BMF1 på Hockenheim 2010 – Fredag

Bil Magasinet Formel 1 er taget med Grand Prix Tours samt flere læsere til det tyske grand prix på Hockenheim. Det blev en fantastisk tur, hvor vi havde fornøjelsen af at nyde ligesindedes selskab. Her kommer beretningen fra første dag.

Nico Rosberg . Copyright Michael Ewert

Af: Michael Ewert (mew@bmf1.dk) d. 3/8 2010 klokken 04:08

Tilbage i december 2009 sad flere af medlemmerne af BMF1 på Bil Magasinets redaktion og diskuterede, hvor dette års rejse skulle gå hen. Ord som Monaco, Canada og Singapore blev hurtigt erklæreret for urealistiske, men vi var ganske godt tilfredse med turen til Nürburgring tidligere på året.

Vi besluttede os derfor for at kigge på mulighederne for at tage til Hockenheim og fandt hurtigt ud af, at godt nok nyder vi hinandens selskab, men det er alligevel sjovere med en hel del flere mennesker. Så vi kontaktede rejsearrangøren Grand Prix Tours, der med mere end 13 års erfaring indenfor motorsportsrejser, burde kunne komme med et godt tilbud.

Det tilbud vagte en del mennesker at tage imod, og vi fik samlet en bus kun med deltagere, som havde taget imod tilbuddet. For at kunne kende forskel på deltagerne fik Bil Magasinet produceret t-shirts til alle, som var taget med BMF1 på tur.

Så torsdag den 22. juli satte to busser kurs mod Kolding, hvor deltagerne skulle samles og opdeles i forhold til det hotel de skulle overnatte på under grand prix-weekenden. Chaufførerne på BMF1’s bus var de rutinerede Mads og Aksel, og de fik bragt os sikkert frem til Hockenheim.Det gode vejr havde de dog efterladt i Danmark, men det skaber sin helt egen charme at starte weekenden i regnvejr.

Grand Prix Tours' chauffør Mads bringer os frem mod Hockenheim
Copyright Michael Ewert


Så kom vi til Hockenheim

Når man kommer til Formel 1, så kan man være evig forvisset om, at man vil ramme trafik. De mange bilister og busser skaber normalt et par køer, men her havde de lokale arrangører gjort et stort arbejde med at lede bustrafikken væk fra den almindelige trafik og ned til busholdepladsen.

Herfra var der under 10 minutters gang til Hockenheims indgang, der meget belejligt ligger ved Südkurve-tribunerne. Her var F1 Village placeret sammen med den såkaldte Showbühne, der er en tribune hvor kørerne fra de forskellige løbsklasser kommer og giver autografer. Inklusiv samtlige 24 F1-kørere, der dog ikke var der på samme tid.

Inden vi kom til banen var første løbsklasse allerede i gang med træningen. Lyden fra Formel BMW-bilerne kunne høres et godt stykke derfra, så det var bare at gå efter lyden. Formel 1-fans er dog en noget speciel blanding, og kan nærmest deles op i normale og finner. Ikke noget ondt om det finske folkefærd, men man skal være lidt tosset for at køre en kæmpe transportabel sauna fra det kolde nord til det noget lunere Tyskland.

Normalt når man tager til Formel 1, så er det muligt at komme op og opleve de fleste tribuner om fredagen. Det kunne man dog ikke på Hockenheim, så det blev til en våd tur op mod vores tribune, der i første omgang virkede så langt væk. Først skulle Südkurvetribunerne overstås, siden hovedtribunerne og først lang tid senere dukkede Nordtribunerne op.

Udsigten fra Nordkurve Tribune C1
Copyright Michael Ewert


Race control inspicerede banen inden første træning
Copyright Michael Ewert


Allan fra BMF1 foreviger øjeblikket
Copyright Michael Ewert


BMF1 havde fået plads på Nordkurve Tribune C, og den kan sagtens anbefales. Fra vores tribunepladser kunne vi se hele vejen ned ad langsiden og gennem pitten, første sving og hele vejen ned til nedbremsningen til Eintritt Parabolica. Andre deltagere sad på Nordkurve Tribune B, der havde tæt på samme udsyn. Flere af Grand Prix Tours-deltagerne havde valgt at tage ståpladser, mens et par unge debutanter havde valgt at tage de bedste pladser de kunne komme i nærheden af. Godt gået.

