• Forside

God lørdag for ex-Red Bull kørere

I denne weekend afvikles den portugisiske A1-runde på den populære racerbane i Algarve. Forud for de to løb senere i dag starter to tidligere Red Bull-kørere i pole position i henholdsvis sprint- og hovedløb. En anden tidligere Red Bull-kører fører mesterskabet.

Af: Michael Ewert (mew@bmf1.dk) d. 12/4 2009 klokken 10:04

I eftermiddag afvikles de to løb i Portugals afdeling af A1 Grand Prix-mesterskabet, og det bliver med to tidligere Red Bull-kørere startende fra de to pole positions. Den ene er en overraskelse. Den anden er en stor overraskelse.

Vitantonio Liuzzi, Force Indias tredjekører, starter eftermiddagens sprintrace fra pole position. En stor overraskelse for den hurtige italiener, da det er første gang han deltager i et A1-løb. Først i fredags prøvekørte han den Ferrari-motoriserede A1-bil, der er bygget med udgangspunkt i Ferraris dominerende F2004.

Vitantonio Liuzzi tog pole position

Det imponerende ved dette er, at Liuzzi bortset fra et par Speedcar-løb i år ikke har kørt det store race. Derfor var Toni lykkelig, da Force India tillod ham at starte denne weekend for Team Italy. Pole positionen blev kørt hjem i første hug, og er Team Italys første pole position selv om holdet har deltaget i fire sæsoner i A1-klassen. Liuzzi starter forrest i sprintløbet.

Bobby D

Bobby D lyder det amerikanske kælenavn, som de amerikanske kommentatorer gav Robert Doornbos, da han deltog i ChampCar mesterskabet i 2007. Robert Doornbos kørte nogle løb for den fyrede Christian Klien for Red Bull Racing i 2006. Han er relativ ny til A1-serien, men har dog deltaget i nogle løb i år. Han starter fra pole i eftermiddagens hovedløb.

Robert Doornbos tog pole position for Team Netherlands

Den regerende mester i A1 Grand Prix er også en tidligere Red Bull-kører. Neel Jani vandt sidste år A1 Grand Prix mesterskabet for Team Schwitzerland, og Jani fører også det i gangværende mesterskab med tre point foran Team Ireland, der primært har brugt Adam Carroll som kører. Adam Carroll har dog ikke noget med Red Bull at gøre, men han er tidligere kører i Hondas Young Drivers Programme.

Neel Jani fører A1-mesterskabet for Team Schwitzerland

En af de kørere, der nævnes som sandsynlig kandidat til et sæde i det kommende US GPE Formel 1-hold er Marco Andretti. Marco Andretti kører i USA for hans fars hold Andretti Green Racing, og AGR er også det hold, der står bag dette års indsasts i A1-klassen for Team USA. Så her opruster Marco Andretti sine evner på rigtige racerbaner.

Officielt for at gøre ham mere erfaren på permanente racerbaner til den store del af permanente racerbaner og bybaner, der køres på i IndyCar serien. Erfaringen kommer dog også Marco til gode i forbindelse med et kandidatur til et sæde i Formel 1.

Marco Andretti i Team USA A1-bilen

Danica Patrick er Marco Andrettis holdkammerat i USA. Hun var også tiltænkt nogle tests i A1, hvor man fredag morgen kører en rookie-træning, hvor unge kørere uden erfaring er sikret tid i A1-bilerne. Indtil videre har Danica Patrick ikke været tæt på en testkørsel, og denne weekend stillede Team USA op med en ny amerikansk kører, der fik sin debut i en A1-bil.

I klassen under Danica Patrick, supportklassen Indy Lights, kører den brasilianske racerpige Ana Beatriz rundt og gør det surt for de mandlige kørere. Hun vandt tre gange sidste år, og da den amerikanske IndyCar sæson startede sidste weekend kørte hun en podieplacering ind i det første af de to Indy Lights-løb. I det andet løb kørte hun sig selv og en modstander af banen.

Den brasilianske racerpige Ana Beatriz

Meget symbolsk for Team Brazil teamchefen Emerson Fittipaldi valgte at benytte den unge pige i rookie-træningen i fredags. Den endte desværre for Ana Beatriz i høj fart i en dækmur. Ana slap uskadt, men rystet fra det store uheld, hvor bilen ikke nåede at miste meget fart inden den kørte direkte ind i dækmuren.

Ana Beatriz kørte galt under rookie-træningen i Algarve

Skulle Vitantonio Liuzzi gå hen og vinde sprintløbet i eftermiddags, så vil det være det bedste signal han kan sende overfor teamcheferne i Formel 1 om, at han stadig er lynende hurtig og besidder den samme angrebslyst, som gjorde ham så populær, da han vandt det allersidste F3000-mesterskab på Monza i 2004.

Toni Liuzzi under træningen til A1-runden på Algarve

Robert Doornbos i Team Netherland A1-bilen