• Forside

Løbsrapport: Dobbeltsejr til Renault

Af: JPU (jpu@bmf1.dk) d. 18/3 2006 klokken 23:03

Det blev en næsten demonstrativ dobbeltsejr til Renault med Giancarlo Fisichella som den forreste. Det er første gang i 24 år, at Renault opnår det. Sidste mand på podiet blev Jenson Button (Honda), som dermed fik lidt revanche fra sidste løb.

Det blev et løb med mange udgåede biler, hvoraf mindst et par stykker skyldtes, at motoren gav op. I alt måtte otte kørere opgive at fuldføre.

Nedenfor følger en detaljeret gennemgang af begivenhederne i dagens løb.

Vi begynder så småt at gøre klar til sæsonens andet løb: Petronas Malaysian Grand Prix, der foregår på den godt 5,5 kilometer Sepang International Circuit i nærheden af Malaysias hovedstad Kuala Lumpur.

Kvalifikationen gav et lettere overraskende resultat. Den blev vundet af Giancarlo Fisichella efterfulgt af Jenson Button og den nye Williamsstjerne Nico Rosberg. Michael Schumacher satte egentligt den fjerdebedste tid, men da han skifede motor starter han som nummer fjorten. Istedet starter Mark Allan Webber ved siden af Nico. Felipe Massa skiftede sågar motor to gange siden Grand Prixet i Bahrain og er således blevet straffet med 20 pladser. Generelt er startopstillingen præget af de mange motorskift


Fisi på pole
Den officielle startopstillingen frigivet af FIA her til morgen kan ses i nedenstående skema, og det ventes af Ralf vil starte fra pitten.

Startgridden til Malaysias Grand Prix
1. Giancarlo Fisichella 2. Jenson Button
3. Nico Rosberg 4. Mark Webber
5. Juan Pablo Montoya 6. Kimi Raïkkönen
7. Fernando Alonso 8. Christian Klien
9. Jarno Trulli 10. Jacques Villeneuve
11. Nick Heidfeld 12. Scott Speed
13. Vitantonio Liuzzi 14. Michael Schumacher
15. Christijan Albers 16. Tiago Monteiro
17. Takuma Sato 18. Yuji Ide
19. David Coulthard 20. Rubens Barrichello
21. Felipe Massa 22. Ralf Schumacher

Der er overskyet på Sepang. Der er desuden ikke specielt varmt og lufttemperaturen er på omkring 33 grader medens asfalten er cirka 40 grader.

Løbet starter klokken 8:00 dansk tid, og vi vender tilbage når starten er gået. Indtil da kan du læse vores løbsoptakt eller tjekke TV-tiderne


Banekort for Sepang

Klokken otte kører alle ud på opvarmningsomgangen, og ingen ser ud til at have problemer.

De fem lamper tændes - slukkes - og starten er gået. Fisichella har ikke nogen problemer med at holde føringen, Button overhaler let Rosberg og Alonso kommer som skudt ud af en kanon og tager tredjepladsen og kan endda udfordre Button i de første sving.

Allerede på første omgang er det slut for Kimi Räikkönen - han spinder af banen.


Starten Sepang 2006

Michael Schumacher har kæmpet sig op på en 10. plads efter første omgang. Ralf Schumacher er nået helt op på 13. pladsen fra sig startplacering bagest.

Klien har også problemer med et flavrende venstre forhjul - er han og Kimi stødt sammen? Der lader det til - Klien rammer Räikkönen på vej en i sving fire og ødelægger baghjulsophænget, hvorved han ikke kan kontrollere bilen længere.

Nr. Kører Hold Dæk Pitstops
1. Giancarlo Fisichella Renault M  
2. Jenson Button Honda M  
3. Fernando Alonso Renault M +4
4. Mark Webber Williams B  
5. Juan Pablo Montoya McLaren M  
6. Nick Heidfeld BMW Sauber M +5
7. Nico Rosberg Williams B -4
8. Jarno Trulli Toyota B +1
9. Jacques Villeneuve BMW Sauber M +1
10. Michael Schumacher Ferrari B +4
11. David Coulthard Red Bull M +8
12. Scott Speed Toro Rosso B  
13. Ralf Schumacher Toyota B +9
14. Felipe Massa Ferrari B +7
15. Rubens Barrichello Honda M +5
16. Takuma Sato Super Aguri B +1
17. Vitantonio Liuzzi Toro Rosso B -4
18. Christijan Albers Midland F1 B -3
19. Yuji Ide Super Aguri B -1
20. Tiago Monteiro Midland F1 B -4
21. Christian Klien Red Bull M -13
Udgåede kørere
  Kimi Räikkönen McLaren M  

Stillingen efter første omgang


Nico Rosberg er en af taberne i starten: han ryger ned på syvendepladsen og kommer hurtigt under pres fra Nick Heidfeld.

