• Forside

Udviklingen skal accelereres yderligere

Magny Cours er Ferraris bane – de vinder ofte her, men alligevel mener Robert Kubica, at BMW Sauber fik valgt nogle forkerte dele til dette løb. Når man ender som nr 5 på en dag, hvor alt ellers kører som det skal, så er det bare ikke godt nok, mener han.

Af: !Palle Hellemann (ph@bmf1.dk) d. 26/6 2008 klokken 12:06

I Melbourne var BMW hurtigere end Ferrari, og i Malaysia og Bahrain var BMW Sauber hurtigere end McLaren, men ved løbet i Barcelona var Ferrari langt foran igen, McLaren dog lidt nærmere.

Hvilket team der er bedst afhænger altså af banen, og hvor godt teamet har formået at forberede sig til den pågældende bane.

Kubica erkender at man ved Frankrigs GP havde problemer med både Toyota, Red Bull og Renault. Williams havde tilsvarende problemer. BMW Sauber F1.08eren var ca. ½-1 sekund langsommere end Ferrari, selv når det gik bedst. Der er således plads til forbedring.

Kubica udtaler: ”Vi skal accelerere vores tekniske udvikling yderligere hvis vi skal lukke hullet op til Ferrari og McLaren.”

Kimi Raikkonen, Canada, 2008.

Ferraris hurtigste omgange: Kimi: 1m 16,630 s, Massa: 1m 16,729 s
McLarens: Kovalainen: 1m 17,134 s, Hamilton: 1m 17,453 s
Her har Kubica klemt sig ind mellem Kovalainen og Hamilton med en tid på 1m 17,172 s, men Hamilton var jo også plaget af trafik og formentlig langsommere biler omkring ham hele løbet.

Det ser også ud som om flere andre teams har forbedret sig en del siden Melbourne. Således virker både Toyota, Renault og Red Bull i væsentligt bedre form nu end ved sæsonstarten.

Kubica mener at der skal udvikles dele, der kan give bedre handling, højere topfart og bedre gennemsnitsfart.

Jarno Trulli i TF108

Toyota er måske ved at overvinde deres problemer med at drive en højtekologisk virksomhed i Tyskland med en Japansk ledelse. Derudover ser det ud som om Red Bull er ved at profitere af Adrian Newey, den legendariske F1 designer, der plejer at kunne designe vinderbilen over dem alle.

Mark Webber tester den specielle køl på bilen

Således leverede Mark Webber i Red Bull, den 6. hurtigste omgang i Frankrig: 1m 17,507 s, foran Trulli i Toyota: 1m 17,567 s og Alonso i Renault på 1m 17,641 s.

Nick Heidfeld havde store problemer med at kvalificere F1.08

Heidfelds hurtigste omgang er klemt i en Renault sandwich, med 1m 17,716 s, hvor Piquet i Renault kørte 1m 17, 758 s. Vettel, STR Ferrari, der lå foran Heidfeld det meste af løbet kørte 1m 17,760 s.
I alt ligger 10 af kørerne i midterfeltet indenfor 0,5 sekunder fra hinanden på deres hurtigste omgange, så der er trængsel og mindre fejl straffes hårdt med dårlige resultater.

Kubica forventer dog at løbet på Silverstone vil betyde at man kommer tilbage til mere normale tilstande med BMW Sauber hængende efter McLaren og Ferrari, men klart foran alle andre teams.

Men polakken frygter, at hans kontakt med toppen snart forsvinder hvis Ferrari og McLaren ikke bliver ved med at have tekniske problemer ind i mellem og problemer med at kørerne begår fejl. Indtil nu har BMW Sauber jo profiteret massivt af dette, men det bliver jo nok ikke ved, frygter han.

Willy Rampf kan fortælle at BMW Sauber har planlagt at komme med en væsentlig, og synlig opdatering af BMW Sauber F1.08 raceren til det italienske GP på Monza.

Monza, den hurtigste bane i kalenderen med topfart op mod 350 km/h, plejer at være en god bane for BMW, også dengang de leverede motorer til Williams. Derfor kan det jo give håb om at Ferrari og McLaren kan få mere konkurrence, men det er klart at de 2 teams også udvikler videre på deres biler.

Heikki Kovalainen, McLaren-Mercedes. Bahrain 2008

Og det er jo netop også en del af fascinationen ved Formel 1: En ekstrem sport ud i teknisk udvikling i den absolut høje prisklasse med fanden-i-voldske udøvere, der hele tiden presser på for at få bedre, hurtigere grej at arbejde med. Det stiller store krav til både organisation, kultur, psyke og økonomi.

Der er dog lang tid til Monza og BMW Sauber kan nå at tabe mange point inden da, og de andre teams ligger jo heller ikke stille, så realistisk set bliver det nok ikke i år, at BMW Sauber når helt op på siden af Ferrari og McLaren på de baner, hvor de hver især plejer at være bedst. Kun på de baner, hvor de 2 topteams ikke plejer at gøre så god en figur kan vi forvente at se BMW Sauber gøre dem rangen stridig.

Indtil Monza vil BMW Sauber fortsætte videreudviklingen af F1.08eren på detalje-niveau. Det betyder at der ind i mellem kommer nye mindre aerodynamiske modifikationer og måske en ny motorafdækning, men ingen større forbedringer.