• Forside

Silverstone GP live rapport

Silverstone er en klassiker. Banen minder en del om Barcelona (Catalunya) og består af en hurtig første sektion og en langsommere sidste del med flere langsomme sving. Der er udsigt til regn, hvilket plejer at give høj underholdning

Af: !Palle Hellemann (ph@bmf1.dk) d. 6/7 2008 klokken 13:07

Især Becketts – Maggot svingkombinationen kort efter det meget hurtige første sving er spændende. Efter at have kørt banen nogle få gange i PS3’ F1 spil får man en fornemmelse for den og justerer setup på bilen for at få en passende hastighed for enden af den hurtigste langside.



Bilmagasinets Banekort for Silverstone

Ofte får man så et setup, der giver for lidt downforce i svingkombinationerne på banens sidste del – der er markant understyring og for lidt kontrol, især i de 2 sidste svingkombinationer.

Når man så har justeret setup til mere downforce mv. så man opnår neutral styring i de langsomme sving, så falder omgangstiderne også markant, selvom topfarten for enden af langsiden er 5-8 km/h lavere.

Men den rigtige Silverstone har adskilligt flere svære overraskelser til virkelighedens teams og deres piloter. Som en tidligere flyveplads er den anlagt i et frit område med masser af muligheder for vind, der jo gavner opdriften, når man flyver op mod vinden. Denne blæst har stor betydning for F1 racernes aerodynamik og gør det sværere at evaluere setup eller dæk.

En anden overraskelse kan være regn, der jo er en fast del af Storbritanniens beliggenhed i Atlanterhavet og golfstrømmen. Vejrudsigten tyder på regn, hvilket jo altid vil give lidt flere overraskelser i løbets resultater.

Til dette løb siger vejrudsigten høj sandsynlighed for regn, hvilket teoretisk betyder at det er en fordel at starte med meget benzin, men på den anden side kan kørerne også være heldige at de skal ind og have regnvejrsdæk på når de alligevel skal tanke. Det siges at benzin til 2 ekstra omgange koster 0,2 sek pr omgang på tør bane. Så kun ved regn kan det betale sig at starte med ekstra benzin.

Det er en joker når teamet med vejrudsigten i hånden, lørdag inden Q3 skal beslutte sig for løbsstrategien, og måske er det en af årsagerne til nogle af overraskelserne på startgridden i dag.

I fredagstræningen så vi Alonso’s Renault-motor gå på pension i en sky af røg, masser af olie på banen og lidt flammer, der dog gik ud af sig selv. Men olien på banen havde nær kostet Coulthard en ulykke – han klarede den, men kort efter kom Massa på en hurtig runde og han fik en snurretur, der endte brat i dækvæggen for enden af langsiden. Massa’s Ferrari så ikke køn ud bagefter. Højre baghjul hang i en wire og hele baghjulsophænget i den side var totalt ødelagt.

Måske har dette uheld givet Massa eller hans mekanikere lidt problemer, der endte med at koste en dårlig kvalifikation eller også starter Massa med meget benzin i tanken.
Renault bekymrede sig ikke, fordi træningsmotorerne har en kendt fejl, der kan udløse et motorhaveri, mens racemotorerne er blevet forbedret på dette punkt. Massa’s mekanikere fik således travlt på grund af Renaults lidt ligegyldige holdning til sikkerheden.

Startgrid

P1: Heikki Kovalainen, McLaren, 1:21.049
P2: Mark Webber, Red Bull Racing, 1:21.554

P3: Kimi Räikkönen, Ferrari, 1:21.706
P4: Lewis Hamilton, McLaren, 1:21.835

P5: Nick Heidfeld, BMW Sauber F1, 1:21.873
P6: Fernando Alonso, Renault, 1:22.029

P7: Nelson Piquet Jr., Renault, 1:22.491
P8: Sebastian Vettel, STR, 1:23.251

P9: Felipe Massa, Ferrari, 1:23.305
P10: Robert Kubica, BMW Sauber, 1:19.788

P11: David Coulthard, Red Bull Racing, 1:20.174
P12: Timo Glock, Toyota, 1:20.274

P13: Sebastian Bourdais, STR, 1:20.513
P14: Jarno Trulli, Toyota, 1:20.601

P15: Kazuki Nakajima, Williams Toyota, 1:21.112
P16: Rubens Barichello, Honda, 1:21.512

P17: Jenson Button, Honda, 1m:21.631
P18: Nico Rosberg, Williams Toyota, 1:21.668

P19: Adrian Sutil, Force India, 1:21.786
P20: Giancarlo Fisichella, Force India, 1:21.885

Her er jo et par markante overraskelser:

Stort tillykke til Kovalainen med hans første Pole – markant hurtigere end Hamilton i denne kvalifikation: Det står nu 6-3 til Hamilton i deres indbyrdes kvalifikations opgør. Hamilton ligger lige bag Webber, men de er begge på den snavsede side af banen.

