Kinas GP – Dagen derpå

Kinas GP var et af de mest spændende løb som undertegnede har set i meget, meget lang tid. Man kommer dog til at spekulere på om det er en lidt for kunstigt opsat spænding.

Lewis Hamilton fejrer andenpladsen . Copyright McLaren Media

Af: Peter Scheller (psn@bmf1.dk) d. 18/4 2011 klokken 13:04

I et løb som det vi så i går, er der ingen grund til at prøve at tælles overhalinger, for som Michael Schumacher udtalte efter løbet:”Det var meget race for en enkelt eftermiddag.”

Nogle af overhalingerne var meget flotte, og et fint eksempel er Hamiltons overhaling af Vettel med 270km/t ind i en venstrekurve. Vettel selv havde ikke regnet med at det ville ske lige der.

Lewis Hamilton Copyright McLaren Media

Andre overhalinger lod sig kun gøre på grund af dette års påhit med en bevægelig bagvinge, det såkaldte DRS-system. Det giver underholdning, og det sørger for overhalinger, men ikke fordi køreren er bedre, eller sågar fordi bilen er det, men fordi man kan ændre sin aerodynamik.

Jeg vil ikke komme med meninger om hvorvidt dækstrategi, DRS-systemer og KERS har taget rigtig racing som gidsel for underholdningsværdien, men jeg vil gerne sætte tanken i gang.

Vettel blev toer. Copyright Getty Images/Red Bull Racing

De store samtaleemner efter løbet har drejet sig primært om at Vettel kunne slåes, og naturligvis Buttons komiske pitstop hos Red Bull.

Under pressekonferencen udtalte Webber temmelig direkte at han var glad for at Hamilton havde taget sejren fra Vettel, en udtalelse som Vettel ikke virkede meget tilfreds med at høre fra sin holdkammerat. Uanset det, så vandt Hamilton på en blanding af evner og god dækstrategi, hvilket må siges at være nyt, da Hamilton dækstrategi plejer at gå ud på at raspe dækkene af så hurtigt som muligt. Flot kørt af Hamilton og en fortjent sejr.

Mark Webber pitstop Copyright Getty Images/Red Bull Racing

Button havde pudsigt nok ikke evne til at spare på dækkene i går. Hans bagdæk faldt fra hinanden, og han mistede grip meget hurtigt. Det blev så ikke bedre af at hans samarbejde med pitten ikke gik så godt. Da Button blev kaldt ind første gang, blev han ude en ekstra omgang, og da han kom ind, blev det i første omgang til Red Bulls pitcrew.

Efter løbet har Button forklaret at han var ved at dreje på nogle knapper på rattet, og lod sig distrahere da han så en samling dæk der ventede. Da han kiggede op, gik det op for ham at han var det forkerte sted, og kørte en tak videre. Episoden kostede Button 1,5 sekund, og lod Vettel smutte forbi, men som Button forklarede, ville Vettel og Hamilton have taget ham alligevel, da han ganske enkelt ikke havde deres tempo.

Jenson Button kigger på landkortet for at finde sin pit. Copyright McLaren Media

Vettel tog episoden med Buttons pitstop meget roligt, da han og Hamilton jokede med at de bare ville have byttet pit og fået hinandens dæk. Holdcheferne Whitmarsh og Horner har også kun haft smil til overs for episoden, men Red Bulls chefmekaniker mener at det var med vilje, og en del af en snydestrategi som McLaren skulle have forberedt. Han indrømmer dog at det er en mening han ikke har talt med andre om.

Webber bør også have massiv ros for hans indsats. Han startede på P18 og på hårde dæk, og de første 15 omgange kom han ingen steder. Derefter havde han en fin samling bløde dæk til rådighed, og hans fremmarsh gennem feltet kunne begynde. At komme op på en tredjeplads fra den position er intet mindre end imponerende, og både Webber selv, men også Fernando Alonso har været inde på at kvalifikationen er mindre vigtig end nogensinde før, da det hele drejer sig om at have den bedste dækstrategi for løbet om søndagen.

Felipe Massa Copyright Ferrari Media

Alonso havde et af de løb han gerne vil glemme. ”Bilen er bare ikke hurtig nok, og jeg har intet at kæmpe med,” fortæller han. Der var nogle forlydende om at han havde snydt med sin DRS under kampen mod Schumacher, da han var i stand til at åbne den tidligere end det var tilladt. Det er dog således at det ikke er holdene selv der styrer softvaren til DRS-vingen, og det er blevet slået hen som en fejl som Alonso og Ferrari ikke har kunnet gøre for.

Massa kunne denne gang nyde at ende foran Alonso, og alt i alt synes jeg at Massa kørte et flot løb. Ligesom Vettel havde han ikke mere dæk at gøre med på de sidste omgange, hvilket kostede ham dyrt, men det er jo netop noget af den spænding der er blevet lagt in i F1 i år.

Michael Schumacher Copyright Pirelli

Mercedes GP er blevet hurtigere, ingen tvivl om det. Rosberg var ved flere lejligheder den førende i løbet, og virkede klart stærkere end han har været længe, om ikke nogensinde, og Schumacher var også i stand til at hente positioner nok til at få points denne gang. Desværre måtte Rosberg se podiet forsvinde ud i et for højt benzinforbrug, og man kommer til at tænke på om den ny opgradering har givet så meget mere downforce, at det koster for dyrt i brændstof.

Kobayashi gjorde igen det han er bedst til. Spektakulære overhalinger i en vogn der egentlig ikke er så god som han gør den til. Der er ikke meget tvivl om at han er den mest talentfulde japaner vi har set i F1.

Kamui Kobayashi Copyright Sauber Motorsport

Perez gjorde ikke så meget andet end at køre ind i Sutil, for derefter at tage en gennemkørselsstraf, en straf som Liuzzi i HRT også måtte gennemføre, dog ikke for at køre ind i nogen, men for at tyvstarte.

Toro Rosso startede flot, men gled bagud i løbet. Alguersuari var i pit, og mistede umiddelbart efter sit højre baghjul, og måtte udgå. Toro Rosso blev efterfølgende tildelt en bøde på 10.000 euro for at have sluppet ham ud af pitten uden det var sikkert at gøre det.

Copyright Team Lotus

Lotus, og især Kovalainen var i højt humør efter løbet. De sluttede ikke på de bedste placeringer de har prøvet, men de var oppe at slås med biler der hører til i midterfeltet, og kunne ved enkelte lejligheder også slå dem. Man kan godt forstå glæden.

Renault fik ikke det ud af weekenden som de havde håbet på, og det skyldtes primært bilens manglede pålidelighed. Petrov missede Q3 af årsager der ikke er helt klarlagt endnu, men Renault har udtalt at de oplevede at motoren manglede luft og døde. Heidfeld startede langt tilbage i feltet, og et problem med hans KERS under løbet gjorde at han havde svært ved at arbejde sig frem i feltet.

Nick Heidfeld Copyright Lotus Renault GP

Vi kan nu se frem til at få den Europæiske sæson i gang, når vi næste gang skal til Istanbul Park, en bane som også vil give fuld valuta for de tekniske hjælpemidler.
Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Kinas Grand Prix: Løbet - Hamilton sejr. Red Bulls KERS problemer historie »