Mekaniker skyld i Buttons exit

Jenson Button har bekræftet, at hans exit fra Monacos Grand Prix var forårsaget af en glemt afskærmning over kølersystemet, hvilket forårsagede overophedning af motoren. Synderen er fundet.

Af: Peter Hartig (pha@bmf1.dk) d. 17/5 2010 klokken 14:05

Knapt var løbet kommet i gang efter en safetycar-periode, før Jenson Button måtte parkere sin bil på bakken op fra Sainte Devote. En sjælden situation for McLaren.

"Det er skuffende for alle i teamet og for den ansvarlige person," udtaler Button.

"Jeg ved, at disse ting kan ske, men det er bare svært at acceptere, når det sker. Naturligvis er han (mekanikeren, red.) ødelagt. Når du forsøger at gøre dit bedste, og du så laver en fejl, er det forfærdeligt.”

Jenson Buttons exit skyldtes overophedning af motoren. Copyright McLaren Media

"Det er et dække over køleren, som sædvanligvis anvendes i garagen eller under transport. Det blev efterladt i bilen. Bilen kørte frem til gridden uden luftstrøm og blev overophedet.”

”Du gør hvad du kan, men du kan i virkeligheden intet gøre. Disse biler har ikke blæsere, og de er derfor alene afhængige af luftgennemstrømningen, så hvis du hindrer den, vil du ikke holde ret længe."

"Det er en fejl, og du tænker, at bør ikke ske, men det gør det. Jeg er sikker på, at den fyr, som ikke fjernede det, er knust. Jeg har ondt af fyren. Vi begår alle fejl. Vi skal blot sikre, at vi ikke gør dem igen.”

”Sidste uge var også irriterende, fordi jeg mistede alt på rattet. Men denne her fejl forårsagede, at jeg udgik.”

I forrige løb rystede alt af rattet i Buttons McLaren.

"Vi troede, at alt ville blive okay, og det ville sandsynligvis også have været fint, hvis vi ikke havde haft en safetycar-periode. Min bil blev hurtigt overophedet, og jeg begyndte at miste motoreffekt, så jeg drejede skarpt ind og slukkede motoren omgående, da jeg ikke ville efterlade olie på banen."

”Det sidste jeg ønskede var, at efterlade motorolie på banen,” sluttede en ærgerlig Button.

OM SKRIBENTEN

Peter fra BMF1 Peter har været en del af BMF1 næsten siden starten og er især kendt for sin faste serie af Kevin-interviews.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Mercedes appellerer Monacos GP – Dagen Derpå »