• Forside

Singapores Grand Prix, Dagen derpå

For anden gang har vi nu set et Formel 1-løb afholdt som aftenløb, og for anden gang foregik det på Singapores bybane, badet i kunstigt lys.

Af: Peter Scheller (psn@bmf1.dk) d. 28/9 2009 klokken 20:09

Normalt har jeg meget blandede følelser overfor bybaner, men der er nu et eller andet over Singapore som er anderledes.

Måske er det fordi det er et aftenløb, afholdt i projektørlys, eller også er det fordi man reelt har prøvet at tilføre banen noget lækkert, så som det at banen på et sted går ind under tribunerne.

Uanset hvad det er, virker løbet bare mere spændende, og mere eksklusivt end det de andre bybaner formår at give.

Når vi ser på løbet i sig selv, kommer man ikke udenom at Lewis Hamilton kørte et suverænt løb. Bevares, han blev meget af tiden presset, først af Nico Rosberg, og siden af Sebastian Vettel. Begge blev dog udsat for drive through straffe, men det havde næppe gjort den store forskel. Den McLaren kørte bare godt.

Lewis Hamilton

Brawn startede med begge biler længere tilbage på gridden end de havde lyst til, men god taktik, flot kørsel og ikke mindst fantastisk udnyttelse af en safetycar periode, gjorde at Ross Brawn fik begge sine kørere langt frem i feltet, og banede givetvis vejen til at sikre begge mesterskaber.

Red Bull og Toro Rosso kan umuligt være tilfredse. Bremsefejl tvang 3 ud af 4 biler til at trække sig ud af løbet, og Sebastian Vettel fik ganske vist en 4. plads i hus, men det skyldes nok mere mandens evner, end det skyldes den bil der var ved at falde sammen om ørerne på ham.

Alonso overhaler Heikki Kovalainen

Renault fik endeligt lidt medgang da Alonso formåede at køre en 3. plads hjem. Skiftet fra Piquet til Grosjean har dog ikke øget teamets pointhøst, så det er med naturlig sorg at Renaults ledelse, efter sigende, forbereder sig på at sige farvel til Alonso.

BMW-Sauber mødte op med en helt ny bil, og det fik Robert Kubica et enkelt point ud af. Nick Heidfelds nye bil vejede for lidt, hvorfor han måtte starte fra pitten. Sidenhen blev han offer for Adrian Sutils premature forsøg på at komme ind i kampen igen efter et spin.

Fisichella i Ferrari-cockpittet

Ferrari kan simpelthen ikke få tingene til at fungere på denne bane. Kimi Räikkönen kæmpede bravt, men da bilen ikke er blevet videreudviklet i et stykke tid, er det en meget svær kamp. Meget hjælp får han da heller ikke fra sin teamkollega, Fisichella, som slet ikke har fundet sig til rette i den røde racer. Badoer må et eller andet sted fryde sig.

Som sædvanligt vil jeg slutte af med en HOT/NOT, som i sædvanlig stil er fuldstændigt subjektiv, og dermed ikke nødvendigvis er udtryk for alle skriventers holdning.

HOT
- Lewis Hamilton kørte et meget overbevisende løb
- Sebastian Vettel kæmpede tappert mod alle odds
- Brawn viste at de er taktiske mestre

NOT
- Sutil indkasserede en fortjent bøde for sin dummefejl
- Ferrari gør ikke meget for at hjælpe Kimi i hans ensomme kamp for teamets 3. plads
- Red Bull tecknology har lavet 4 biler. Ingen af dem kunne klare mosten.