• Forside

Haug: Kimi til Ferrari er ulogisk

De seneste ugers rygter om at Kimi Räikkönen allerede har indgået kontrakt med Ferrari, giver ikke McLarens motorleverandør, Mercedes-Benz, klamme håndflader. Ifølge motorsportschef Norbert Haug hænger rygterne ikke sammen med realiteterne.

Af: Peter Hartig (pha@bmf1.dk) d. 19/4 2006 klokken 13:04

Kimi Räikkönen har i den seneste tid været omdrejningspunktet i vilde mediespekulationer om kørerens fremtidsplaner: Findes der en underskrevet kontrakt med Ferrari? Og bliver den offentliggjort under denne weekends Grand Prix på Imola i Italien?

Allerede sidste efterår lagde Ferraris teamchef Jean Todt brænde på det ulmende bål, ved at udtale, at han ville være endog meget interesseret i en kører af Räikkönens kaliber – altså bare sådan generelt set, vel at mærke.

Siden da er rygterne om et muligt finsk skifte til ’de røde’ intensiveret og er nu – billedligt talt - nærmest oppe i det røde felt. Dette har medført, at Todt nu gør sit for at lægge afstand til Räikkönen-sagen.


Norbert Haug og Ron Dennis forklarer Kimi Räikkönen, hvorfor han bør blive hos dem.

Mercedes Motorsports chef, Norbert Haug, insisterer fra sin side af bordet på, at situationen hos McLaren er uforandret. Man er fokuseret på at producere og udvikle en hurtig bil, som kan få Räikkönen til at blive i teamet i 2007.

”Intet er ændret,” forklarer Haug. ”Både Kimi og hans management har forsikret os, at der ingen beslutning er taget endnu. Og jeg har meget svært ved at forestille mig, at der skulle være truffet en beslutning bag ryggen af os.”

”I virkeligheden er vi helt kolde overfor alle de mærkelige ting, der er blevet skrevet det seneste stykke tid. Tag bare historien om at Michael Schumacher skulle ønske at komme over til os! Den blev solgt til offentligheden som en kendsgerning, men har siden vist sig ikke at have det mindste på sig.”


McLaren gør hvad de kan, for at producere en vinderbil til Räikkönen. Her fra Bahrain.

”Måske skulle jeg en dag samle alle disse historier - også dem om Kimi og Ferrari – og derefter udgive dem på et passende tidspunkt. Lad os sige engang til næste jul.”

Haug tilføjer, at det i øvrigt virker ulogisk, at en eventuel aftale imellem Ferrari og Räikkönen skulle være underskrevet så tidligt som sidste år. Mercedeschefen mener ikke, at det hænger sammen, når man kigger på de mange problemer som italienerne netop kæmpede med hele 2006-sæsonen.

”Almindelig sund fornuft siger, at det er ulogisk, at Kimi skulle have underskrevet en aftale med Ferrari så tidligt som sidste år. Hvorfor skulle han dog gøre det, når han på det tidspunkt sad i den hurtigste bil, og Ferrari var helt nede?” spørger Norbert Haug.

Og rygtemøllen maler støt videre, imens vi andre venter på Imola.

OM SKRIBENTEN

Peter fra BMF1 Peter har været en del af BMF1 næsten siden starten og er især kendt for sin faste serie af Kevin-interviews.

RELATEREDE NYHEDER