Canadas GP - Løbet: Sejr til Button

Som vanligt, fristes man til at sige, fandt vi Sebastian Vettel i Red Bull i forreste startposition, men det var også det eneste normale i dette løb. Følg vores LIVE-dækning af Canadas vanvittige grand prix.

Mørket ses tydeligt her . Copyright Bridgestone Motorsportmedia

Af: Peter Hartig (pha@bmf1.dk) d. 12/6 2011 klokken 18:06

Der var lagt op til "business as usual" til Canadas Grand Prix i Montreal, hvilket er ensbetydende med en blå racer inkl. rød tyr på sidepoden i forreste startposition. I bilen var, som vanligt, talentfulde Sebastian Vettel, men denne gang var det ikke så ”usual”, som man har set hidtil i sæsonen.

Et par sorte hingste pressede nemlig de røde tyre voldsomt, og resultatet blev, at Fernando Alonso i Ferrari startede på position nr. 2, mens spanierens hidtil noget anonyme teamkammerat, Felipe Massa, overraskende startede som nr. 3.

Med andre ord var der lagt op til en spændende start – også når talen falder på vejret. Der var nemlig lovet regn i Montreal, og vejrprofeterne holdt i fuldt mål, hvad de lovede.

Se den tætte startgrid her.

Banen 'Circuit Gilles Villeneuve' med Montreals skyline i baggrunden.

Følg vores LIVE-dækning herunder:

Update:
Kl. 18.40: Regnvejr
Kl. 18:50: Opklaring, men våd bane
Kl. 18.50: Løbet skal startes bag safety car
Kl. 18.58: Alle starter på full wets
Kl. 19.00: Safety car starter med bilerne efter sig

1/70
Safety car fortsætter forrest. Voldsom spray fra bilerne.

2/70
Stadig safety car forrest

3/70
Safety car stadig forrest. Hamilton siger på radioen, at "visibility is ok".

På BBC udtaler David Coulthard, at spray fra de foran kørende er en af de største udfordringer, en kører kan komme ud for.

4/70
Safte car kører ind i denne omgang.

5/70
Løbet er givet frit, og Vettel er første mand i sving 1 tæt fulgt af Alonso, der presser voldsomt på.

Webber og Hamiltons støder ind i hinanden. Gult flag men begge fortsætter. Webber taber mange pladser.

6/70
Rækkefølgen blandt de ti forreste er: Vettel, Alonso, Massa, Rosberg, Schumacher, Hamilton, Button, di Resta, Heidfeld og Kobayashi.

En agressiv Hamilton presser Schumacher, men den går ikke overfor den syvdobbelte verdensmester, som holder stillingen.

Webber er nu på P14 mens Vettel kører en tur i græsset. Han redder dog situationen.

8/70
Hamilton fortsætter sin agressive kørsel og denne gang går det ud over teamkammeraten Button, som rammes på baghjulet, da teamkammeraten forsøger at passere ham, og derefter presses op af betonvæggen. Mens Button råber "what is he doing" i radioen, må Hamilton trække sig ud af løbet med et ødelagt baghjulsophæng.

Exit til en tydeligvis desperat brite. Hjem til far i garagen.

10/70
Hamilton og Button efterforskes af stewards.

En agressivt kørende Lewis Hamilton måtte udgå tidligt i løbet. Copyright Bridgestone Motorsportmedia

Buttons bil er uskadt. Af billederne fremgår det, at Button tydeligvis ikke har set, at Hamilton nærmede sig på indersiden.

11/70
Webber har problemer med at skifte gear. Australierens venstre "paddle" har en fejl, og han må i pit og skifte rat.

12/70
Safety car på banen.

13/70
Løbet er givet frit og Schumacher angriber Rosberg, dog uden held.

Webber er nu på P9 med defekt gearskifte.

Button får gennemkørselsstraf for at køre for stærkt i pit-området.

14/70
Button tager den med det samme og kommer ud på P14.

Webber presser Petrov på P8, mens stillingen blandt de forreste er uændret.

15/70
Webber udbremser og passerer Petrov, mens bilerne berører hinanden.

Button har som den eneste intermediate-dæk på. Måske er det en fordel efterhånden som banen tørrer op.

Vettel forrest i regnen. Copyright Getty Images/Red Bull Racing

Barrichello kører i pit og får også intermediates på. Imens kører Button pænt hurtigt med sine nye dæk. Briten ligger på P11.

17/70
Ferrari gør klar til dækskifte, mens Webber presser Heidfeld og passerer nu tyskeren.

18/70
Alonso kører i pit, og kommer ud på intermediates mellem to Renaulter. Han lægger sig på en P7 imellem de to.

19/70
Mørke og truende skyer nærmer sig. Vettel er hurtigste mand med 1:32.888.

