Analyse: Jerez er ikke for sjov

Man kan næsten høre det, selvom vi sidder noget der minder om 3000 km. væk fra manegen. F1 sæsonens forarbejde er gået igang.

Sergio Perez . Copyright McLaren Media

Af: Frederik Langebeck (fl@bmf1.dk) d. 9/2 2013 klokken 12:02

For lige at gøre det klart: her kommer en subjektiv(!) analyse af den fire-dages test på Jerez, hvor der både er plads til det alvorlige og det sjove.

Det er religiøst, næsten spirituelt, for mange millioner mennesker rundt omkring i verden, og nej.. det er ikke fejringen af guder, ånder, moguler eller andre muftier.
Det er derimod fejringen af nytår, i Formel 1. Siden den 5. februar og frem til igår (8. februar. red.) er der blevet festet... undskyld, testet, på Jerez banen i Spanien, og der er en hel del interessante perspektiver at tage med derfra.

Jerez er ikke for sjov. Det er ikke fire dages chit-chat kørerne imellem, men derimod benhårdt testarbejde som danner grundlag for den performance, der om 33 dage bliver spillet ud i en alle mod alle, i Australien.

Tirsdag var Jenson Button manden med hurtigste tid på 1:18.861, som er fundet frem på førstedagen af testen - dvs. på en beskidt og kold bane uden ret meget grip. Dertil skal i mente, at Button kun fuldførte 37 omgange, da hans benzinpumpe ikke gad at lege med i det høje tempo. Værd at bemærke er det også, at der altså var næsten ét sekund ned til Mark Webber i hans Red Bull.
Det er svært at spå om noget som helst på nuværende tidspunkt, men Button har altid været en konstant kører, så jeg vil i hvert fald have ham med på holdet.

Jenson Button Copyright McLaren Media

Onsdag var "crashkongen", aka Romian Grosjean, Lotus, ude og få kløen fjernet i sin højre fod. Tiden på 1:18.218 blev samlet gældende for hele dagen, og med 95 omgange totalt, virker det da som om, at Lotus raceren har en vis form for stabilitet.
Ovenstående tilnavn behøver vel ikke nærmere uddybning.

Romain Grosjean Copyright Lotus GP

En anden, der fortjener et par linjer, er Lewis Hamilton. Uheldigvis for Briten har han på ingen måde fået den optimale start på sine forberedelser, da en fejl på bagbremserne satte en effektiv stopper for hans videre fremfærd og placerede sølvpilen i dækmuren. Worst case scenario er, at Mercedes kommer til at halte alvorligt efter i det samlede arbejde, og det vil have sat sine spor når sæsonen starter.

Lewis Hamilton Copyright Daimler Benz

Jeg kunne fortsætte med bare at poste tider og små informationer om hver enkelt P1 sætter i resten af analysen, men hvorfor? Plejer man ikke at sige, at tidsskemaer kun er vejledende? Netop!
Da en ven den anden dag jublende annoncerede Massa som P1'er på dag tre og straks derefter begyndte at himle op om at manden, med den lille fjeder i øjet, nu ville finde Barrichello i USA og give ham en kæp i øret (bogstaveligt talt), kunne jeg ikke gøre andet end at ryste på hovedet.
Jeg hører til dem der mener, at tider ikke beviser eller betyder noget som helst - det eneste der betyder noget er antal af omgange, og med hvilken compound der er blevet kørt. Først der kan man snakke om, hvem der vil gøre hvad ved hvem.

Kimi Raikkonen valgte, efter sin P1 på sidstedagen, at udtrykke det på den måde som vi andre kun tænker - "better than totally shit." No shit Sherlock, det sagde han!

Det bliver tæt, rigtig tæt i år. Når P1 og P7 ikke ligger andet end 0,796 s. fra hinanden, hvad kan det så ikke blive til når testen i Barcelona går igang, for slet ikke at tale om den 15-17 marts i Melbourne?
Jeg vil gerne tilføje, at hvis uforudsigeligheden er stor i øjeblikket, så bliver den ikke mindre når de mange regelændringer og motorreglement træder i kraft til næste sæson.

Jules Bianchi Copyright Sahara Force India

Esteban Gutierrez Copyright Sauber Motorsport

Tests er et pejlemærke, en indikator. Ikke et facit. Man tager fejl hvis man tror, at resultaterne er vandtætte nok til at gå ned og oddse på.
Massa ved det, Button ved det, hele feltet ved det. Tider er intet. Det er arbejdet, der er en gevinst. Bliver testprogrammet fuldført, kan det være nøglen til de 19 polepositions der venter forude.

Motorerne er slukket, der er pakket sammen, Barcelona venter lidt længere nede om hjørnet, og vi kommer alle et lille skridt tættere på det store spørgsmål: hvem kommer bedst fra start?
Mine bud ligger hos Lotus og Red Bull. Begge teams har været stabile, fået kørt de nødvendige omgange, har ikke haft problemer og de fire kørere virker i det hele taget rigtig godt tilpas i deres nye legetøj. Gad vide om Lotus har valgt at lade Kimi køre med sit specialdesignede rat? For der var vidst noget med en "sat-nav" knap, og det ser da ud til at han har fundet den rigtige vej rundt på Jerez.

Sebastian Vettel Copyright Getty Images/Red Bull Racing

Sebastian Vettel Copyright Getty Images/Red Bull Racing

McLaren havde Button på P1 første dag, bevares, men siden har der altså ikke været meget væsen fra de sølv/grå racere. Men igen er vi tilbage ved udgangspunktet - det handler ikke om tider. For så længe McLaren får gjort deres arbejde, så er de glade. Bare se på Ferrari, der slet ikke har valgt at give Alonso tid i bilen på Jerez, det er et ret godt eksempel.

Cirkusforestillingen er slut for denne gang. Manegelyset er slukket, forhænget trukket for og karavanen er rejst videre.
Der er ikke meget andet at sige, end at forestilling næste gang kun bliver ligeså uforudsigelig.

/fl

Felipe Massa i F138 Copyright Ferrari Media

Lewis Hamilton Copyright Mercedes AMG

Charles Pic Copyright Caterham F1

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Vettel: RB9 er bedre Har DU F-factor og er DU den næste MEW eller Prof »