• Forside

Singapore Grand Prix - Live: Alonso vinder!

Massa starter på pole i dag, hvor det reelt er ham og Hamilton der er udfordrere til Räikkönens krone. Velkommen til Singapores Grand Prix.

Bilmagasinet Logo . Copyright Bil Magasinet BMF1

Af: (@bmf1.dk) d. 28/9 2008 klokken 13:09

Hamilton fører med bare et enkelt point ned til brasilianske Massa, der om nogen er blevet rigtig sulten. Begge kørere vil gøre alt der står i deres magt for at komme videre med maksimum point.

Vi blænder op for vores sædvanlige live-dækning og denne gang er det en rigtig lækkerbisken, vi skal sætte tænderne i. Singapore lægger asfalt til det første natteløb i historien og det under hele 1500 super stærke lamper, der giver mere lys end et fodboldstadion.

I lørdagens kvalifikation var Räikkönen hurtigst i Q1, med Kovalainen og Hamilton lige efter. Massa blev firer i den første udskilningsperiode. Alonso fik en fremragende start på showet, der desværre sluttede i Q2, da en brændstofpumpe satte ud og dermed satte et punktum for en rigtig god kvalifikation for spanieren.

I Q2 var det igen de hårde drenge oppe foran, der satte sig på tiderne, omend der blev rykket lidt rundt. Massa, Kovalainen, Räikkönen, Vettel, Rosberg og Glock. Hamilton nåede lige akkurat med i top ti og dermed til Q3.

Massa og Hamilton kæmper og briten fandt de ekstra tiende-dele der skulle til, for at komme med i toppen. Hamilton satte hurtigste tid, men som vi har set før i år, hiver Massa lige en kanin op af hatten og snupper pole, foran Hamilton.

Kimi starter som treer efter de to, mens Kubica endnu engang redder BMW´s ære og starter fire. Kovalainen er femmer, mens Heidfeld der skulle være startet fra en sjetteplads, er rykket ned til en niendeplads. Dette skyldes at han skulle have blokeret for Barrichello. Omvendt blev Barrichello også straffet. Han måtte køre en alternativ rute på vej ind i pitten, hans oprindelige mål, inden Heidfeld blokerede, og det blev takseret til en bøde på voldsomme £8.000. Du kanlæse mere om den hændelse her

Herefter hedder det Vettel, Glock, Rosberg, (Heidfeld) og Nakajima.

En smule oprejsning til Honda, for Button satte 12. bedste tid, foran begge Red Bull-drengene, der ikke rigtig havde speeden lørdag.

Også ærgerligt at se begge Renault nede i feltet. Alonso 15 og Piquet lige efter. Bourdais nåede ikke videre til Q2 og er 17, Barrichello er 18, mens de to Force India-racere slutter feltet af.

Lamperne er tændt, de hvide altså, og der er lagt op til et monsterløb, her for første gang i Singapores gader, med kunstig belysning, en snæver gadebane, ikke rigtig de store afkørselsmuligheder og en chance for regn senere. Velkommen til!

Warmup er i gang på denne bumpede og meget spændende bane, der er lige så flad som en femkrone. Layoutet ligger godt til kørerne, der dog skal være meget vågne i de skarpe sving. Kurbs er et andet problem, eller i hvert fald forventes det, at de let højere kurbs kan indvirke på dækkene og deres holdbarhed.

Sidste melding er at der ikke forventes regn og der er der nok en del kørere der er glade for.

De fleste kørere starter på den hårde dgave af dækkene, mens Alonso er på de bløde.

1
Starten er gået, Massa tager starten, Hamilton lidt forsigtig men stadig toer. Kimi er treer. KUbica firer, Vettel, Glock og Kovalainen, med Heikki der hurtigt forsøger sig på Glock.

Glock afviser. Heidfeld er en plads oppe, nu otte. Trulli ni og Rosberg 10.

2-3
Massa har fået lidt luft ned til resten af feltet. Mellem de første otte, er der omkring syv sekunder at dele ud af, Massa har godt 1,2 sekund ned til Hamilton, der dog hænger godt med.

Alonso presser Nakajima. Spanieren er nu 12 og han vil meget gerne op og snakke med japaneren om hans 11. plads.

1,6 sekund mellem Massa og Hamilton.

Vettel, Glock, Heidfeld, Bourdais og Barrichello tog en plads, Trulli to pladser og Alonso tre pladser frem efter første omgang. Hamilton sætter bedste tid 1.47.656 på anden omgang.

