Mercedes var dem der fandt på at man kunne lave et dobbelt DRS system, men selvom de havde det helt fra sæsonstarten, har det ikke været så effektivt for dem.
Da det senere blev klart, at systemet ville være lovligt året ud, gik der ikke længe før McLaren også stod med en løsning klar.
Red Bull var lidt længere om det, men da de først fik det monteret på deres racere, viste det sig så også at være det mest effektive af dem alle.
Red Bull systemet kan tilnærmelsesvis kaldes en trippel DRS, der i stil med det Lotus kæmper med, fokucere på det ”draft” der er efter bilen.
Sebastian Vettel Japans Grand Prix 2012 copyright Red Bull Media
Red Bull systemet bliver aktiveret på samme måde som Mercedes gør det, ved at en mekanisme bliver udløst af det tryk der skabes i vingen, når DRS klappen er åben, via små huller, men her stopper ligheden også.
Luften ledes herefter mod den bagerste ”beam” vinge, hvor racernes lille regn og tåge lygte er monteret på, derfor beam.
Ved at lede luften derned, skabes der ikke blot et mindre sug lige bag vingen, men der bliver også dannet et såkaldt hul i luftstrømmen over vingen, hvilket udløser et endnu mindre sug bag vingen, til stor fordel for tophastigheden, som Red Bull har haft store udfordringer med hele sæsonen.
At Red Bull vælger at bruge enorme ressourcer på at udvikle et system de ved, er ulovligt i 2013, beviser blot at de har en stor tro på at de kan vinde mesterskabet igen i år og med mindre Ferrari finder på noget lignende, er der også meget der tyder på at Vettel vil sikre sig sit tredje mesterskab i træk.