• Forside

Optakt til Kinas Grand Prix

I den kommende weekend afholdes sæsonens tredje Grand Prix på den 5,4 km lange Shanghai International Circuit. Banen er udført som det kinesiske bogstav 'shang' der betyder "høj" eller "over". Læs vores spændende optakt her.

Af: JPU (jpu@bmf1.dk) d. 14/4 2009 klokken 22:04

Sæsonen er kun lige begyndt men allerede nu stop fyldt med overraskelser og dramatik, og verdensmesterskabet føres ikke mindre overraskende af Jenson Button i Brawn GP.

Vil du være grundigt forberedt inden løbet, er det derfor en god ide at læse vores omfattende optakt.

Indledning
Løbet køres over 56 omgange som giver en løbsdistance på 305.066 km. Normalt vil der blive tale om en to-stops strategi, selvom det dog sidste år lykkedes for Timo Glock at få point med hjem ved en et-stops strategi.

Det er en moderne bane med en glat overflade. Banen er et mix af langsomme chikaner, hurtige (som 7 og 8) og langsomme sving (som 9 og 11) og lange lige stræk med høje hastigheder. For enden af langsiden kom hastigheden i 2008 op på 306 km/t som er den 7. højeste af alle baner. Med dette mix skal ingeniørene indgå en række kompromiser for at finde den optimale opsætning.

Banekort for Shanghai International Circuit

Der skal flere gange bremses ned fra høj hastighed, samt mange retningsændringer og dette giver udfordringer med hensyn til hjulophænget.

Banen er også en af dem, hvor det er en fordel at benytte KERS (Kinetic Energy Recovery System).

Dækkene har et hårdt liv på banen. Ikke blot er de forreste dæk hårdt belastet i sving som nummer 1, 7, 8 og 13 (et 270 graders sivng), også baghjulene belastes hårdt i de langsamme sving, specielt nummer 1. Med hensyn til blandingerne har Bridgestone medbragt medium og superbløde dæk.

Banen er ikke specielt hård ved motoren, da kun 55% af en omgang foregår ved fuld gas.

Siden sidst
Året må siges at være startet godt for Brawn GP og Jenson Button, 2 løb 2 sejre, men dog kun 15 point. Malaysia viste sig fra den vådeste fjernøstlige side og løbet regnede væk i et tropisk regnskyl. Det skal dog ikke fratage dem glæden og fornøjelsen ved det. Det er rent ud sagt utroligt at et hold, som kort før sæsonstart var lukket og begge kørere sendt på ufrivillig pension, at de nu i den grad kan dominere løbene.

Top 3 på podiet i det malaysiske GP 2009

Der er endda mulighed for at det fortsætter i de næste løb.

FIA har onsdag godkendt brugen af de omstridte diffusere og indtil de andre hold får bygget deres biler om og lært dem at kende, vil Brawn GP, Williams og Toyota ret åbenlyst have et enormt forspring.

To hold, der ikke har et forspring, er McLaren og Ferrari. Som tidligere skrevet virker Ferrari som et hold, der træffer de helt forkerte beslutninger. Det lader til at der er fart i bilen, men der er alt for mange ting, som går galt.

Teamet træffer dårlige valg og Kimi Räikkönen er åbenlyst ikke vendt tilbage fra juleferie endnu. I Kina må der være fremgang i sammenligning med årets første 2 løb.

Massa venter i F60 på at finde ud af om løbet genoptages

McLaren kæmper på mange fronter i øjeblikket.

Bilen er et sted mellem ringe og elendig, medierne er fulde med historier om Lewis Hamiltons fremtid, Sutil mener at Hamilton endda er forfulgt pga. hans hudfarve, mens andre mener at han straffes for mildt, i forhold til de ting han gør.

McLaren er under anklage for at bevidst løjet for FIA, en anklage der afgøres sidst i april. Mercedes overvejer kraftigt sin deltagelse i Formel 1, og endelig har Heikki Kovalainen ikke opnået meget mere end 5 omgange, i årets 2 første løb.

Skidt sæsonstart for sidste års vinderhold? Der skal derfor arbejdes hårdt for, at weekendens Grand Prix bliver en succes.

Uheldet i første sving i Australien

Faktisk har resten af feltet haft en bedre sæsonstarte end de to topteams. Toyota har været på podiet to gange, BMW en gang og Red Bull var snublende tæt på.

Historie
En detaljeret gennemgang af banens historie finder du i vores banemenu om Shanghai International Circuit. Her gennemgår vi kun kort sidste års løb og tiderne for pole, hurtigste omgang og sejren i de fem tidligere løb.

