• Forside

Singapore - dagen derpå

Der var nerver på til det sidste, da starten gik til det første løb i Singapores gader. Og da det var historiens første natteløb, var der rigtig mange ting der kunne gå galt.

Af: (@bmf1.dk) d. 29/9 2008 klokken 13:09

Banen så smuk ud i det skarpe, hvide lys, og sammen med de mange neon-skilte fra selve byens skyskrabere, dannede Singapore en perfekt baggrund til verdens første natteløb. Og selv de højest betalte manuskript-forfattere fra Hollywood, kunne ikke have skrevet drejebogen bedre, for sikke en oplevelse!

Meninger er utrolig delte, når man her, dagen efter, scanner diverse debatsider og fora, der omhandler Formel 1. Nogle mener at løbet var endnu mere kedeligt end det i Valencia, der dog heller ikke var højt på min liste, andre er fulde af lovord over for den nye bane. Og jeg ligger nok et sted lige i mellem.

Flot ser det jo ud. Singapore Grand Prix layout

Selve banelayoutet er jeg vild med. En ting er, at man vælger at en del af banen skal føres under tribunen - ret genialt, for dét kan mærkes! - men det handler om kurverne, asfalten, farten og ikke mindst de 1500 lamper der lyser det hele op.

Den driller, gør den. Banen. Alle kørere var vist mildest talt forbavset over, at asfalten var så bumpet og ujævn, men det er altså en gadebane og den bragte minder frem fra de glade 80´ere. Jeg tænker gadebaner i USA her.

Jeg elskede, at man kunne se gnisterne der fløj fra bunden af bilen. At kørerne blev presset ud i situationer de ikke er vant til. At de skulle lære at køre igen, faktisk. Væk er traction control, væk er anti-spin og launch control og alle de irriterende dimser, der i starten af dette årti, gjorde sporten uudholdelig at se på.

Massa tog starten og var lynende hurtig en god portion af løbet, dog var Hamilton i fornuftig bremse afstand op til rivalen, der om nogen ser ud til at kunne tage kronen fra kollegaen Räikkönen.

Massa var flyvende under kvalifikationen. Det gik anderledes i løbet

Rosberg begynder at røre på sig, lige op til sit første pitstop, og sikke herligt det er at se ham deroppe igen, for det har da været et par ærgerlige sæsoner for Williams og Rosberg.

Også Kubica og Alonso ligger til et godt resultat og skal også lige til at pitte, da man ser Nelson Piquet ramme muren og dén flytter sig altså ikke.

Desværre nåede Rosberg og Kubica at pitte, før pitlanen blev åbnet og det koster en straf til begge, men utroligt nok lykkedes det for Rosberg at køre så blændende hurtigt, at han ender på en fejende flot og helt fortjent andenplads.

Alonso. Verdensmesteren fra 2005 og 2006, der bestemt ikke har haft de bedste to sæsoner. En bitter rivalisering i 2007 endte med exit fra McLaren og tilbage til rødderne, der ikke kunne omsætte pengene og stabiliteten til resultater på banen. Han vinder pludselig, sådan lidt ud af det rene ingenting, står øverst på skamlen, gør han
og jeg jubler. Jeg er ikke Alonso-fan, mere fan af hele F1, men denne her fortjente han, selvom Rosberg nok fortjente den lidt mere.

Nico Rosberg på podiet

Jeg må ud med det. Ferrari skal ændre det der lampeshow de har kørende, for det virker ikke. Angiveligt var det en mekaniker der åbenbart styrer lamperne, som fejlede. Dermed blev Massa sendt ud lige i armene på Sutil, der nok har fået rigeligt af Massa efterhånden. Massa river slangen med sig, en Sutil-specialitet pudsigt nok, og holder i 30 sekunder i den anden ende af pitten, før man får slangen løs igen.

Kimi Räikkönen kunne heller ikke dy sig for at øge dramatikken. Han bragede henover kurbsene i sving 10 og endte dagen i muren. En dum fejl, der kunne være undgået. En forsvarende verdensmester burde gøre det bedre. Kimi er nu reelt ikke en spiller mere, bare en der kan lade de kommende tre løb falde i hænderne på makkeren Massa.

