Ferrari – top eller flop?
Det vil være synd at sige, at Ferrari er kommet flyvende fra start. Som om det ikke var nok, så er de lammetævet af deres tidligere guru, der nu har sit eget team, venligt støttet af Virgin og Branson.
Yderligere skaber de nærmest flere fejl for dem selv, end konkurrenterne. Det er svært at sejre, når man skal slås med både eksterne og interne konkurrenter.
Årets første løb indbragte dem 2 gange DNF, den ene på grund af en defekt og den anden på grund af noget der i mistænkelig grad mindede om en fejl 40. Det andet løb fik dog det første til at ligne en ren sejrsparade.
Det kunne gå bedre for Michael Schumacher og Ferrari.
Efter at have været godt med fremme og endda sat hæderlige tider i træning lykkedes det først teamet totalt at mistime Felipe Massas kvalifikation. Det betød, at han endte som nummer 16.
Kimi Räikkonen virkede som om han stadig var på sin vinterferie og ikke havde opdaget, at sæsonen rent faktisk var begyndt. En startplads som nummer 9 er ikke flatterende, men kan dog veksles til en podieplacering. Det kræver dog, at man tager bedre taktiske dispositioner end Ferrari gjorde sidste weekend.
Var det Michael Schumacher, der foretog, et dårligt sats i pitten? Var det Kimi selv, der fejlvurderede situationen eller er Ferrari som helhed, bare faldet tilbage til den lidet gloværdige tid før Schumacher/Brawn/Todt-æraen?
Hvad er udsigten for resten af sæsonen?
Nu skal man ikke afskrive Ferrari for tidligt. De har vist, at der er fart i bilen og de lider ikke af samme markante problemer som McLaren, der virker meget skidt kørende for tiden, men det kræver en bedre præstation hele vejen rundt. Der skal tages bedre taktiske beslutninger og begge kørere skal præstere hundrede procent i hvert eneste løb.
Der er trods alt kun 15 point op til Jenson Button, et forspring, der kan indhentes, men hvor der ikke er plads til flere af de fodfejl, som har plaget teamet de sidste sæsoner. Sidste år var der flere hændelser, hvor enten kørerfejl, pitfejl eller tekniske fejl forhindrede vigtige point til Massa og holdet.
Massa venter i F60 på at finde ud af om løbet genoptages
Ferrari og FIA?
Er det diffuserne, der gør, at Ferrari, blandt andre, er så langt bagefter? I søndagens løb var italienerne hen imod to sekunder efter Brawn GP pr. omgang. I Formel 1 er dette ikke bare en lille forskel – det er nærmest et lysår.
Nu plejer man at være hurtig til at beskylde Ferrari for at blive favoriseret af FIA, og hvis der er skyggen af sandhed i denne påstand, så vil denne skribent gætte på at diffusere bliver forbudt i løbet af ganske kort tid. Endda inden det Kinesiske Grand Prix.
De to første løbsresultater bør dog stå ved magt, da "diffuserbanden" har handlet i ”god tro” – ikke mindst fordi der er 2 britiske teams og en førende brite involveret. Bernie Ecclestone og Max Mosley har altid udvist et blødt punkt for deres landsmænd, senest set i spionsagen imellem Ferrari og McLaren.
Uanset hvad, så vil ugen op til det Kinesiske Grand Prix være potentielt afgørende for denne sæson.
Jenson Button
Disclaimer: Denne artikel er udtryk for skribentens egen holdning og repræsenterer ikke BMF1s samlede holdning til emnet.