• Forside

Singapores GP - 1. frie træning: Barrichello hurtigst

Uheld og race. Renault skal bevise, at de kan være med uden snyd. Det er dog Brawn GP-racerne, der slutter hurtigst, med Barrichello i front. Red Bull er dog også med helt fremme.

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 25/9 2009 klokken 14:09

Klokken 18 lokal tid, blev den første træning til Singapores Formel 1 Grand Prix sat i gang. Som vi er så vant til, er der mange der hurtigt rykker ud på banen, men kun for at udføre en installationsomgang.

Første kører, der lader til at gøre et forsøg på at sætte en tid, er noget overraskende Rubens Barrichello i Brawn GP-raceren. Men brasilianeren kører i pit uden at sætte en tid, 10 minutter inde i denne første træning.

Kort efter ligger den asiatiske bane helt øde hen, selvom der fortsat er dagslys over den snævre bybane.

Kun 16 minutter inde i træningen, rykker de to Toro Rosso-racere ud på banen, og de bliver derude. De første tider er i hus, efter 21 minutter. Ikke tider vi skal forvente holder ret længe.

Giancarlo Fisichella rykker Ferrarien ud på banen, lidt før der er gået en halv time. Fisi skal se om ikke han kan få lukket lidt af hullet op til Kimi Räikkönen i den anden Ferrari.

Efter nøjagtigt en halv time, sætter Webber en tid, der rykker ham op på 2. pladsen, nu hvor gadebelysningen er tændt. Omgangen efter, rykker australieren helt i top og beviser hermed, at de ikke har tænkt sig at skåne Renault motorerne i denne weekend.

Kovalainen i McLaren vil også være med helt fremme, men kan i første omgang ikke slå Webbers tid. Noget han ikke ændrer på omgangen efter, da han lige tager en lille gang opvisning med i, hvordan man kører sidelæns.

Jenson Button i Brawn GP raceren, sætter efterfølgende Kovalainen tilbage, da han overtager andenpladsen.

Grosjean spinder i Renaulten og rammer vægen. Og gæt hvor. Samme sted som Piquet kørte galt sidste år. Er Renault ude for at bevise, at de er uskyldige?

Grosjeans bil skal slæbes væk, da der som bekendt ikke er en kran i det sving. Træningen er derfor midlertidig afbrudt.

Med knapt 40 minutter tilbage genoptages træningen. Jenson Button nåede lige at sætte hurtigste tid inden træningen blev afbrudt, så det er hans tid, der skal slås.

Det betyder, at der nu er travlt på banen. Barrichello, Alonso, Sutil, Heidfeld, Kubica og Vettel mangler alle at få sat en tid, noget de vil i gang med nu.

Heidfeld rykker dog direkte tilbage i pitten, hvor han opholder sig sammen med Hamilton, mens de øvrige 18 er på banen.

Med en halv time tilbage, rykker Kovalainen sin McLaren-racer forbi Buttons Brawn-racer. 3 minutter senere, er det dog igen Jenson, der er noteret for den hurtigste tid.

7 minutter senere, rykker Hamilton op på andenpladsen, lige i hælene på Button.

Herefter er der stilhed på banen. Kun Heidfeld er ude nu, men det ser ikke overbevisende ud. Har tyskeren et problem med bilen?

Med 10 minutter tilbage af træningen, rykkes der så på ny ud på banen. Kort efter rykker Barrichello op i front, en tid Webber ser ud til at slå. Det lykkes dog ikke, men Webber viser, at han vil være med fremme i denne weekend.

Button rykker forbi Webber, men bliver bag Barrichello. En stilling der holder lige til det ternede flag.

Dermed to gange Brawn i front, med Webber som nummer tre, Alonso som nummer fire og Vettel som nummer fem.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
3. Mark Webber Oracle Red Bull Racing
P
1:50.416 + 0.000 21
5. Sebastian Vettel Oracle Red Bull Racing
P
1:50.614 + 0.198 16
6. Heikki Kovalainen McLaren Formula 1 Team
P
1:50.699 + 0.283 21
7. Lewis Hamilton McLaren Formula 1 Team
P
1:50.715 + 0.299 17
9. Kimi Räikkönen Scuderia Ferrari
P
1:50.865 + 0.449 19
10. Kazuki Nakajima Williams Racing
P
1:51.089 + 0.673 25
11. Nico Rosberg Williams Racing
P
1:51.427 + 1.011 23
17. Giancarlo Fisichella Scuderia Ferrari
P
1:52.390 + 1.974 24
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Allan fra BMF1 Allan er en af grundlæggerne af Bil Magasinets Formel 1 side og er en af de mest erfarne Formel 1 skribenter i Danmark.

RELATEREDE NYHEDER