Regnen tager til, og Massa bliver spurgt om, hvad han synes om dækkene. "Ok," siger han.

20/70
Sigtbarheden er helt umulig, og Safety car kører ud, mens Alonso kører ind for at få sine full wet-dæk tilbage igen.

Vettel og Webber kører i pit til dækskifte. Vettel kommer ud på P2 lige efter Massa. God strategi fra Red Bull.

21/70
Massa i pit til dækskifte og brasilianeren kommer ud på P3 bag Kobayashi.

Vettel oplyser på radioen, at banen er umulig at køre på.

Velkommen til vandpolo i Montreal. Safety car leder stadig den store badedag.

23/70
Kobayashi soler sig på P2 i sin Sauber. Kan han holde denne position løbet ud, er der sake i garagen efter løbet. Japaneren har dog ikke været i pit endnu.

24/70
Vettel beder sin ingeniør om at få løbet stoppet. Han finder det helt uforsvarligt at fortsætte. Det samme mener Button.

Det VÆLTER ned med regn, og vejrudsigten lover, at det vil fortsætte i mindst 20 minutter endnu.

25/70
Rødt flag, og bilerne kører igen til deres startpositioner.

Løbet er sat på standby indtil videre.

Det er ikke første gang, vi har set regn i Montreal. Her er det Rubens Barrichello i Ferrari under kvalen, 2003.

Kl. 20.00: Det meddeles, at vi vil få et 10-minutters varsel, hvis løbet genoptages.

Stadig heftig regn, og specielle vandstøvsugere sendes på banen.

Hamilton undskylder sit adrenalinopstød kort efter kollisionen med teamkammeraten Button og understreger, at fejlen var hans egen.

Kl. 20.08: Lotus beder om en kajak til pitområdet.

Statistik: Bernd Mayländer i Safety car har ført løbet i 6 omgange, hvilket er sæsonrekord for tyskeren.

Om Hamilton udtaler Coulthard på BBC, at britens kørestil netop er en af årsagerne til at han har så mange fans kloden rundt. Hamilton mener selv, at han er verdens bedste kører, og det frustrerer ham voldsomt, at McLaren ikke er i stand til at levere en vinderbil. Dette, mener skotten, er årsagen til at den unge kører kommer i lidt for tæt nærkontakt med den ene efter den anden.

Kl. 20.15: Der er 45 minutter til to-timersreglen træder i kraft, men pga. af det røde flag, er reglen suspenderet.

En biologisk opdatering: På BBC oplyser reservekøreren hos Lotus, Karun Chandhok, at kørerne i øjeblikket flittigt benytter toiletterne. Årsagen er, at de har indtaget store mængder elektrolyt-væske, og nu ikke kan svede det ud på den kolde bane.

Kl. 20.30: Det menes, at der skal køres minimum 54 omgange, hvis kørerne skal opnå et fuldt antal point for deres slutplacering.

Kl. 20.40: Regnen fortsætter, mens der fejes og skubbes vand af banen. Lidt som at øse en båd med en hulske.

Sebastien Vettel i Pirellis "gummibåd". Den var der brug for i dag. Copyright Pirelli

På Twitter foreslår en bruger, at Hamilton melder sig til det kommende stockcar-løb i Brafield næste weekend, hvor tilskuerne utvivlsomt vil glæde sig til at tage imod ham.

En anden Twitter-bruger foreslår løbsledelsen, at man monterer gummiskrabere foran på F1-bilerne.

Kl. 20.48: På britisk Channel 5 Live udtaler Eddie Jordan, at Button må bære skylden for sammenstødet med Hamilton, men samtidig understreger den tidligere teamejer, at begge kørere er "clean drivers", og derfor ikke har forsøgt at påføre hinanden skade med vilje.

Mark Webber udtaler, at vandet ingen mulighed har for at løbe af banen, men personligt har han intet imod at vente et par timer på at køre.

Kl. 21.00: Brasilien har stoppet transmissionen fra Canada, sandsynligvis pga. fodboldkampen imellem England og Spanien i U21-mesterskabet i Danmark. Her på BMF1 fortsætter vi naturligvis.

Kl. 21.12: Det oplyses fra pitten, at regnen er stoppet, og McLarens teamchef, Martin Whitmarsh, mener, at løbet snart genstartes.

For god ordens skyld oplyser vi lige stillingen her: Vettel, Kobayashi, Massa, Heidfeld, Petrov, di Resta, Webber, Alonso, de la Rosa, Button, Rosberg, Schumacher, Sutil, Alguersuari, Glock, Barrichello, Liuzzi, Buemi, Kartikeyan, Maldonado, Trulli og d'Ambrosio.

