• Forside

Panik i Melbourne

Af: Jesper (jwk@bmf1.dk) d. 1/4 2006 klokken 11:04

Kort efter at dagens kvalifikation var kørt i Melbourne, herskede der stor forvirring i Albert Park. Det viser sig nemlig, at FIA ikke har gjort deres hjemmearbejde godt nok, da de gik med til at flytte Australiens Grand Prix hen som løb nummer tre i årets kalender. Som bekendt skyldes denne flytning, at der i begyndelsen af marts blev afholdt Commonwealth Games i byen.

Nu køres løbet så tre uger senere end normalt, hvilket også betyder, at det australske efterår er mere fremskredet, og det er det, der forårsager problemer ud over det sædvanlige.


Jenson Button kører forbi nogle af de blade, som der forventes flere af i morgen.

For det første er der problemer med det 300 år gamle Red River Gum træ (australsk gummitræ, der i Albert Park har været scene for de ceremonielle møder - corroboree - som de australske aboriginals holder). Træet er netop begyndt at smide sine blade (det er efterår i Australien), og med den vind meteorologerne lover i morgen søndag, er der stor risiko for, at bladende vil gøre indbremsningen til sving 13 ekstrem farlig.


Sving 13 er det problematiske.

FIA har derfor på et hasteindkaldt møde orienteret holdene om, at man af sikkerhedsmæssige årsager har set sig nødsaget til at køre løbet modsat urets retning.

Dette skaber imidlertid panik blandt holdene og kørerne. Alle bilerne er nu indstillet til at skulle køre i urets retning og ydermere sidder dækslet til brændstoftanken nu på den forkerte side af bilen, der kommer ind i pitten fra den modsatte side af det normale. Som kompensation har FIA besluttet, at der indføres en ekstra træningssession klokken 9 i morgen tidlig (klokken 1 om natten dansk tid) for at give holdene og kørerne mulighed for at vende sig til de nye forhold.

Jacques Villeneuve (BMW Sauber) er begejstret over den nye udfordring:

"Fantastisk! Nu er der en chance for at se, hvem der er rigtige racerkørere."

McLarens teamchef Ron Dennis er derimod rasende:

"Jeg er dybt rystet. Det har ikke noget med sikkerhed at gøre. Det er en sammensværgelse, hvor Ferrari på forhånd vidste dette ville ske og derfor er forberedte på det."


Efter en trist weekend med et motorskift er der endelig noget til at live Jacques Villeneuve op.

Andre forlydender går på, at ændringen i virkeligheden stammer fra, at Bernie Ecclestone skulle demonstrere over for Max Mosley, hvilken vej han skulle stille uret, når australierne går tilbage til normaltid. Dette opfangede Mosley som et forslag til, hvordan der kunne bringes ekstra underholdning ind i løbet.

Det vides endnu ikke, om bilerne stadigvæk skal line up sådan som båsene er malet, hvorved Fernando Alonso efter at have vendt raceren 180 grader ender med at starte bagerst af alle - men i så tilfælde er der da en chance for at vi kommer til at se 22 biler laver donuts på samme tid.