Fernando Alonso fik fyldt alt for meget brændstof på til kvalifikationen i går, og det lader til, at han også har valgt at starte løbet med en god mængde ombord. Han kan ikke helt følge med Fisichella og Button foran sig. Efter seks omgange er han 9,2 sekunder efter Fisichella og under stort pres fra Mark Webber.

Så er det slut for Nico Rosberg - det er motoren, som giver op i en stor røgsky. Det kan måske forklare, hvorfor det gik så skidt i starten af løbet for ham.

Netop i forbindelse med motorerne kan Toro Rosso gå hen at få en stor fordel. De har en neddroslet gennemtestet V10-motor af sidste års design, hvor alle de andre kører med nye V8-motorer. Specielt under klimatiske forhold som i Malaysia kan det give bonus i slutningen af løbet. Samtidig er det for en del af kørerne, det andet løb ud af to, som motorerne skal holde, så det kan også medvirke til flere motorhavarier.

Oppe i front bliver Fisichella ved med at øge, og efter 11 omgange er han 4,4 sekunder foran. Lidt længere nede laver Michael Schumacher en flot overhaling på indersiden af Jacques Villeneuve. Han er nu oppe i pointene på en ottendeplads.

Efter 11 omgange er det slut for begge Red Bull kørere. På grund af hydrauliske problemer kører David Coulthard i pit og udgår, og Klien slutter på samme måde, men det kan have forbindelse til uheldet på første omgang.

Fisichella sætter med 1:35.488 hurtigste omgang på 12. omgang. Dermed øger han også afstanden til Button til 5,0 sekunder.

Michael Schumacher demonstrerer, at han stadig kan finde ud af at overhale. På 13. omgang går det ud over Jarno Trulli, der bliver passeret på samme måde som Villeneuve. Det lader til, at Ferrarien har et stort overskud sammenlignet med BMW og Toyota.

Den første mand inde til at regulært pitstop er Mark Webber, som er inde allerede efter 14. omgang, så det kan forklare, hvorfor Williams var så langt fremme i kvalifikationen.

I front er Button nu 6,2 sekunder efter Fisichella, mens Alonso er hele 19 sekunder efter, hvilket næsten er den tid, der skal bruges til at gennemføre et pitstop. Montoya på fjerdepladsen er 26,2 sekunder efter.

Fisichella ser imidlertid ikke ud til at slappe af, idet han på 16. omgang kører rundet i tiden 1:35.294. Samtidig kommer der røg ud fra den anden Williams-racer - dermed er Mark Webber også udgået.

Fisichellas hurtige tid skyldtes, at han var på vej i pit, og dermed er han den eneste af de førende, der har været i pit. Han holder stille i hele 11 sekunder og kommer ud efter Alonso. Radiokommunikationen tyder på, at Alonso bare skal have ét stop mod to til Fisichella.

Det lader til, at Trulli har lidt problemer: han falder stille og roligt tilbage, idet han er blevet passeret af både Villeneuve og Felipe Massa.

Det har tilsyneladende ikke gjort Fisichella nævneværdigt langsommere at få fyldt brændstof på. Han er stadig hurtigste mand på banen.

Efter 19. omgang går Jenson Button i pit fra førerpositionen; han kommer ud igen efter Montoya og går straks i gang med at udfordre ham, men det lader til at han lige mangler det sidste for at kunne udbremse Montoya.

Det trækker op til regn på Sepang - de første dråber er begyndt at falde, så det kan få stor betydning, specielt da en række kørere lige har været i pit, mens andre står lige for at skulle i pit. Sidstnævnte kan få stor glæde af en regnskyl.