På bagsiden af Nordkurve-tribunerne har man anlagt et stort madområde med det typiske tyske navn ’Biergarten’, og da F1-deltagere ofte er tørstige, så valgte vi at lave et lille mødested ved et rødt telt inde på området.

Første træning

Første træning var en fugtig en. Det var ikke fordi det regnede så meget, men banen var våd, så vi frygtede at der ville gå et stykke tid før de første biler ville komme på banen. Heldigvis tog vi fejl og der var biler på banen stort set fra start af.

Meget hurtigt kom der et optørrende spor på banen, og de store profiler begyndte at komme på banen. Ingen kører fik dog et større bifald end den gamle mester Michael Schumacher. Det kan godt være resultaterne ikke er der, men opbakningen blandt fansene er tæt på den samme som i Ferrari-tiden.

De fleste kørere brugte første træning på at træne starter på det våde underlag. Det gav nogle sjove billeder, hvor man blandt andet kan se lidt af downforcens og aerodynamikkens effekt i form af vandets effekt på bilerne. Effekten kunnne bedst ses på de nye teams, hvis aerodynamik ikke er lige så effektiv som f.eks. Ferraris.

Jarno Trulli Copyright Michael Ewert

Bruno Senna viser aerodynamikken i form af vandstrålernes retning
Copyright Michael Ewert


Nico Rosberg ned ad start/mål-langsiden '
Copyright Michael Ewert


Bruno Senna
Copyright Michael Ewert


En af de ting man hurtigt opfatter er, hvor de forskellige kørere bremser ind i første sving og hvor når de giver den gas igen. Her stod det meget hurtigt klart, at Lotus var den bedste af de nye teams, imens Hispania Racing kæmpede igennem svinget. Det koster jo så under accelerationen og det var tydeligt, at HRT har det svært. Virgin kæmpede også, men havde dog lidt mere fart på.

Første træning slut

Selv om man er Formel 1-fan, så er halvanden times træning ikke det mest underholdende, så da de første 90 minutter var gået forlod vi tribunen. Biergarten lokkede med mad og drikke, men i stedet for at blive i Biergarten hankede jeg op i en af de andre turdeltagere og tog et smut først ned forbi F1 Village for at se nærmere på dette, siden en tur op til Mercedes-tribunen og området deromkring.

F1 Village var denne dag blevet lidt af et mudderbad, så det blev mere en hurtig orientering, der endte med lidt af en skuffelse. Når man er vant til Red Bulls store stand med show car, Toyotas stand med showcar og flotte tøser, Bridgestones med en Ferrari, så var Santanders stand, som var den største i Village ikke særlig spændende selv om de havde en Ferrari showcar man kunne få taget billeder med.

Santander havde dog opsat en Ferrari-simulator, der nok kunne give racerspilssimulatorer et ekstra ben at støtte med. Ventetiden var dog også lang, og man kunne nemt vente en time på en tur. Så vi valgte i stedet at fortsætte turen rundt om banen for at komme over til Mercedes.

Formel 1-fans
Copyright Michael Ewert


Schumi-fan
Copyright Michael Ewert


Hos Santander kunne man blive fotograferet ved denne Ferrari
Copyright Michael Ewert


Her har man indsat en shuttlebus, så man kan komme hurtigt og nemt fra Südkurve til Mercedes-tribunen eller rettere området for hele området var ren Mercedes. Vi valgte dog at gå for at se så meget som muligt, og det lykkedes os også at komme den forkerte vej rundt om tribunen, da de unge GP2-løver var igang med træningen.