1.46.539 til Massa.

4-5
Massa og Hamilton. Det er de to dethandler om i dag og det ses tydeligt på tiderne. Massa har lige under to sekunder til Hamilton, men der er over seks sekunder til Kimi.

Rosberg lidt sen på bremserne og kom forbi Trulli, men Trulli tog pladsen tilbage, da Rosberg var lidt bred i en kurve.

Rosberg er en smule hurtigere end Trulli, der dog ikke ser ud til at være truet.

1.46.34 til Massa.

6-7
Otte sekunder mellem Massa og Räikkönen. Vettel er femmer og har fire sekunder op til Kubica, men et par sekunder til Glock.

Gult flag ude. Der ligger lidt vragdele på banen og vi skal lige se hvor det kommer fra.

Massa er tre sekunder ned til Hamilton nu.

Angreb fra Rosberg, der satser hele butikken, men kommer forbi. Herligt race og fedt at se. Nu er det Heidfeld der står for tur for tyskeren. LIge på grænsen til at flatspotte dækkene.

Hamilton kører hurtigere end Massa på sidste omgang, mens Räikkönen drysser lidt rundt på en tredjeplads.

Massa kører lige ind over den vragdel vi talte om før og den bliver hængende. Spændende at se om den falder af eller om den overhovedet vil gøre nogen forskel.

Trulli har Alonso bag sig med bare 1/10-del efter. De to kender hinandne godt fra Renault-dagene og mon ikke vi ser en venlig, men bestemt duel mellem de to?

8-9
Angreb fra Alonso og spanieren trækker sig forbi Trulli. Lækkert at se. Helt op bag Trulli og så forbi! Omvendt er Rosberg nu hele tre sekunder hurtigere end Trulli per omgang, så Rosberg er måske meget let eller også har Trulli tanket til kun et stop.

Kimi 1.46:115 og dermed hurtigste omgang, men stadig treer.

Samlet set kører Hamilton ind på Massa, men over tre omgange er det under 1/10-del.

10-11
Räikkönen igen hurtigste mand. De forrexte to er uhyggelig hurtige og han har hentet over halvandet sekund til de to på de sidste tre omgange. 1.46.105.

3,3 sekund mellem Massa og Hamilton.

Räikkönen kører vildt stærkt nu og henter meget per omgang nu. Han er bare 3,2 sekund efter Hamilton.
En voldsom forbedring af sin egen bedste tid: 1.45.764 til Kimi.

Et halvt sekund per omgang, er recepten for Räikkönen, for han henter hele tiden ind på Hamilton.

12-13
Sparks will fly, er en gammel sang fra Rolling Stones og det er ren rock n´roll det her. Gnisterne flyver fra bunden af bilerne på den bumpede bane. Alonso er i pit og tilbage, denne gang med den hårde version af dækkene.

Massa svarer igen. 1.45.757.

Tilbage på 16. pladsen er Bourdais, der ikke imponerer, trods sin store erfaring fra natteløb. Han mistede to placeringer. Det er nok bare ikke lige i dag det skulle ske.

Rosberg får at vide, at han skal presse hårdt, inden sit pitstop.

14-15
Rosberg er virkelig hurtig nu. Han henter hele sekunder ud af Heidfeld per omgang.

1.45.599 til Kimi.

Av! Piquet er ude! Han smadrer sin racer lige ind i væggen. Et super ærgerligt sted og virkelig synd for dne brasilianske kører.

Safetycar er ude. Vi ser i slow, at Piquet rammer væggen i et højresving og bliver kastet tilbage til den modsatte side, hvor bilen er absolut færdig for denne gang.

Nu, hvor enkelte biler har startet deres pitstop, bliver løbet vendt op og ned. Safetycar rykker feltet sammen igen og nu mister Massa sit forspring. Omvendt kan Kimi lukke hullet op til Hamilton og få en slags restart på løbet.

Kubica får at vide at han skal spare på benzinen, mens Barrichello parkerer sin bil i siden. Han havde lige haft sit stop, men er nu ude.

16-17
Ned i fart kommer feltet og er ved at være helt samlet. Pitlane er nu åben og nu kommer Kubica til sit stop.

Safetycar er stadig ude.

Stort set alle teams er klar til pitstop, mens man stadig bakser Barrichellos bil væk fra banen.

