• Forside

Bernie: De store bør stille med tre biler

Vi nærmer os den deadline der er sat for salget af Honda, hvis de skal kunne stille til start i 2009. Derfor opfordrer Bernie Ecclestone de store teams til at indsætte en tredje bil. Ellers er der kun 18 biler på gridden i 2009.

Af: Michael Ewert (mew@bmf1.dk) d. 27/1 2009 klokken 12:01

Forestil dig den perfekte Ferrari-weekend. Pole Position, hurtigste omgang og Ferrari-kørere over hele podiet.

Det kan blive virkeligheden, hvis det lykkedes Bernie Ecclestone at overtale de store teams til at stille op med en tredjebil i Formel 1.

Et rart syn hvis man holder med Ferrari. Holdet kan skiftes ud, men resultatet kan ende med samme scenarie. Tre McLaren sølvpile på podiet. Tre Renault’er på podiet, tre Bimmere. Bernie Ecclestone ser gerne de største team stiller med en ekstra bil.

Til det tyske nyhedsagentur DPA siger Bernie Ecclestone.

”Hvis en konstruktør kan levere motorer til andre, så kan de også stille med tre biler.”

Valentino Rossi tester Ferrari F2008.

Ifølge Bernie Ecclestone står der ingen steder, at han er forpligtet til at sikre mindst tyve biler på gridden. Men han opfordrer de store velfinansierede hold til at stille op med en ekstra bil.

”Det er sådan set, hvad der vil ske. Det er bedre at have tyve biler på gridden; uanset om de kommer fra konstruktører eller privathold, det gør ingen forskel.”

Der er dog ingen tvivl om, at holdene vil kræve sig godt betalt for at stille med en tredje bil, men det giver samtidig også nogle potentielle muligheder.

Marko Asmer har testet fem gange for BMW. Det er en gang for meget i forhold det til såkaldte testkørersmuthul.

Specielt hvis de forvaltes godt, og specielt i en tid hvor testkørerrollen er gået hen og blevet et fyord for en næsten arbejdsløs kører.

Drømme eller skrækscenariet om man vil er jo rene walk-overs for et hold, der udfylder de tre øverste pladser på podiet. Hvis de store teams stiller med tre biler betyder det, at de mindre teams får endnu sværere ved at nærme sig toppen og dermed pointene.

Skal man så straffe tredjebilen ved kun at lade køreren, og ikke holdet score point med den ekstra bil? Skal tredjebilen kunne køres af en hvilken som helst kører?

Paul di Resta kunne få en chance i Formel 1, hvis McLaren stiller med en tredje bil.

Hvilket så oftest bliver teamets mangeårige rutinerede testkører eller skal der sættes en begrænsning på, så bilen bliver brugt til udvikling af unge kørere?

Min egen personlige mening er, at jeg gerne ser tredjebiler i Formel 1. Specielt hvis den bruges til promovering af unge kørere, som ellers vil have svært ved at slå igenem i Formel 1 nu, hvor mulighederne for at brillere i en test stort set er forsvundet. Gerne kørere som har under fire løbs erfaring i Formel 1.

Bruno Senna kunne være en kører, der kunne drage fordel af tredjebiler.

De kunne blive givet muligheden for at køre et år i Formel 1, hvor de kan vise teamcheferne, at de fortjener at fortsætte året efter. Men det er kun min personlige mening. Hvad er din mening. Giv den til kende i BMF1-gruppen på Facebook.