• Forside

Smart træk af McLaren?

Farcen omkring Trulli/Hamilton-episoden i det australske Grand Prix fortsætter. Det hedder sig, at McLaren sportschef Dave Ryan bad Lewis Hamilton om at lyve over for de australske stewards, og det er nok rigtig nok. Men er Dave Ryan bare syndebuk for McLaren?

Af: Michael Ewert (mew@bmf1.dk) d. 11/4 2009 klokken 08:04

Hvem gav ordren om at lyve overfor de australske stewards? Var det sportschef Dave Ryan? Var det Lewis Hamilton selv, der tog initiativet, som Dave Ryan fulgte op på for at gøre historierne uniforme?

Var det ligefrem teamchef Martin Whitmarsh eller måske Ron Dennis, der trak i trådene fra England?

Måske Norbert Haug, der med en tidsstraf til Jarno Trulli sikrede Mercedes power på hele podiet? Inden vi kommer for godt i gang med konspirationsteorierne, og dømmer Dave Ryan og Lewis Hamilton som usportslige og beskidte skurke i sporten, så er der en ting, som FIA er klar over og som kan påvirke sagen.

Lewis Hamilton

FIA kan kun indkalde licensholdere og deres medarbejdere. Det skriver avisen ’The Guardian’, der skulle have denne oplysning fra en kilde hos FIA. Det giver et problem. For McLaren har en licens og Lewis Hamilton er McLarens medarbejder. Det er Dave Ryan ikke længere.

Det var han, da McLaren suspenderede Dave Ryan for forseelsen, men det var først, da McLaren blev indkaldt til møde hos WMSC, at man fyrede Dave Ryan. Dermed forsvinder den ene halvdel af den anklagede duo, som WMSC kan indkalde.

Et smart træk fra McLaren, der dermed kan skjule, ikke nødvendigvis gør dette, sandheden fra WMSC ved at bruge Dave Ryan som syndebuk. Lewis Hamilton kan dermed gøres til teamplayer, selv om han burde kunne dømmes for at handle i ond tro for han gjorde jo bare, hvad Dave Ryan forlangte af ham.

Lewis Hamilton er den ene halvdel af den duo, som er anklaget for at have bragt sporten i miskredit

McLaren har aldrig været bange for at fortælle deres kørere, at de kører for holdet, ikke for dem selv. En ting David Coulthard har mærket på sin krop flere gange i hans ni år lange karriere hos McLaren. Når først radioen lyder, at man har fået en direkte ordre og en manglende efterfølgelse af denne kan få direkte konsekvenser for ens position i teamet, så parerer man ordre.

Kilden udtaler til ‘The Guardian’

“FIA har jurisdiktion over dets licensholdere og deres medarbejdere. Vi kan ikke tvinge Dave Ryan til at møde op eller afgive forklaring, hvis han ikke selv ønsker at gøre dette.”

Så på denne måde kan McLaren holde sandheden skjult. Et smart træk af den slags, der kan gøre forskellen på et kraftigt rap over fingrene eller en udelukkelse fra resten af sæsonen.

David Coulthard har på egen krop oplevet at få en ordre, som han ikke havde lyst til at efterleve, men som kunne få alvorlige konsekvenser for hans videre arbejde hos McLaren.

Det forlyder, at FIA har sat Mulder & Scully på sagen. Sandheden er derude!