Tysklands Grand Prix: Dagen derpå

For en gangs skyld, fristes man til at sige, var det ikke Red Bull der dominerede det hele, selvom Vettel tog pole og sikrede sig en ganske udmærket 3. plads i løbet på HockenheimRing. Ferrari var tilbage.

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 26/7 2010 klokken 21:07

Her, dagen efter Tysklands Formel 1-grand prix blev afviklet, i år på Hockenheimring, er det ikke så meget det faktum, at Fernando Alonso og Filipe Massa sikrede Ferrari årets første dobbeltsejr, der præger overskrifterne, men snarere, at Ferrari udstedte en holdordre, der sikrede Alonso sejren, til trods for, at det var Massa der førte efter en fantastisk start og blændende kørsel.

Løbet i sig selv var noget af en skuffelse for Red Bull, der efterhånden er vant til at kæmpe med om sejren, men måtte nøjes med at kæmpe for at følge efter Ferrari, der virkelig har formået at frembringe en pakke, som ikke blot kan følge Red Bull, men nu også er den hurtigste i feltet.

Felipe Massa Copyright Ferrari Media

Mens Vettel længe lå og pressede Ferrari, i første omgang Alonso og herefter Massa, så det værre ud for Webber, der dog længe lignede en, som ville komme forbi McLaren, der heller ikke havde en af deres gode dage.

Efter løbet så vi dog, at Webber sikkert har kæmpet med andet end McLaren, da han, umiddelbart efter at have passeret målstregen, parkerede Red Bull-raceren for at gå tilbage til pitten.

Men det betyder blot, at Ferrari ser ud til at være tilbage, holdordre eller ej, hvilket åbner ekstra op for spændingen i mesterskabet.

Mercedes GP, der så ud til at være på rette vej, da vi sidst var på Silverstone, faldt totalt igennem. P8 og P9 var, hvad det kunne blive til, hvilket må siges at være langt fra optimalt på hjemmebanen i Hockenheim, uanset om de har stoppet udviklingen eller ej.

Williams, der endnu engang formåede at få begge deres biler med i Q3, leverede igen en fin stabil indsats, hvilket må give de øvrige Cosworth-hold, lidt ekstra blod på tanden.

Når vi nu er inde på dem, må man sige, at HRT ikke rigtigt kan skuffe mere. At se dem på banen er nærmest pinligt, især deres betalende Sakon Yamamoto.

Men også Virgin skuffede fælt. De var ellers så småt begyndt at performe, men det gjorde de så sandelig ikke på den tyske ring.

Sakon Yamamoto Copyright Motion-Company

McLaren, der kommer med den ene fantastiske opdatering efter den anden, faldt også igennem, selvom det selvfølgelig er svært at være skuffet over en 4 og 5 plads. Det er de dog hos McLaren, da holdet havde store forventninger til det nye udstødningssystem, som altså ikke bragte dem forbi Red Bull.

Lewis Hamilton Copyright McLaren

Listen over HOT eller NOT ser efter min mening sådan ud.

HOT
Ferrari, for at kæmpe videre og komme med den mest udviklede bil til dette grand prix.

Felipe Massa, for en fantastisk start og et super flot løb, der for første gang, siden hans ulykke sidste år på Hungaroring, viste at han stadig har det der skal til, for at vinde løb.

Alguersuari, for at kæmpe fantastisk bagerst i feltet efter et uheld på første omgang. Stærkt kørt.

NOT
At udstede en holdordre er forbudt, og det kan vi kun være taknemmelige for. At Ferrari ikke har fattet det, kan man kun undres over.

Mercedes GP, for at falde så voldsomt igennem på hjemmebane. Det er ikke godt nok.

Og så Hispania (HRT), for fortsat at anvende en betalingskører, Yamamoto, der åbenlyst har flere penge end talent.

Alonso og Massa Copyright. Ferrari Media


OM SKRIBENTEN

Allan fra BMF1 Allan er en af grundlæggerne af Bil Magasinets Formel 1 side og er en af de mest erfarne Formel 1 skribenter i Danmark.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Horner kritiserer ”manipuleret løb” Massa skal en tur forbi hospitalet »