Kl. 21.25: Paraplyerne er slået ned, men Force India oplyser, at deres radar viser mere regn på vej.

Løbsdirektør, Charlie Whiting, har åbenbart lyttet og vil ikke genstarte løbet før den eventuelle byge har passeret.

McLarens teamchef, Martin Whitmarsh, udtaler, at sammenstødet imellem Hamilton og Button ikke er en "sag" og alene skyldes en fair fight samt at Button ikke havde set, at teamkammeraten var på vej forbi ham. Dette er Hamiltons kørestil, og det har teamet ikke tænkt sig at lave om på.

Kl. 21.40: Breaking news - Løbet genstartes kl. 21.50 (dansk tid) og vil foregå bag safety car og på full wets.

Webber udtaler til BBC, at han er forbløffet over hvor langt Hamilton er parat til at gå for at overhale andre. Lidt for langt, mener han.

Samtlige kørere er på plads i cockpittet. Især Kobayashi må have nervøs mave, da japaneren faktisk sidder med en god chance for en topplacering.

Kl. 21.50: Bilerne starter efter mere end to timers pause og følger safety car. Fans vifter og flager på lægterne.

27/70
Bilerne kører stadig safety car. Formålet er at fjerne vand fra banen. Forholdene er absolut ikke optimale endnu idet sigtbarheden er lig nul pga. spray fra de forankørende biler.

28/70
Stadig safety car og der må ikke bruges DRS, før Charlie Whiting giver grønt lys.

Positionerne er følgende: Vettel, Kobayashi, Massa, Heidfeld, Petrov, di Resta, Webber, Alonso, de la Rosa, Button, Rosberg, Schumacher, Sutil, Alguersuari, Glock, Barrichello, Liuzzi, Buemi, Kartikeyan, Maldonado, Trulli og d'Ambrosio.

29/70
Situationen uændret.

Massa bliver spurgt om hvad han synes om situationen. "Okay," siger han.

Kovalainens Lotus hoster og hakker. Finnen har gearkasseproblemer, og bliver kaldt i pit.

30/70
Martin Brundle udtaler på BBC, at "nu kan den safety car godt trække ind." Det gør den ikke.

31/70
Mayländer fører stadig suverænt i sin AMG Mercedes SLS og synes urørlig.

32/70
Situationen uændret.

33/70
Solen bryder frem. Har løbsledelsen set det?

Det oplyses, at trækakslerne på Kovalainens Lotus havde givet op.

34/70
Mens safety car gør klar til at køre ind kører d'Ambrosio i pit i sin Vergin og skifter til intermediates. Måske en god idé af køreren, der kom med i dag på dispensation.

Løbet er givet frit og Kobayashi presses af Massa. Vettel i front med hurtigste tid.

35/70
Det pittes på livet løs. Alle vil have intermediates på.

36/70
Langt stop hos McLaren, og Button kommer ud på P15.

Michael Schumacher havde en god dag i Montreal. Copyright Daimler-Benz

D'Ambrosio efterforskes for et for tidligt dækskifte.

37/70
Massa og Alonso kører begge i pit og holder pænt i kø.

Alonso kører af banen mens Button kører med en punktering. Replays viser, at Button rammer Alonsos baghjul, da spanieren forsøger at overhale ham i en dobbeltkurven i sving 3 og 4, hvilket sender ham af banen. Det kneb med pladsen til begge kørere.

Safety car på banen, så Ferrarien kan fjernes.

40/70
Safety car kører ud i denne omgang.

Button og Alonso-episoden under efterforskning.

Løbet er givet frit og Kobayashi presses igen hårdt af Massa i kampen om P2.

Schumacher gi'r den gas og passerer Petrov på P7. Mesteren er på hjemmebane i det våde føre.

42/70
Sutil rammer Rosbergs bagparti under en nedbremsning.

43/70
Schumacher fortsætter med at boltre sig i vandet og passerer Webber på P5.

Di Resta og Heidfeld rammer hinanden og førstnævnte må i pit til service.

44/70
Sutil straffes for at overhale under safety car og må på sightseeing i pit-området.

45/70
Vettel fører med 4,3 sekunder foran Kobayashi og Massa.

Schumacher sætter hurtigste omgangstid med 1:29.215 og ligger nu på P4.

46/70
Nu er Massa hurtigst med 1:28.756 og brasilianeren er over det hele i Kobayashis bakspejle.

48/70
Vettel hurtigst med 1:28.105 mens Massa bliver instrueret i at bruge sin DRS korrekt, så han kan passere Kobayashi.

Der efterforskes i episoden mellem Sutil og Rosberg.

49/70
Schumacher sætter en ny hurtigste omgang med 1:27.575.

Button passerer Maldonado og tager P11.