Pitlanen var IKKE åben og det betyder en straf til både Alonso, Rosberg og Kubica. Pitlanen er til gengæld åben nu, og Ferrari kvajer sig guhjælpemig igen! Et katastrofalt stop, der får tankmanden revet med og slangen sidder stadig på! En fatal og dum, dum fejl af Massa. Han sidder og venter på mekanikere der kan fjerne slangen, for han nåede hele vejen ned til enden af pitlanen.

Slangen sidder fast og man bakser med slangen. Hvor er det en skam. Der kommer Massa ud igen.

Vi ser i slow, at Massa kører når lampen over ham er gul, med en slange stadig på og Kimi der holder og venter.

18-19
Fordel til Hamilton, Kubica og Vettel på grund af den dumme fejl. Massa er nok ikke årsagen, men Ferrari´s lamper virker nok ikke helt efter hensigten. Der ER fejl på det system, så det må rettes.

bemærkelsesværdigt må vi lige nævne, at Massa bliver sendt ud lige i armene på Sutil. De to har prøvet turen før, så lad os se hvad der kommer ud af den.

Rosberg fører nu, efter en noget rodet afære i pitten. Safetycar har slukket lamperne og nu er løbet frit igen.

Hamilton nede på ottendepladsen.

Stillingen er nu: Rosberg, Trulli, Fisichella, Kubica, Alonso, Webber, Heidfeld og nakajima.

20-21
Massa er lige lidt for ivrig og er ude og sondere terrænet lidt. Han vil så gerne op og lege oppe foran, men han er nu absolut sidst.

Räikkönen er 14, Kovalainen 15. Stadig ingen officiel meddelelse omkring straffe til Alonso eller Rosberg, selvom der blev meldt i radioen at de kunne forvente det.

Herligt at se en Williams i front.

Her kommer beskeden om Massa. Episoden bliver undersøgt, lad os håbe stewardsene når at komme til en beslutning, inden løbet slutter denne gang.

22-23
Forspringet mellem Rosberg og Trulli er syv sekunder og tyskeren lægger fra. Denne bane ligger altså godt til Williams-bilerne.

Fisichella´s Force India er ikke den hurtigste i feltet, det ved vi, han er 3 sekunder efter Rosberg og Fisi er treer.

Beskeden er kommet omkring Rosberg. Det er pitstoppet der skal undersøges, for pitlanen var ikke åben og Rosberg skal nok aflevere sin førsteplads tilbage. Til gengæld kører han meget hurtigt nu.

Massa får en straf og skal en tur gennem pitten til en drive-through straf. Ærgerligt for Massa, der havde en forrygende start og løbet lå lige til højrebenet.

24-25
Massa tager straffen og er nu sidst igen.

Rosberg får en straf. En ti-sekunders stop-and-go og det er effektivt et minus på omkmring 27-30 sekunder, der bliver meget svære at hente ind igen.

De to finske kørere, Kovalainen og Räikkönen, ligger stadig nede i feltet og der er ikke tegn på forbedring.

Rosberg er stadig hurtig. Han har hentet 7 sekunder i forhold til Alonso på femtepladsen indenfor de sidste tre pladser.

Rosberg skal nok i pit for en straf, det koster placeringen som nummer et. Trulli skal i pit, til et almindeligt stop, så er han ikke toer mere, mens Fisichella er truet bagfra af Kubica, der sandsynligvis også skal straffes. Alonso er lige efter Kubica og står også overfor en mulig straf, og det betyder faktisk, at Webber kan føre løbet.

26-27
Der kom straffen til Kubica og han kommer ud bag Massa. Polakken er nu sidst.

Webber kører gennem chikanen, men det ligner ikke noget der kan koste en straf. Faktisk ser det ud til at han mister noget ved det.

Rosberg tager sin stop/go og stadig ingen officiel besked omkring en straf til Alonso. Alonso kommer forbi Rosberg, der til gengæld kommer ud foran Coulthard, der har kørt et fint løb. Rosberg er firer.

28-29
Fisichella er 9,7 sekunder efter Trulli.

Hamilton leder stadig efter muligheder, og vil gerne forbi Coulthard.

Fisichella tager sit stop. Fra hård til blød. Han tanker færdigt.

Webber taber tid og det ser sort ud for australieren.

Hamilton er stadig sulten og han afventer bare det rigtige tidspunkt. Webber i pit og han kommer op på rulleskøjten. Ikke officiel ude, men der skal kigges på noget i garagen.

30-31
Halvvejs i løbet og der er vendt fuldstændigt op og ned på det hele. Alonso fpr at vide, at Trulli, der fører lige nu, vil stoppe indenfor fire omgange. Til gengæld er Alonso ikke lige så hurtig som sin gamle kollega.