Det lader til, at der er problemer for Ralf Schumacher: efter 22. omgang går han i pit for anden gang, men det ser nu helt almindelig ud, og det lykkes ham at overhale Scott Speed (Toro Rosso) i pitten.


Vitantonio Liuzzi pistop

Kort efter går Montoya og Michael Schumacher i pit. Montoya er hurtigt ude igen, hvorimod Schumacher har lidt problemer og taber et par sekunder.

I front er Alonso 5,9 sekunder foran Fisichella, og lige nu er det Alonso, der trækker en anelse fra.

Felipe Massa er kommet helt op på femtepladsen, men han er sammen med Alonso og Rubens Barrichello (Honda) de eneste, der endnu ikke har været i pit.

Efter 26 omgange er turen kommet til Fernando Alonso til at komme i pit. Han holder bare stille i 7,3 sekunder, og det forventes, at han kan køre bare 15 omgange (58 liter), inden han skal i pit igen. Dermed ser det rigtig godt ud for Fisichellas sejrschancer. Alonso kommer ud på en tredjeplads efter Fisichella og Button.

Nr. Kører Hold Dæk Forskel Sum Pit
1. Giancarlo Fisichella Renault M   27 omg. 1
2. Jenson Button Honda M +8,6 +8,6 1
3. Fernando Alonso Renault M +7,7 +16,4 1
4. Felipe Massa Ferrari B +9,9 +26,4  
5. Juan Pablo Montoya McLaren M +7,1 +33,5 1
6. Nick Heidfeld BMW M +4,0 +37,5 1
7. Michael Schumacher Ferrari B +6,0 +43,6 1
8. Rubens Barrichello Honda M +4,4 +48,1  
9. Jacques Villeneuve BMW M +6,6 +54,7 1
10. Jarno Trulli Toyota B +2,9 +57,7 1
11. Ralf Schumacher Toyota B +14,1 +71,8 2
12. Scott Speed Rosso B +6,2 +78,0 1
13. Christijan Albers Midland B +48,1 +1 omg. 1
14. Takuma Sato Aguri B +20,3 +1 omg. 1
15. Vitantonio Liuzzi Rosso B +0,2 +1 omg. 2
16. Tiago Monteiro Midland B +2.8 +1 omg. 1
17. Yuji Ide Aguri B +70,6 +2 omg. 1
  Christian Klien Red Bull M +7 omg. +9 omg. 2
Udgåede kørere
  Mark Webber Williams B +3 omg. +12 omg. 1
  David Coulthard Red Bull M +5 omg. +17 omg. 1
  Nico Rosberg Williams B +4 omg. +21 omg.  
  Kimi Räikkönen McLaren M +6 omg. +27 omg.  

Stillingen efter første pitstoprunde.


Halvvejs igennem løbet sætter Alonso med nye dæk med tiden 1:35.010 den hurtigste omgang i løbet indtil nu. Han er efter sit pitstop 15,7 sekunder efter Fisichella, men lige nu henter han mere end et halvt sekund per omgang.

Felipe Massa går ind til sit formodede eneste pitstop efter 29 omgange. Han kommer ud igen på ottendepladsen lige bag Barrichello, så det ser helt godt ud for ham, da det må formodes at alle foran ham skal i pit igen.

Sidste mand til at gå i pit er Barrichello, som går ind efter 31 omgange. Han holder stille i 12 sekunder. Han kommer tilbage på banen på en 11. plads efter Ralf Schumacher.

På 35. omgang får Alonso besked på, at han skal hente yderligere et sekund på Button inden næste pitstop. I så tilfælde vil han være 3 sekunder bagefter. Det bør ikke være umuligt at opnå, da der hele tiden er en forskel på to til fire tiendedele forskel på deres omgangstider.

Næste mand til at udgå er Yuji Ide (Super Aguri), der trækker ind til siden mod slutningen af omgang 37.

Barrichello har måttet en tur i pit til en stop and go straf for at køre for hurtigt i pitten. Dermed er hans chancer for point gjort betydelig mindre.

Efter omgang 38 går anden pitstoprunde for alvor i gang, da de to førende Fisichella og Button går i pit. Fisichella får at vide, at Alonso kommer i pit om fire omgange. Button røg ind i langsom trafik netop som han skulle ind i pitten - det kan koste ham andenpladsen.

