Den engelske avis ’Times of London’ har i denne uge kørt en kampagne mod Ferrari, som de beskylder som en reklamesøjle for tobaksrygning og for brud på reglerne for tobaksreklame.
De citerer formanden for den britiske antitobaksgruppe, John Briton fra Royal College of Physicians.
”Stregkoden ligner den nederste halvdel af en pakke Marlboro cigaretter. Jeg blev forbløffet, da jeg så det. Det er at gå helt til grænsen.”
Stregkoden som skulle være skjult reklame for Marlboro.
Copyright Ferrari Media
”Hvis man kigger på, hvordan stregkoden har udviklet sig over de sidste fire år, så ligner det skjult reklame.”
Ferrari har følt sig så belastet over denne beskyldning, at de svarer igen med en pressemeddelelse. I den kan man bl.a. læse følgende udtalelser.
”Stregkoden er en del af bilens bemaling, det er ikke en del af en underbevidst reklamekampagne.”
”Disse reporter er baseret på to formodninger; at dele af grafikken påhæftet Formel 1-bilerne har fællestræk med Marlboro-logoet, og endda at den røde farve, som er en traditionel feature på vores biler er en form for tobaksreklame.”
Stregkoden, der blev brugt ved sidste års brasilianske grand prix.
Copyright Ferrari Media
”Ingen af disse formodninger er videnskabelige begrundet, da de baserer sig på nogle formodede studier, som aldrig er blevet trykt i en akademisk afhandling."
"Men vigtigere endnu, så har de intet med sandheden at gøre. Den såkaldte stregkode er en integreret del af bilens bemaling, og den bliver modificeret imellem årene, nogle gange under sæsonen.”
Phillip Morris har også været ude og forsvare Ferrari:
”Vi er sikre på, at vores aftale med Ferrari ikke bryder UK 2002 Tobacco Advertising and Promotion Act.”
Felipe Massa under fredagens frie træning på Monza 2007. Her bliver stregkoden brugt i en anden variant.
Copyright Michael Ewert
Man kan da også undre sig over, at det skal tage så mange år at reagere på stregkoden, der har været brugt de sidste mange år.