Så vi gik hele vejen modsat Parabolica på indersiden af banen, og så bilerne drøne forbi. Lækre biler parkeret det meste af vejen, der iblandt et par Mercedes C63 AMG’ere. Vores intention var at gå ned til Bridgestonebroen over banen, men det viste sig at være en ren reklamebro uden nogen trappeelementer. Vi måtte derfor en tur tilbage til Mercedes-området, hvor Mercedes havde udstillet en showcar, den nuværende og tidligere sikkerhedsbiler samt en større blanding af de store Mercedes-modeller var der. Senere skulle vi finde ud af, at der her var en helt speciel udstilling af Mercedes-biler.

Force India tredjekører Paul di Restas DTM Mercedes
Copyright Michael Ewert


Tidligere FIA sikkerhedsbil ved Mercedes-standen
Copyright Michael Ewert


Mercedes havde udstillet en stribe af deres 'Sølvpile'
Copyright Michael Ewert


Lidt charme og et stort kamera fik os op på Mercedes-tribunen, og her blev vi og overværede Formel BMW-træningen og første halvdel af Formel 1-træningen. Formel BMW-drengene giver den ganske godt gas og også i den lille klasse finder man spændende kørere. Svenske Timmy Hansen f.eks. og tidligere rallyverdensmester Carlos Sainzs søn. Carlos Sainz Junior er en del af Red Bulls ungdomsprogram.

Mercedes-tribunen var også et ganske godt sted at se løb fra. Fra vores pladser var man over hegnet, hvilket fotograferne er glade for, og man kunne se stykket fra Parabolica op til Spitzkehre, der dog ikke kunne ses. Ret hurtigt kom bilerne tilbage i syne og man fik hele stykket ind i den første snegl og ud mod det stykke, der leder op til Motodromsektionen.

At banen var blevet tørrere var tydeligt at se på bilernes hastighed, der var øget væsentligt i forhold til starten af første træning. Der var knald på, men så begyndte det at dryppe lidt. Det var som om, der blev trykket på en kontakt for den lille smule regn fik bilerne til at skøjte af banen i stor stil. Vitaly Petrov skøjtede lige ud på trods af et større styringsudslag i bilen.

Formel BMW-træning
Copyright Michael Ewert


Svenske Timmy Hansen i Formel BMW
Copyright Michael Ewert


Carlos Sainz Jr. flatspotter sin Formel BMW
Copyright Michael Ewert


En del af udsigten fra Mercedes tribunen
Copyright Michael Ewert


Men regn på banen i anden træning ville nok betyde, at flere kørere ville blive inde i pitten, så vi forlod Mercedes-tribunen og søgte efter noget mad. Det endte med en halv meter rostbratwurst til 4.50 euro, hvilket er en absolut godkendt pris i forhold til, hvad tilsvarende ville have kostet ved et dansk arrangement. Madudvalget var ganske varieret og prisniveauet lå på ”frokosttilbud”.

På vej mod shuttlebussen var der noget sølvfarvet, der faldt ind i synsvinklen, så det måtte vi kigge nærmere på. Mercedes havde under tribunen opstillet et eksemplar af næsten hver bil de har brugt i Formel 1 siden 1997. Komplet med West, David, Kimi og Vodafone-reklamer. Hver bil stod placeret i lidt vand, hvilket gav nogle flotte spejlbilleder i vandet.

Michael Schumacher
Copyright Michael Ewert


Mark Webber
Copyright Michael Ewert


Rubens Barrichello
Copyright Michael Ewert


Vitaly Petrov skøjtede af banen
Copyright Michael Ewert


Vi ville dog over til de andre på Nordkurve Tribune C, så vi fandt shuttlebussen og mødtes med de andre på tribunen, hvor vi så den sidste halve time af træningen.

GP2 og GP3

Efter Formel 1-træningen var der ganske kort tid til, at næste programpunkt, GP2, skulle afvikles. De unge løver med specielt Pastor Maldonado og Sergio Perez i spidsen skulle køre kvalifikation til lørdagens hovedløb. Banen var våd, så det gav de fleste kørere en tur udover kerben i første sving, og enkelte af dem spandt også rundt på den glatte kerb.