Hamilton tog en tredjeplads og i de sidste ti omgange, så det ud som om, han bare ville spare på kræfterne. De seks point er vigtige for resten af sæsonen, så ingen grund til at satse. Han beholder føringen i mesterskabet, med 84, syv mere end Massa og tyve mere end Kubica, der overhalede Kimi.

Trulli, Glock, Nakajima. Tre der gjorde flot figur af sig i går. Ja, Trulli førte jo på et tidspunkt, men måtte desværre udgå på grund af noget vrøvl med gearkassen. Synd, for selv hvis Alonso vandt, ville en andenplads til Toyota være helt i orden med mig!

Fernando Alonsos i Singapores gader

Til gengæld sluttede Glock som nummer fire, et super flot resultat, men alligevel overhaler Renault Toyota i mesterskabet.

Jeg laver denne dagen derpå kort i dag. Vi hopper direkte til top 3-listen.

De 3 hotte
Fernando Alonso. Det kan ikke overraske, at han er øverst på listen. Det lignede en straf da han pittede umiddelbart i forbindelse med kollegaen Piquet´s uheld, men heldigvis for ham, var der grøn bølge hele vejen. Han var sulten og han havde ike rigtig fået noget i maven siden Monza 2007. Fuld fortjent sejr til spanieren.

Nico Rosberg. Også en vigtig spiller i går. Hans Williams passede bare til banen og det var lige så den indre drengerøv sad og hoppede af begejstring. Lækkert at se og sørme på tide!

Singapore by. Et fedt sted at være søndag aften, ingen tvivl om det. Lækker bane, bumpet som en brøndgravers r*v, men lige så bidsk som en pitbull der skal have sine... ahem klippet. Der var nerve og fed action. Tak Singapore.

De 3 notte
Surprise! Ferrari-drengene Massa og Räikkönen. Gang på gang har vi set underlige, bizarre og ganske enkelt helt ugennemtænkte situationer med de to. Det ser ud som om, de helt har glemt det der med hvordan man kører en bil. At pit-crewet f****r det op og sender Massa afsted med en slange er én ting. Utilgiveligt, ja, men det er jo ikke første gang at det kikser for teamet med flest mesterskaber. Glem mesterskabet 2008 og gå tilbage til tegnebrættet.

Rubens Barrichello. Hvor må han dog kede sig! Det er efterhånden pinligt at høre udtalelser der lovpriser det fantastiske arbejde Honda gør. Nej, det gør de ikke! Honda og Barrichello er bare ikke nogen god fidus. Slut nu, Rubens. Please?

Nelson Piquet. Jeg har sagt det før og siger det igen: The kid ain´t got it. Lad os få nogen ind der ikke er bakket op af farmand, som rent faktisk har talentet.

Tilbage står spørgsmålet: Bestod Singapore? Ja! Banen i sig selv er fed, den kræver årvågenhed fra kørerne. Den tilgiver ikke nogen fejl, selvom man strejfer bare en smule og der er betaling ved kasse et, når man kikser et sving. Grundideen med Formel 1 er, at det er de bedste kørere der styrer de hurtigste og mest voldsomme maskiner der kan fremstilles på hjul.

Der SKAL ske noget. Vi SKAL se kørere der mister herredømmet eller kysser en mur i ny og næ, ellers virker effekten ikke. Formel 1 er ren kraft, pakket ind i en skrøbelig kasse af kulfiber, der vejer mindre end en gammeldags kummefryser, men er hurtigere end Djævlen selv. Vi gider ikke afkørsels områder på størrelse med Belgien, eller fjollede beslutninger taget over hovedet på teams og kørere. Lad dem køre deres maskiner, selvom de er bygget af en stiv albaner med en håndværker-sprække større end Grand Canyon.

Dét er hvad Formel 1 handler om. Teknikken der skal flytte grænserne for det mulige. Der skal presses og kæles, der skal drilles og slås. Vi vil se kører der starter i røg og som fejler, for det gør man en gang i mellem. Vi mangler hellraisere som Hunt og Rosberg Den ældre. Og en der en gang i mellem gider at glemme alt om motorfrysning og maksimale omdrejninger. Vi vil have Formel 1 tilbage! Og det fik vi i Singapore!

Artiklen er udelukkende udtryk for skribentens personlige holdning.