• Forside

Ferraris hemmelige våben

Kampen om tusindedele og forskellen på de forreste og de midterste pladser i Formel 1 er intens. Ferrari har taget et nyt våben i brug som faktisk er mere end 30 år gammelt.

Fernando Alonso i F10 . Copyright Ferrari Media

Af: Michael Ewert (mew@bmf1.dk) d. 15/2 2010 klokken 04:02

I kampen for at opnå en fordel i forhold til de andre biler på banen, tager de forskellige teams adskillige tricks i brug for at opnå den fordel, der giver dem det ekstra ude på banen.

Det som Danmarks Radio ville kalde X-Factor.

En unik motormontering skal give F10 en fordel
Copyright Ferrari Media


Hos Ferrari er det en unik montering af Ferraris V8-motor, der er medvirkende til dette. Både det franske bilblad ’Auto Hebdo’ og den italienske avis ’La Gazzetta dello Sport’ skriver, at 056-motoren er monteret med en 3.5 graders hældning.

Monteringen, der får motoren til at hælde mod fronten af bilen og dermed giver lidt ekstra tryk på forhjulene, er faktisk en ide som første gang blev set på Arrows A2-raceren fra 1979. Chassisfirmaet Swift Engineering brugte den samme motormontering, da de deltog i Champ Car-mesterskabet fra 1997 til 2000.

Fernando Alonso i F10 var hurtig i Valencia, men ikke lige så hurtig på Jerez. Hvor meget betød vejret for den specielle motormontering.
Copyright Ferrari Media


Ferraris tekniske chef Aldo Costa citeres:

”Den nye Ferrari har en meget interessant mekanisk løsning; de fleste hemmeligheder er gemt under karrossen.”

Måske Ferraris hemmelige våben, men hvor der er en fordel er der som regel en ulempe. Monteringen af motoren betyder, at bilens tyngdepunkt bagerst på bilen er blevet hævet lidt, hvilket kan gå ud over bilens balance.