Alonso er lige nu på førstepladsen 7,8 sekunder foran Fisichella, 21,3 sekunder foran Montoya (mangler også et pitstop) og 23,5 sekunder foran Button. Det kan bliver meget tæt i kampen mellem Alonso og Button.

Det er afgjort mellem dem - på omgang 40 er det Button, der er hurtigst af de fire forreste. Kan Alonso hente de sidste par sekunder, som nok er påkrævet for at komme ud før Button?

Juan Pablo Montoya har tabt sit venstre sidespejl efter af det i et stykke tid har vibreret kraftigt.

Montoya og Nick Heidfeld går i pit efter omgang 42 og imellem tiden tager Alonso et par tiendedele på Button.

Montoya kommer ud på en femteplads bag Michael Schumacher samtidig med at Renault gør klar til at modtage Alonso i pitten. Nu afgøres andenpladsen: 6,4 sekunder holder han stille, og han gør det - der er endda god margin ned til Button.

Efter pitstoppet er Alonso 11,7 sekunder efter Fisichella og fire sekunder foran Button. Det ligner at top tre er afgjort medmindre der opstår problemer for en af kørerne. Alonso tager dog 1,8 sekunder på Fisichella bare på én omgang - det gav samtidig ny bedste tid i løbet: 1:34.803.

Den eneste der mangler sit sidste pitstop er Michael Schumacher, og han kommer ind efter omgang 45. Han kommer ud igen lige efter sin holdkammerat Felipe Massa, så godt kørt af den unge brasilianer.

Stillingen efter sidste pitstoprunde og med 10 omgange igen: Fisichella, Alonso, Button, Montoya, Heidfeld, Massa, M. Schumacher, Villeneuve, R. Schumacher og Trulli.

Efter sin hurtige omgang har Alonso lettet trykket på speederen, og det ser ud til, at han bare ville sætte tingene på plads og nu bare koncentrere sig om at holde andenpladsen og dermed sikre Renault en dobbeltsejr.

Michael Schumacher ligger stort pres på Massa i kampen om sjettepladsen. Der er bare 0,6 sekunder mellem dem.


Schumi og Massa efter løbet

Endnu en motor giver op! Denne gang er det Nick Heidfelds motor der dør med en stor røgsky efter sig. Synd for Heidfeld, der lå på en fornem femteplads på det tidspunkt. Dermed kommer Ralf Schumacher til gengæld ind i pointene.

De to Ferrari-kørere er betydelig hurtigere end Montoya i slutfasen. De henter et sekund per omgang, men med bare tre omgange igen når de ikke op og udfordrer ham for alvor.

Tætteste kamp (Ferrari-kørerne ikke iberegnet) er mellem Jacques Villeneuve på syvendepladsen og Ralf Schumacher lige bagved. Der er bare 0,7 sekund mellem dem. Ralf Schumacher har været på en trestopsstrategi, som virker til at være ret succesfuld for ham.

Der sker dog ikke mere på de sidste par omgange, og det bliver til en relativ let sejr til Giancarlo Fisichella foran holdkammeraten Fernando Alonso og med Jenson Button på tredjepladsen.

Dermed er løbet færdigt: flot kørt af mange af kørerne og med hele otte udgående kørere, hvoraf bare to skyldes sammenstød. Det er lang tid siden, vi har set så mange tekniske defekter.

Vi vender tilbage i løbet af dagen med reaktioner på dagens løb. Indtil da kan du se hele løbsresultatet her.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.

P. Grid Kører Team Dæk Tid Stop Point
4. 6. Juan Pablo Montoya McLaren Formula 1 Team
P
1T31:19.564 2 5
5. 16. Felipe Massa Scuderia Ferrari
P
1T31:23.554 1 4
6. 4. Michael Schumacher Scuderia Ferrari
P
1T31:23.614 2 3
DNF / Ikke-fuldførte
18. 9. Christian Klien Oracle Red Bull Racing
P
27 omg. 3 0
19. 5. Mark Webber Williams Racing
P
16 omg. 1 0
20. 11. David Coulthard Oracle Red Bull Racing
P
11 omg. 1 0
21. 3. Nico Rosberg Williams Racing
P
7 omg. 0 0
22. 7. Kimi Räikkönen McLaren Formula 1 Team
P
1 omg. 0 0
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)