Mark Webber og Robert Kubica i Canada 2007

Mark Webbers bedste startplacering i år: Imponerende P2. Red Bull har vist stor forbedring i denne sæson, alligevel så gætter vi på at han skal tidligt ind til og have slukket tørsten. Coulthard P11 ligger mere der hvor vi forventede at se dem.

Räikkönen og Ferrari virker knap så sikre som de plejer at være også her på Silverstone. Massa’s tid i Q3 var reelt den langsomste tid der blev sat. Var der noget galt eller helgarderer Ferrari med 2 vidt forskellige strategier?

Ferrari’s officielle udmelding er dog at man i Q3 fik problemer ved det sidste dækskifte på Massa’s bil, hvorfor han ikke kunne nå ud og sætte en hurtig omgang. Massa mener selv at han kunne have kørt sig ind på række 2 som minimum. Det gør hans placering endnu mere problematisk, at det ikke skyldes mange liter benzin til et langt første stint.

Massa får svært ved at forsvare den samlede første plads fra P9, så vi spår at førstepladsen besættes af en ny kører efter dette løb, men forbliver hos Ferrari. Samtidig var det lidt usædvanligt at se en Q2 domineret af de 2 McLaren efterfulgt af BMW Sauber med Ferrari nede på 7. og 8. pladserne.

Massa, Räikkönen, Kubica sammen med Stefano Domenicali i Bahrain

BMW Sauber og Heidfeld har vist fået løst problemerne i kvalifikation og pga Kubica’s tekniske problemer i Q3 starter Heidfeld for første gang længere fremme end Kubica, der slet ikke fik sat en tid i Q3. Det bliver svært for Kubica at forsvare sin position i den samlede stilling fra P10. Det er sjældent at BMW Sauber teamet fejler, men det er altså ikke godt nok, når Kubica slet ikke når ud og deltage i Q3.

Alonso og Piquet som 6 og 7 viser at Renault er ved at genfinde formen og Piquet er ved at lære det. Nu må vi se om de også denne gang kan omsætte det i point, ligesom i Frankrig, hvor Piquet jo sensationelt overhalede Alonso sidst i løbet. Mon det snart udvikler sig til en barsk duel a la sidste år hos McLaren?

Nick Heidfeld foran Fernando Alonso

Vettel og Toro Roso har gjort det godt denne gang også og Bourdais er ikke så langt efter.

Trulli, der jo var sensationen i Frankrig, roder nu nede på P14, bagved Glock P12. Det er vist ikke Toyotas weekend.

Hos Williams fortsætter den nedadgående spiral tilsyneladende og hos Honda er der ingen forbedringer at spore.

Force India afslutter startgridden, næsten som de plejer.

Opvarmningsrunde
Det regner og alle har regnvejrsdæk på.

Første omgang:
Hamilton laver en kanonstart, sætter Webber af ligesom Raikonnen kommer forbi Webber. Hamilton er tæt på at sætte Kovalainen af i første sving, men finnen når at redde den.
Senere snurrer webber rundt.

Omgang 2 - 3:
Massa snurrer rundt.
Coulthard og Vettel rammer hinanden i et sving og udgår.
Alonso går forbi Heidfeld til 4. pladsen.
Hamilton presser Kovalainen meget hårdt.

Omgang 4 - 5:
Hamilton går forbi Kovalainen. Det så ikke ud som om Kovalainen gjorde det specielt svært for Hamilton.
Kovalainen i vild kontrastyring mens Raikonnen henter ind på ham.
Heidfeld taber tid til Alonso so Piquet hænger på ham.

Omgang 6 - 7:
Alonso haler ind på Raikonnen, Kubica presser Trulli, der altid er meget svær at passere.

Omgang 8 - 9:
Hamilton, den eneste under 1:34 pr omgang trækker fra Kovalainen.
Webber på vej op gennem feltet, nede fra efter sin snurretur. Han overhaler Nakajima og Sutil.
Raikonen er kommet forbi Kovalainen, der er snurret rundt i Abbey.

Omgang 10 – 11:
Der bliver nu annonceret mere regn om 5 minutter. Massa ligger stadig nede som nr. 18.
Sutil kører af og sidder fast i gruset. Han aquaplaner lige pludselig, lige foran Bourdais, der mirakuløst ikke bliver ramt.