Webber er nu ude.

Massa bliver taget af Kubica og Massa kører ikke hurtigt mere.

Ferrari gør sig klar. Massa i ppit. Han skifter til supersoft dæk og denne gang sker det lige som det skal.

Kovalainen er nu 11, og hænger bag Button, der pudsigt nok har sæsonens bedste løb. Räikkönen har stadig noget at bevise i dag og er bag Kovalainen på en 12. plads.

32-33
Sutil er 13.

Glock, Vettel og Heidfeld er 6, 7 g 8.

Trulli i pit til sit første stop. Alonso fører nu Singapore Grand Prix. Trulli kommer ud lige foran Nakajima og er 8.

Nakajima presser fornuftigt på Trulli, der lige mangler den rigtige temperatur i dækkene, men man overhaler ikke bare Trulli.
Alonso, Rosberg, Coulthard og Hamilton som de fire førende.

34-35
Kovalainen i pit. Nakajima har ikke opgivet jagten på Trulli endnu.

Anden pitstop runde burde komme om ca. tre-fire omgange.

Räikkönen har fat i Button, der ligger tier. Det var ike hvad Ferrari havde forventet.

Alonso kører rigtig stærkt lige nu og selvom Rosberg kørte meget hurtigt før, er Alonso bare endnu hurtigere. Herligt at se den spanske toreador deroppe igen.

Alonso har 5,5 sekunder ned til Rosberg.

36-37
Hamilton er firer og han skal bare samle point sammen. Omvendt mister han tid i forhold til Alonso oppe foran, hele halvandet sekund per omgang.

Der er ro over løbet nu, men bare vent, for snart går anden pitrunde i gang.

Alonso lige lidt aggressiv på kurben, men kommer godt tilbage igen.

Räikkönen forsøger sig på Trulli og det ligner en dårlig idé.

38-39
Angreb fra Kimi, og der gør han det færdigt. Kimi er nu nier.

Hamilton er firer og forsøger sig på Coulthard, men mangler lige det sidste.

Otte sekunder mellem Alonso og Rosberg. 21 sekunder mellem Alonso og Coulthard.

Glock har kørt et fornuftigt løb og er for tiden femmer. Også herligt at se Williams i pointene.

40-41
Rosberg i pit til sit andet regulære stop. Han er nu 7.

Han har i hvert fald fire foran sig der skal i pit igen og det kan ende med en posideplads til den finske tysker.

Alonso i pit. Han kommer ud lige i armene på Coulthard og Hamilton. Det betyder at Hamilton lige kommer op i nakken på skotten og kommer forbi Coulthard.

Hamilton har fået fat i Alonso, der er betydelig tungere grundet den større mængde benzin.

42-43
Pit stop. Super soft til Hamilton, det samme til Coulthard. Coulthard i problemer, slangen driller men det kostede kun tid denne gang.

19 omgange igen til Alonso. Glock er toer, Vettel er treer, Heidfeld er firer. Igen må vi understrege, at der er nogle der mangler deres andet stop.

Alonso har 4,8 til Glock.

Der kommer Vettel i pit, og reelt er Rosberg toer, da han har taget sit andet stop. Det ligner Alonso, Rosberg og Hamilton på podiet.

44-45
Massa er så godt som glemt i dag, efter hans fadæse i pitten tidligere. Kimi der ligger på en øjeblikkelig fjerdeplads, skal i pit igen og dermed vil han også spille en sekundær rolle i resten af løbet.

Massa har fat i kraven på Fisichella, der lige er blevet overhalet af Kubica.

Massa gennem chikanen, det koster ikke noget denne gang.

46-47
Stop til Glock, hans andet og han kommer ud på super soft.

Alonso stadig i front. Han har vundet hele 14 placeringer siden starten.

Rosberg på andenpladsen har vundet seks pladser og han har Räikkönen med sig på tredjepladsen.

Femten sekunder mellem Alonso og Rosberg.

Alonso, Rosberg, Räikkönen, Hamilton, Glock, Trulli, Vettel og Heidfeld.

48-49
Räikkönen jagter Rosberg nu og han har hentet gevaldigt ind på tyskeren. Rosberg skal holde hovedet koldt nu, for med 12 omgange igen, mister han tid til Hamilton. Han skal bare køre stærkt, men Kimi skal i pit igen, så Rosberg skal bare hente Hamilton.

