Tost vil have kundebiler tilbage

Franz Tost fra Toro Rosso fortæller i et interview med tyske ’Auto Bild Motorsport’, at han ønsker kundebiler tilbage i Formel 1. Det vil gøre sporten billigere og mere lige, siger han.

Af: Michael Ewert (mew@bmf1.dk) d. 9/6 2010 klokken 09:06

Reglerne for biler i år siger, at hvert team skal designe og bygge sin egen bil. Derfor er der ligheder mellem Toro Rossos STR5 og Red Bulls RB6, men langt flere forskelle.

For tidligere har man købt designet af det selvstændige Red Bull Technologies, men i år er bilen designet af Toro Rossos eget designstudie.

Det er en dårlig ide, hvis man gerne vil gøre sporten mere lige og billigere at deltage i.

”Jeg er af den mening, at reglen er forkert.”

”Med et intensivt samarbejde mellem de to teams, så kunne man halvere budgettet.”

Toro Rosso burde have lov til at samarbejde med Red Bull Racing om udviklingen af bilen. Det vil gøre det billigere for begge hold, og løfte STR op på gridden, siger Franz Tost.
Copyright Getty Images/Red Bull Racing


Samtidig gør man feltet mere lige, da der så kommer flere topklassedesign på gridden.

Franz Tost er dog også glad for den nuværende fordeling mellem Dietrich Mateschitz’ to hold. Mens Red Bull Racing er det førende hold, så passer det Toro Rosso-teamchefen det godt, at STR fungerer som udviklingshold.

“Det fungerer perfekt. Red Bull går efter verdensmesterskabet, og Toro Rosso arbejder med næste generation.”

”Vores nuværende kørere, Sebastien Buemi og Jaime Alguersuari, er på den rette vej til en stor fremtid.”

Jaime Alguersuari er på vej mod en stor fremtid i Formel 1.
Copyright Getty Images/Red Bull Racing


Forholdet mellem de to hold fungerer ganske glimrende. Selv om der i perioder går rygter om, at søsterholdet skal sælges fra, så tror han ikke, at det lige sker i den kommende tid.

”I øjeblikket ser jeg ingen tegn på et salg. I Money Service Group (præsenteret ved Monacos Grand Prix, red.) fra Liechtenstein, har vi også fået vores eget første sponsorat.”

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Liuzzi får gammelt chassis Canadas Grand Prix: Vejret »