Omgang 12 – 13:
Raikonen haler ind på Hamilton, mens Massa til syneladende bare triller rundt bagest uden nogen ambitioner for dette løb.
Webber er ved at tage Button, efter at have overhalet Barichello. Webber vil bare have point i dag lader det til.

Omgang 14 – 15:
Webber sætter Button meget flot og er nu nr. 10. Massa stadig bag Rosberg. Det er heller ikke en god weekend for Williams.
Kovalainen har problemer med at holde bilen på banen.

Omgang 16 – 17:
Massa endelig forbi Rosberg. Alonso nærmer sig Kovalainen, der nu har 9 sekunder op til Raikkonen.
Massa overhaler nu Fisichella, til 15. pladsen.
Banen er næsten tør nu.

Omgang 18 – 19:
Webber i pit og nu gør McLaren klar til Kovalainen.
Perfekt pitstop til ham. Kovalainen kommer ud lige foran Kubica, der straks tester ham.

Omgang 20 - 21:
Alonso i Pit på 20. omgang. Kun justering af frontvinge og tankning, ingen hjulskifte. usædvanligt. Alonso kommer ud som nr 8. bag Trulli
Hamilton og Raikkonen i pit samtidigt. Tæt slagsmål om at komme først ud - Raikkonen bliver på de samme dæk, mens Hamilton skifter til nye dæk.

Omgang 22 - 23:
Massa i pit. Heidfeld i pit. Han kommer ud som nr. 8 lige bag Glock.
Der kommer nu mere regn på banen. BMW gør klar til at tage mod Kubica. Heidfeld laver en meget flot overhaling uden på Glock og derefter indenom Alonso.
Nakajima snurrer 2 gange rundt og er tæt på at blive ramt af 2 racere.

Omgang 24 - 25:
Raikkonen og Alonso taber nu tid formentlig pga deres sats på de gamle dæk. Raikkonen taber 4-5 sekunder pr omgang nu og Kovalainen er på vej op bagfra.
Webber bliver nu overhalet af Barrichello - er han blevet på gamle dæk.

Omgang 26 - 27:
Hamilton har nu hentet Massa med en omgang - ikke godt for Massa og Kovalainen er overalt på Raikkonen.
Heidfeld overhaler både Raikkonen og Kovalainen på en gang - fantastisk..

Omgang 28 - 29:
Alonso i pit igen.
Heidfeld tager 4 sekunder på Hamilton sidste omgang - han er flyvende..Men der er 23 sekunder op til Hamilton.
Nakajima overhaler Massa...En ikke helt normal weekend for Ferrari-køreren.
Kubica presser Piquet og han kommer forbi til en 5. plads.

Omgang 30 – 31:
Kubica stryger forbi Raikkonen, der kører i pit - nu har Ferrari erkendt det. Han har tabt lang lang tid og nu endnu mere med et kikset pitstop. Raikkonen nu nr 11.
Hamilton fører og Heidfeld har stadig over 20 sekunder op til ham.

Omgang 32 - 33:
Kovalainen er 3er men Kubica haler voldsomt ind på ham - 3-4 sekunder pr omgang. Det er BMW Saubers dag i dag må man vist sige.

Omgang 34 - 35:
Kubica overhaler Kovalainen. Nu er de 2 BMW Sauber racere 2. og 3.er
Kovalainen i pit. Ud som 11.er.
Mere regn, forholdene er næsten umenneskelige for kørere og teams.

Omgang 36 - 37:
Piquet kører af og sidder fast i gruset.
Kubica og Hamilton begge ude og prøve græsset.
Massa spinder af efter det hurtige sving for enden af langsiden - han aquaplaner lige pludselig. Han klarer sig dog ind på banen igen.
Raikkonen af banen også, men han kommer ind igen.

Omgang 38 - 39:
Hamilton i pit - samme intermediate dæk på igen.
Heidfeld i pit - samme dæk som Hamilton.
Kubica i pit, Trulli kommer op som 3.er
Raikkonen spinder af lige ved pitindkørslen, men kommer på banen igen.
Webber spinder af.
Kubica nu 6. efter sit pitstop. De 3 kørere mellem ham og Heidfeld mangler et stop.
Hamilton langt foran Heidfeld.
Barrichello på Wet-extremes overhaler Alonso.

Omgang 40 - 41:
Kubica kører af og sidder fast i gruset - ærgerligt for han kunne have genindtaget føringen i den samlede stilling.
Rosberg påkører Glock bagfra og ødelægger næsen.
Hamilton øger afstanden ned til Heidfeld.
Glock snurrer rundt. Button kører af.