50-51
Der er stoppet til Kimi, og Trulli er ude! Uden dramatik lister Trulli bilen rundt på banen, for umiddelbart kan man ikke se noget.

Kimi kommer ud lige foran Vettel.

Uheld! Sutil er ude! Han har sat bilen i barrieren, lige der hvor banen kører under tribunen. Et dumt sted og det ligner at Massa har noget med sagen at gøre.

Trulli parkerer bilen.

Vi ser i slow, at Massa forsøgte sig på Fisichella, men kommer lidt bredt ind i svinget. Han rammer barrieren og kører videre, men Sutil kommer lige efter og ser ganske enkelt forkert. De to har haft deres skærmydsler, men denne gang har de ikke noget med hinanden at gøre.

Safetycar igen!

Feltet samles. Alonso, Rosberg, Hamilton, Glock, Räikkönen, Vettel, Heidfeld og Coulthard.

Besked ra racecontrol om, at en kurb har løftet sig og enten skal den nødrepareres eller også må løbet afsluttes bag safetycar.

52-53
Fordelen på 18 sekunder mellem Alonso og Rosberg er væk og når (hvis) feltet gives frit igen, bliver det en tæt kamp.

Lamperne er slukket på safetycaren og Alonso bestemmer farten nu.

Tager Hamilton Rosberg? Alonso er hurtigt væk og får lidt luft. Rosberg skal være defensiv i forhold til Hamilton.

Hamilton presser Rosberg.

Nakajima i en sen redning af bilen. Helt oppe bag Coulthard. Nakajima er nier og vil gerne tage et point med hjem til Williams og det sammen med Rosbergs indtil videre otte.

54-55
Rosberg styrer Hamilton, der til gengæld taber tid.

Lige knap et sekund mellem Rosberg og Hamilton. Alonso er bare kørt oppe foran og har 6,1 sekund ned til Rosberg. Alonso er hurtigst af alle i sektor tre.

Hamilton igen helt oppe i nakken af Rosberg.

56-57
Få omgange igen og tiden er ved at være gået. To-timers reglen træder snart i kraft med bare fem omgange igen.

Det ser ud til at Hamilton vil beholde sine seks point og ikke angribe Rosberg, for han sætter en smule tid til.

Alonso er der ingen der kan røre. Banen har bare været perfekt for spanieren og ikke mange havde ventet et så fantastisk resultat.

Kimi er ude!!!!

Total nedtur for Ferrari. Räikkönen brager bilen ind i barrieren isving 10. Han kommer alt for hurtigt ind i svinget og hopper over kurben og direkte ind i væggen! Sikke en katastrofal weekend for teamet.

58-59
Tre omgange til Alonso og Renault. Stillingen er Alonso, Rosberg, Hamilton, Glock, Vettel, Heidfeld, Coulthard og Nakajima.

Og Button er nier. Det eneste det kræver for at Button kommer i pointene, her i de døende omgange, er en af de førende der udgår. Og alt kan jo ske her i Singapore.

60-61
Første sejr til Alonso siden Monza 2007 og sikke en triumf. Dette er Alonso´s 50. besøg på podiet i karrieren.

Rosberg snupper andenpladsen og en stor triumf for Williams. Hamilton bliver treer og beholder føringen i mesterskabet.

Flot, dramatisk, uhørt spændende løb, med mange overraskelser hele tiden. McLaren rykker forbi Ferrari i konstruktørmesterskabet, og Renault er kommet forbi Toyota.

Tre løb igen og dermed stadig masser der kan ske i dette års mesterskab.

Vi siger tak for denne gang og tak fordi du læste med!

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.

P. Grid Kører Team Dæk Tid Stop Point
2. 8. Nico Rosberg Williams Racing
P
1T57:19.204 2 8
3. 2. Lewis Hamilton McLaren Formula 1 Team
P
1T57:22.204 2 6
7. 14. David Coulthard Oracle Red Bull Racing
P
1T57:32.604 2 2
8. 10. Kazuki Nakajima Williams Racing
P
1T57:34.704 2 1
10. 5. Heikki Kovalainen McLaren Formula 1 Team
P
1T57:43.204 2 0
13. 1. Felipe Massa Scuderia Ferrari
P
1T57:51.404 3 0
15. 3. Kimi Räikkönen Scuderia Ferrari
P
57 omg. 2 0
DNF / Ikke-fuldførte
18. 13. Mark Webber Oracle Red Bull Racing
P
29 omg. 2 0
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)