50/70
Briten fortsætter sit commando raid og passerer nu Alguersuari og ligger på P10 og dermed i pointene.

Foran fører Vettel med 7,9 sekunder.

51/70
Sutil er punkteret, mens der foregår en vild kamp mellem Kobayashi og Massa. Midt i det hele smutter Schumacher indenom og snubber rutineret P2. Et sensationelt comeback til eksmesteren. Men kan Mercedesen holde distancen?

53/70
Schumacher og Massa, de to tidligere teamkammerater, kører sammen i pit.

Sutil er ude.

Schumacher er på slicks og Massa er skadet på forvingen og må i pit. Det skete tilsyneladende pga. af simpel aquaplaning.

54/70
Schumacher ligger på P2 men presses voldsomt af Webber, der må skære en chikane.

55/70
Button er nu på P4 efter at have passeret Kobayashi.

Webber er hurtigste mand med 1:20.513.

56/70
Heidfeld mister forvingen i en kollision med Kabayashi. Sekunder efter taber han den, hvorefter vingen ryger ind under bilen og får den til at lette en meter fra asfalten. Heldigvis kan Heidfeld køre af banen i et afkørselsområde.

Safety car på banen. Der skal samles vraggods op fra Renaulten. Exit Heidfeld.

59/70
Det går usædvanligt langsomt med at få samlet stumperne op. det er det rene Anders And, da en marshall falder midt på banen og er ved at blive kørt over af en Toro Rosso-bil. Manden bliver utvivlsomt foreviget på Youtube.

60/70
Løbet er frit og Schumacher ligger helt oppe i hækken på Vettel og er meget tæt på at overhale, men bakker af før et sving.

Bagved er Button nærmest flyvende. Hvad har de hældt på den bil?

Det er Vettel, Schumacher, Webber og Button.

62/70
Button hurtigst med 1:20.221.

Gult flag, men hvor?

63/70
Mysteriet løst: Maldonado er stoppet på banen.

Webber kommer med voldsom fart, overhaler Schumacher men må skære en chikane og give positionen tilbage. Bagved presser Button Schumacher.

Hvilken afslutning på Canadas Grand Prix.

65/70
Webber tænder DRS men må igen skære en chikane. Tilbage til start.

Schumacher presses af Button, og nu passerer McLaren-køreren tyskeren og suser forbi i jagten på Vettel.

Button er flyvende. Og kan Schumacher holde Webber?

67/70
4 omgange tilbage af et hæsblæsende løb. Vettel er end ikke i nærheden af Buttons tempo.

Der er kun 1,6 sekund imellem de to forreste.

68/70
Webber passerer Schumacher og tyskeren er ude af podiet. Tydeligvis en DRS-overhaling.

69/70
Button får at vide, at han kan vinde dette løb, og muligheden er der. Vettel forsvarer forbilledligt.

Di Resta er kørt af banen, mens Vettel laver en nedbremsningsfejl men holder skansen med en Button bag sig.

Jenson Button vandt efter et utroligt comeback. Copyright McLaren Media

70/70
Sidste omgang. Button presser Vettel, og tyskeren kan ikke stå for presset, da han fejler i en kurve, hvorefter briten cruiser forbi ham.

En vanvittig flot kørsel og opvisning af Jenson Button, der har kørt sig op som vinder fra en umulig P18.

Bagude kører Webber over måstregen som nr. 3, og Schumacher er 0,3 sekund efter på P4. Synd for tyskeren, men absolut et resultat, han kan være tilfreds med.

Kort efter er der en vanvittig kamp om P6, hvor Massa lige netop får presset sig foran Kobayashi.

De forreste pladser blev: Button, Vettel, Webber, Schumacher, Petrov, Massa, Kobayashi, Alguersuari, Barrichello og Buemi.

Stor jubel i Buttons cockpit og med god grund. En populær og fuldt fortjent vinder i et af de mest van(d)vittige løb i rigtig mange år.

Det startede godt for Ferrari, men en monsunregn satte en stopper for mulighederne. Omvendt startede det dårligt for McLaren, men sluttede fantastisk for teamet og Button i særdeleshed.

Vi fik også konstateret, at Vettel kun er et menneske, og det er vel meget godt for resten af sæsonen.

Vi lukker og slukker hermed for det længste grand prix i denne skribents karriere. Vi startede dækningen kl. 19.00 og slutter kl. 23.15.

Besøg os, når vi igen er tilbage med LIVE-dækning d. 26. juni ved Spaniens Grand Prix.

OM SKRIBENTEN

Peter fra BMF1 Peter har været en del af BMF1 næsten siden starten og er især kendt for sin faste serie af Kevin-interviews.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Canadas GP- Før løbet Canadas GP: Dagen derpå. Det ”vandvittige” løb! »