Omgang 42 - 43:
Barrichello har kørt Heidfeld op. Satsningen med ekstreme wets lader til at give pote. Barrichello forbi Heidfeld, men holder dækkene hjem.
Glock snurrer rundt og er meget tæt på dækvæggen.

Omgang 44 - 45:
Trulli 4.er og Alonso jagter ham med Kovalainen bagefter.
Hamilton stadig flyvende med over 40 sekunder til Barrichello på 2. pladsen.

Omgang 46 - 47:
Honda gør nu klar til at modtage Barrichello - ryger hans sensationelle 2. plads nu?
Han kører i Pit. Heidfeld tilbage på 2. pladsen.
Almindelig wets til Barrichello og tilbage på banen som nr. 12.
Bourdais snurrer rundt og Kovalainen kæmper, men er forbi Alonso.

Omgang 48 - 49:
Massa snurrer rundt, Trulli i pit.
Webber snurrer også lige ved pitindkørslen.
Hamilton er næsten den eneste, der ikke har haft afkørsler eller snurreture. Et fantastisk løb af den unge brite og lokale helt.
Kovalainen og Massa spinder igen. Kovalainen taber sin 4. plads og 5. for den sags skyld.

Omgang 50 - 51:
Hamilton overhaler Kovalainen med en omgang og han nærmer sig nu Raikkonen og Alonso bagfra. Ufattelig dominans af Hamilton i disse svære vilkår.

Omgang 52 - 53:
Nu er Hamilton udenom Raikkonen og ved at nærme sig Alonso. Han er 1:04 foran Heidfeld...
Raikkonen ved at overhale Alonso, der forsvarer sig med næb og kløer.
Raikkonen kommer udenom og Alonso prøver at slå tilbage, men nu kommer Kovalainen bagfra. Meget hård kamp mellem de to. Kovalainen er meget aggressiv, men Alonso giver sig bestemt ikke frivilligt.

Omgang 54 - 55:
Alonso forsvarer sig hårdt mod Kovalainen. Nakajima kommer nu op bag dem og ligger og lurer lidt.

Omgang 56 - 57:
Det ser ud til at Kovalainen er ved at indstille sig på at blive bag Alonso, men pludselig angriber han igen, mens Nakajima kommer helt op bag ham.
Pitten kalder Nakajima til orden og anmoder ham om at koncentrere sig om Trulli bag sig.

Omgang 58 -59:
Kovalainen kommer endelig forbi Alonso og Nakajima rykker op og angriber Alonso.

Sidste omgang:
Trulli helt op bag Nakajima, der taber lidt til Alonso. Hamilton nærmer sig målstregen efter et fantastisk løb, hvor han allerede i starten satte sig hårdt på løbet ved at vinde 2 placeringer.
Heidfeld ind på en flot 2. plads efter et godt kørt løb med 2 flotte dobbelt-overhalinger.
Barrichello ind på den sidste podieplads - et stort tillykke til ham og Honda, der ellers ikke har haft en nem sæson med kun 8 point indtil nu.
Pitten formaner Hamilton til at passe på bilen på vej tilbage til piten.
Hjemmepublikum hylder Hamilton med et kæmpe jubelbrøl.
Den samlede stilling er nu således at Hamilton, Raikkonen og Massa alle 3 har 48 point, mens Kubica forbliver på 46 point. Heidfeld ligger nu på 36 point. Kubica ville have været førende hvis han ikke var kørt af - surt for ham og BMW Sauber...
Men efter al kritikken under vi Hamilton, Heidfeld og Barrichello denne tur på podiet.
En fantastisk hyldest Hamilton får på podiet...

Vi takker fordi I læste med her om et meget spændende regnvejrsløb på Silverstone, der gav et for spændingens skyld optimalt resultat, når man ser på den samlede stilling: De 3 forreste a point og nr. 4 kun 2 point fra dem.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.

P. Grid Kører Team Dæk Tid Stop Point
1. 4. Lewis Hamilton McLaren Formula 1 Team
P
1T39:09.440 2 10
4. 3. Kimi Räikkönen Scuderia Ferrari
P
59 omg. 2 5
5. 1. Heikki Kovalainen McLaren Formula 1 Team
P
59 omg. 2 4
8. 15. Kazuki Nakajima Williams Racing
P
59 omg. 2 1
9. 18. Nico Rosberg Williams Racing
P
59 omg. 3 0
10. 2. Mark Webber Oracle Red Bull Racing
P
59 omg. 2 0
13. 9. Felipe Massa Scuderia Ferrari
P
58 omg. 3 0
DNF / Ikke-fuldførte
20. 11. David Coulthard Oracle Red Bull Racing
P
0 omg. 0 0
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)