Red Bull) og Mark Webber (Red Bull), der endnu ikke har sat en tid. Coulthard er dog ude på banen, mens Webber holder i pitten efter at have kørt en enkelt installationsomgang tidligt i træningen.

Næste mand i front er Lewis Hamilton (McLaren). Tiderne nærmer sig nu 1:16, hvilket giver godt otte tiendedele ned til Massas tid fra i går.

Red Bull har ladet vente længe på sig, men nu da de endelig sætte en tid ved David Coulthard, så er de hurtige. Han er hurtigst af alle indtil videre i den midterste sektor, og den samlede tid rækker til en andenplads. Kort efter går den førende Hamilton i pit.

Den øjeblikkelige stillingen ligner ikke stillingen i mesterskabet særlig meget. Robert Kubica (BMW Sauber), der ligger i front i kampen om verdensmesterskabet, er bare nummer 15, mens holdkammeraten Nick Heidfeld er to pladser længere tilbage. Heikki Kovalainen (McLaren) ligger på 11. pladsen, men Felipe Massa er nede som nummer 9. Det kan dog let være et udtryk for, at de køre med en anden opsætning, end de hurtigste. Et bedre billede af det reelle styrkeforhold kommer nok først i de sidste minutter, hvor kørerene ofte tester kvalifikationsopsætningen.

Med godt 27 minutter igen er der otte kørere på banen, men der sker ikke de store ændringer i stillingen. Det mest dramatiske i de sidste minutter var, at Vettel kørte for bredt, men han havde ikke nogen problemer med at fortsætte. Han ligger for tiden på en flot fjerdeplads, hvilket er en fortsættelse af hans flotte placeringer i går, hvor han sluttede på henholdvis ottende- og femtepladsen i de to træninger.

I den tunge ende af tabellen er Fisichella rykket op som nummer 17, hvilket har sendt Heidfeld ned som den kører, der har den næstlangsomste tid af alle. Fisichella er med 13 omgange den kører, som indtil videre har været mest aktiv.

Med 25 minutter igen er Mark Webber endelig kommet ud på banen for at sætte sin første tid. Den bliver 1:16.602, hvilket rækker til en sjetteplads.

Kort efter sætter Piquet hurtigste tid af alle i den første sektor. Skal han have lidt revanche i dag? Han er også hurtig i den midterste sektor, og samlet rækker tiden 1:15.570 til en førsteplads mere end fire tiendedele foran Hamilton, som dog lige inden er kommet ud af pitten.

Nr. Kører Hold Bedste tid Omgange
1. Nelson Piquet Jr Renault 1:15.750 10
2. Lewis Hamilton McLaren 1:16.182 10
3. David Coulthard Red Bull 1:16.310 8
4. Sebastian Vettel Toro Rosso 1:16.432 12
5. Kimi Räikkönen Ferrari 1:16.473 9
6. Mark Webber Red Bull 1:16.602 6
7. Nico Rosberg Williams 1:16.619 8
8. Heikki Kovalainen McLaren 1:16.636 10
9. Kazuki Nakajima Williams 1:16.644 10
10. Rubens Barrichello Honda 1:16.658 11
11. Felipe Massa Ferrari 1:16.664 9
12. Jenson Button Honda 1:16.720 14
13. Sébastien Bourdais Toro Rosso 1:16.756 10
14. Jarno Trulli Toyota 1:16.913 12
15. Timo Glock Toyota 1:17.081 12
16. Robert Kubica BMW Sauber 1:17.119 11
17. Fernando Alonso Renault 1:17.194 11
18. Nick Heidfeld BMW Sauber 1:17.368 12
19. Giancarlo Fisichella Force India 1:17.573 13
20. Adrian Sutil Force India 1:18.231 13

Stillingen efter 40 minutter


Hamilton forsøger at svare igen på Piquets tid ved at sætte bedste tid i sektor 1. Han kan dog ikke følge op på den resterende del af omgangen og ender med ikke at forbedre sig. Til gengæld lykkedes det Räikkönen at rykke op på tredjepladsen.

Der er nu 12 kørere på banen, hvilket kan være det med til at gøre det svært at sætte nye bedste tider.

De to BMW-kørere ligger stadig langt tilbage – for tiden på 16. og 18. pladsen med den hurtigste fra 2. træning, Fernando Alonso, i mellem sig.

Vettel fortsætter med at imponere: med knap 14 minutter igen, sætter han en ny sektor rekord i den midterste del af banen. Samlet ligger han på en sjetteplads lige foran holdkammeraten Bourdais. Omgangen senere rykker Vettel op på fjerdepladsen.

Knap 11 minutter igen og der er trængsel i pitten. Der er bare fem kørere, der er ude på banen.

Syv et halvt minutter igen og kørerne begynder stille og roligt at komme ud til deres sidste omgange – nogle forsøg, hvor mange af kørerne givetvis vil prøve de sidste ting af inden eftermiddagens kvalifikation, hvilket giver mulighed for nogle gode tider.

Mark Webber lægger ud med at sætte bedste sektortider i de to sidste sektorer. Det giver en tid, der bare er ni tusindedele langsommere end Piquet. Brasilianeren svarer dog igen med en hurtig midterste del af banen. Samlet bliver det dog ikke til en forbedring.

Timo Glock forbedrer sig i all tre sektorer, og rykker dermed sin Toyota op på niendepladsen.

Med tre minutter igen er der 17 kørere på banen.

Der bliver sat mange personlige bedste tider i forskellige sektorer. Nico Rosberg (Williams), der har en straf på ti placeringer at glæde sig til efter kvalifikation, er en af dem, og han rykker op på fjerdepladsen. Samtidig er det kun Lewis Hamilton, der er i pit.

Med mindre end ét minut igen så det ud til, at Kimi Räikkönen var på vej mod at forbedre sig, men en langsom sidste sektor forhindrede det.

Med det løb tiden ud og kørerne har maksimalt mulighed for at sætte en sidste tid. Det ser dog ikke ud til, at der er nogen, som kan true Piquet og Webber i front.

Dermed er weekendens sidste træning overstået. Top tre lyder på en meget usædvanlig trio med Nelson Piquet foran Mark Webber og med Sebastian Vettel på en tredjeplads. De tre ligger inden for en enkelt tiendedel af et sekund. Efter dem kommer Niko Rosberg, Kimi Räikkönen og Jarno Trulli.

Du kan se hele resultatet i vores resultatoversigt.

Vi vender tilbage i eftermiddag med vores dækning af kvalifikationen.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
2. Mark Webber Oracle Red Bull Racing
P
1:15.759 + 0.000 14
4. Nico Rosberg Williams Racing
P
1:15.974 + 0.215 17
5. Kimi Räikkönen Scuderia Ferrari
P
1:16.003 + 0.244 18
7. Lewis Hamilton McLaren Formula 1 Team
P
1:16.182 + 0.423 16
9. Felipe Massa Scuderia Ferrari
P
1:16.256 + 0.497 17
10. David Coulthard Oracle Red Bull Racing
P
1:16.282 + 0.523 18
13. Heikki Kovalainen McLaren Formula 1 Team
P
1:16.545 + 0.786 16
15. Kazuki Nakajima Williams Racing
P
1:16.644 + 0.885 16
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)