Efter et par røde flag endte Ardens Charles Pic med at tage pole position foran Pastor Maldonado, som relativt ofte sættes i forbindelse med et sæde i Formel 1, og britiske Oliver Turvey. Der var linet op til et spændende løb.

Pastor Maldonado i Rapax GP2-bilen
Copyright Michael Ewert


Desværre ikke skarpt, men Johnny Cecotto Jr på to hjul
Copyright Michael Ewert


Renaults Ho-Pin Tung spinner DAMS GP2-bilen af banen
Copyright Michael Ewert


Aftenens sidste punkt var GP3-kørernes tur på banen. Det er de endnu yngre løver som kæmper her, og talentmassen er stor med Sauber-støttede Esteban Gutierrez, Red Bull-støttede Robert Wickens (nummer to i sidste års F2-mesterskab), Ferrari Driver Academy-køreren Mirko Bortolotti, naturligvis stortalentet Michael K. Christensen, den hurtige amerikaner Alexander Rossi (der testede for BMW under december måneds ungdomstest) samt flere andre navne vi vil komme til at høre mere til i fremtiden.

GP3-bilerne ligner en mellemting mellem de større GP2- og de lignende F3-biler, men hvor var de kedelige at se på. Kørerne gav den gas, men lyden manglede i voldsom grad. Motorerne er 2 liters Renault-motorer med turbo, der yder 280 hk, men lydbilledet var lige så kedeligt som en tur ude på motorvejen i myldretiden.

Ferrari udvilkingskører Mirko Bortolotti i Addax GP3-bilen
Copyright Michael Ewert


Sauber-støttede Esteban Gutierrez i ART GP3-bilen
Copyright Michael Ewert


Danske Michael K. Christensen i MW Arden GP3-bilen
Copyright Michael Ewert


Det var lidt synd for kørerne, men vi valgte at trække os tilbage, da det blev helt søvndyssende at se på, og søvn er ikke det man får mest ud af, når man tager med bussen til Formel 1. I stedet blev det en tur ned forbi Biergarten inden vi skulle tilbage til bussen.

Hotel Panorama an Neustadt an der Weinstrasse

Klokken lidt over 18 satte vores chauffør Aksel kursen mod Neustadt and der Weinstrasse. 50 minutter forude ventede vores hotel og dermed et varmt bad, og det var noget vi så frem til. Vi var to busser, og den anden bus måtte pænt følges med vores, da der også var et par gæster i den anden bus, der skulle bo på Hotel Panorama.

Det blev den eneste gang den bus kørte den vej, da Grand Prix Tours havde rekvireret en ekstrabus til de gæster de sidste to dage.

Hotel Panorama var et ganske fornuftigt hotel. Indkvarteringen var hurtig og værelserne forskellige. På mit værelse var der en pixeleret glasdør mellem værelset og toilettet, hvilket gjorde det lidt specielt at dele værelse med en anden, men sådan var det.

Sælgere hos Mercedes Petronas GP
Copyright Michael Ewert


F1 Village (merchandiseområdet) under anden træning
Copyright Michael Ewert


Tyskmalet campingvogn trukket af italiensk Maserati - En noget spøjs konstellation
Copyright Michael Ewert


Neustadt an der Weinstrasse er en lille by, der byder på flere gode restauranter. Overfor hotellet lå en italiensk en af slagsens, og her nød vi et par ganske velsmagende retter, primært pizza men også bruschetta, tiramisu og lignende.

Aftenen sluttede på 8. etage, hvor en del af fredagens væsketab blev fyldt op med et par kolde øl imens man nød udsigten over byen, inden sengen og Ole Lukøje kaldte. I morgen ventede endnu en dag og inden afgang klokken 8 skulle morgenmaden også indtages.
Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Schumacher undskylder overfor Barrichello F1 på TV3 Puls frem til 2015 »