• Forside

Cosworth lover hurtige motorer

Oprindeligt skulle Cosworth levere motorer med 20.000 o/m til de nye teams i 2010, men som bekendt blev det nye regelsæt siden hen ændret til 18.000 o/m. Alligevel lover fabrikken, at deres motorer vil være konkurrencedygtige.

Af: Peter Hartig (pha@bmf1.dk) d. 21/7 2009 klokken 13:07

Ansøgerne til de nye pladser på startgridden i 2010, Manor Grand Prix, Campos Meta1 og Team US F1, skal alle køre med Cosworth-motorer, men fra flere sider har det været frygtet, at fabrikken ikke kan levere tilstrækkeligt hurtige motorer til dem, eftersom de oprindelige 20.000 o/m blev ændret (tilbage) til 18.000 o/m.

Cosworths adm. direktør, Tim Routsis, afviser at regelændringen vil få betydning for motorernes performance.

”Vi er helt sikre på, at motoren i den ændrede form vil være fuldt ud konkurrencedygtig. Vi startede udviklingen af den meget tidligt,” beroliger Routsis.

Cosworth er tilbage i Formel 1 fra 2010.

”Teamene bliver ikke mindre konkurrencedygtige af at køre med en re-tunet motor. Tværtimod tror jeg, at der er fordele i form af reduceret varmetryk på olien, så kølerne kan blive mindre, hvormed suget mindskes.”

”Ydermere, når en motor roterer hurtigere, kræver den mere brændstof for at klare friktionen, så ved at sænke omdrejningerne vil vi også forbedre brændstoføkonomien,” siger Routsis.

Cosworth er allerede begyndt at rekruttere mere mandskab til banesupport og motorbygning i forbindelse med det kommende F1-program. Trods krisen er det lykkedes at beholde hjernerne indenfor motorkonstruktion, så grundlaget for en fornuftig tilbagevenden til Formel 1 burde være til stede.

Ifølge forlydender i den spanske avis, 'El Pais', har den fjerde ansøger, Epsilon Euskadi, også kontakt til Cosworth.

OM SKRIBENTEN

Peter fra BMF1 Peter har været en del af BMF1 næsten siden starten og er især kendt for sin faste serie af Kevin-interviews.