Træninger
Fredag - 1. Lewis Hamilton McLaren 1:35.630
Fredag - 2. Lewis Hamilton McLaren 1:35.750
Lørdag Nick Heidfeld BMW Sauber 1:36.061
Kvalifikation og løb
Pole position Lewis Hamilton McLaren 1:36.303
Hurtigste omgang Lewis Hamilton McLaren 1:36.325
Vinder Lewis Hamilton McLaren 1:31:57.403
Referat
Året før smed McLaren og Lewis Hamilton nærmest titlen overbord i Shanghai. I 2007 kom Hamilton dertil med kritikken haglende ned over sig efter et skuffende løb i Japan. Til gengæld lod han ingen tvivl om, hvem der skulle have momentum med sig til sæsonafslutningen, idet han kørte et overbevisende løb og efterlod ikke lod nogen tvivl om, hvem der var stærkest.

Felipe Massa og Kimi Räikkönen (Ferrari) kom ind på de to næste pladser, efter at de to behændigt havde byttet plads med otte omgange tilbage, da det stod klart, at det ikke var muligt at udfordre Hamilton.

Læs hele vores løbsrapport her
1: Hamilton
2: Massa
3: Räikkönen
4: Alonso
5: Heidfeld
6: Kubica
7: Glock
8: Piquet

Sidste år i Shanghai


År Kører Hold Tid
Pole Position
2004 Rubens Barrichello Ferrari 1:34.012
2005 Fernando Alonso Renault 1:34.080
2006 Fernando Alonso Renault 1:44.360
2007 Lewis Hamilton McLaren 1:35.908
2008 Lewis Hamilton McLaren 1:36.303
Hurtigste Omgang
2004 Michael Schumacher Ferrari 1:32.238
2005 Kimi Räikkönen McLaren 1:33.242
2006 Fernando Alonso Renault 1:37.586
2007 Felipe Massa Ferrari 1:37.454
2008 Lewis Hamilton McLaren 1:36.325
Vinder
2004 Rubens Barrichello Ferrari 1:29:12.420
2005 Fernando Alonso Renault 1:39:53.618
2006 Michael Schumacher Ferrari 1:37:32.747
2007 Kimi Räikkönen Ferrari 1:37:58.395
2008 Lewis Hamilton McLaren 1:31:57.403

De første fem år i Shanghai


Banen
Herunder de vigtigste data for banen. Som ved banens historie finder du meget mere i vores banemenu.

Banen
Banenavn Shanghai International Circuit
By Shanghai
Tidszone 6 timer foran Danmark
Første Grand Prix 26. september 2004
Antal Grand Prixer 5
Rekorder (2004 Layout)
Banerekord - pole 1:34.012 (Rubens Barrichello, 2004)
208,735 km/h
Banerekord - løb 1:32.238 (Michael Schumacher, 2004)
212,749 km/h
Hurtigste løb 1t29:12.420 (Rubens Barrichello, 2004)
205,185 km/h
Bedste Kørere og Hold
Flest sejre 1 (R. Barrichello, F. Alonso, M. Schumacher, K. Räikkönen, L. Hamilton)
3 (Ferrari)
Flest poles 2 (Fernando Alonso, Lewis Hamilton)
2 (Renault, McLaren)
Flest hurtigste omgange 1 (M. Schumacher, K. Räikkönen, F. Alonso, F. Massa, L. Hamilton)
2 (Ferrari, McLaren)
Årets Løb
Omgangslængde 5,451 km
Omgange i løbet 56
Løbsdistance 305,256 km
Banen
Sving 16 (8 højre og 6 venstre)
Højeste hastighed 326 km/t
Længste langside 1175 meter (mellem sving 13 og 14)
Banens standardbredde 13-15 meter
Banens breddeste sted 20 meter (Sving 13)
Stejleste stigning 3 %
Stejleste nedkørsel 8 %
Højeste punkt 11,24 meter over havet (Sving 2)
Laveste punkt 4,50 meter over havet
Tilskuerkapacitet
Hovedtribune 29.000
Vigtige Links
Hjemmeside www.icsh.sh.cn
Satellitbillede Google Maps (fra inden banen stod færdig)
Baneinfo Bilmagasinet F1

Løbs- og banedata


Afslutning
Næste løb er som bekendt i Kina. Med starten på denne sæsons løb er det umuligt at forudsige ret meget om, hvordan det vil gå, bortset fra en ting: Jenson Button vinder sin 3. sejr i træk. Resten af feltet kommer til at slås om de resterende placeringer og point.