Hankook vil i F1 i fremtiden

Det koreanske dækfirma prøvede at sikre sig dækkontrakten for 2011 over Michelin, Avon-Cooper, Kumho, Pirelli og Bridgestone. Det lykkedes som bekendt ikke, men dækfabrikanten vil alligevel forsøge at komme i Formel 1 på et senere tidspunkt.

Af: Michael Ewert (mew@bmf1.dk) d. 9/6 2010 klokken 07:06

Det bliver ikke det koreanske dækfirma Hankook, der sikrer sig retten til at levere dæk til Formel 1 i 2011.

Det betyder dog ikke, at man opgiver drømmen om Formel 1, og man er klar til at efterfølge Pirelli, som skulle være favorit til at blive den kommende dækleverandør.

Det fortalte vice-præsidenten hos Hankook, Hyan Bum Cho, til den australske avis ’Sydney Morning Herald’:

”Lige nu har vi et lille Le Mans-hold og et par rallyteams her og der, og vi prøver at sælge nogle motorsportsdæk.”


”I fremtiden ønsker vi at opnå en større markedsandel indenfor dette segment. Det er ret profitabelt, men for at komme op i superligaen som mærke indenfor motorsport, så skal man deltage i enten World Rally Championship eller i det høje segment på Le Mans, eller Formel 1.”

Felipe Massa laver måske dækrøg på Hankook-dæk om et par år.
Copyright Ferrari Media


”Så i fremtiden er målet at deltage i et af dissse segmenter. Og det kommer til at koste en masse penge, en masse udvikligsomkostninger, en del investering, og også at få erfaring med at drive disse operationer.”

“Som I ved har Mr. Ecclestone nogle dækproblemer næste år. Jeg talte med ham personligt, men vi besluttede ikke at gå videre med dette projekt. Han havde behov for et dæk meget hurtigt, og det kunne vi ikke give ham.”

"Men vi havde en god snak og måske får vi en chance næste gang, eller senere.”

Selv om alle forventer, at det bliver Pirelli, og de 13 FOTA-hold der nærmest har besluttet, at det er det italienske gummi, der skal sidde på F11, F128, R31, MP 4-27 o.s.v, så har FIA præsidenten Jean Todt meldt ud, at det ikke er FOTA, men FIA i samarbejde med FOM (Formula One Management), der vælger den nye dækleverandør.

Hankook er involveret i et lille Le Mans-hold, men det kan vi som dansker godt have interesse i at følge. Det er for Hankook Farnbacher Racings Ferrari F430 GT, som danske Allan Simonsen kører for i denne weekend på Le Mans.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Rusland på kalenderen i 2014? Liuzzi får gammelt chassis »