Interview med Mika Häkkinen

Det sker ikke så tit, at en dobbelt Formel 1 verdensmester gæster vores lille land. I går var en af de få dage. BMF1 var naturligvis på pletten, og her kan i læse det interview, som vi fik med the Flying Finn – Mika Häkkinen.

Join the Pact-arrangement . Copyright Ewert Foto

Af: Lea Petersen (2) (lap_old@bmf1.dk) d. 13/2 2013 klokken 20:02

På en frostkold og diset februardag rullede 3 BMF1-folk ind bag gitterportene på Sjællandsringen ved Roskilde. Anledningen var en ganske særlig.

Ude foran hovedbygningen var en lille flok mennesker stimlet sammen omkring en sølvgrå Mercedes SLS. Man var ved at påmontere et par kameraer på den flotte sportsvogn. Der var uden tvivl lagt op til, at denne frostkolde og disede februardag skulle blive en særdeles god en af slagsen, men undertegnede anede på dette tidspunkt ikke, hvor god en dag det, ville udvikle sig til at blive.

Lea ved Mercedesen fra Join the Pact-arrangement Copyright Ewert Foto

Efter at have stået og beundret bilen et stykke tid, gik vi inden for i varmen. To langborde var sat op i midten af rummet, og på den ene endevæg hang to Johnnie Walker fotostater – ikke så underligt, da det var Johnnie Walker, som havde arrangeret dagens begivenheder i forbindeles med deres ”Join the pact”-kampagne.

ARH skrev under på ikke at kører efter at have drukket, som Join the Pact går ud på Copyright Ewert Foto

Kort tid efter at vi havde forsynet os med varm te og kaffe, trådte den finske Formel 1-stjerne ind gennem døren. Nu var vi i gang.

Dagens program stod først på en kort præsentation af Johnnie Walkers kampagne mod spritkørsel. Herefter kunne man lige få taget et billede sammen med the Flying Finn, inden næste punkt på dagsordnen gik i gang: et par omgange på Sjællandsringen med Mika Häkkinen, med dertilhørende donut. Alle tre BMF1-medlemmer var så heldige at få en tur i SLS’en med Häkkinen.

Dækrøg og doughnots under Join the Pact-arrangement Copyright Ewert Foto

Herefter blev der dækket op til frokost, og sidst på dagen fik hvert medie et helt kvarters solointerview med mr. Häkkinen. Tiden gik, og da uret viste 14:10 var turen kommet til os fra BMF1. Med svedige håndflader og to maver fulde af sandwiches og sommerfugle, gik Michael og jeg selv hen imod det lokale, hvor interviewet skulle foregå.

High Speed Action under Join the Pact-arrangement Copyright Ewert Foto

Dette er hvad der skete:

Vi åbnede forsigtigt døren ind til et mindre lokale. Ved et bord i det ene hjørne sad et par Johnnie Walker talsmænd, foruden dagens hovedperson himself. Mit hjerte slog et slag over, da han rejste sig op, gav os hver især hånden og bad os om at tage plads i en af de tre lænestole, som var stillet frem til lejligheden.

Mine hænder rystede en smule. Jeg tog min mobiltelefon frem, satte optagefunktionen til og lagde den på det lille bord imellem os. Vi var klar til interviewet.

Mika lagde ud med at spørge, om vi havde mange læsere på BMF1. ”Ja” svarede jeg. ”Vi er så vidt jeg ved Danmarks største Formel 1 hjemmeside”.

Mika: Har I (Michael og Lea red.) været til nogle grand prix’er før?

Lea: Ja. Jeg har kun været til to, men Michael har været til mange.

Michael: Jeg har været til mange. To af dem var grand prixer, hvor du kørte.

Michael fandt derpå to gamle programmer frem og rakte dem til "the Flying Finn". Alt imens Häkkinen signerede de to programmer, fortsatte jeg med interviewet:

Lea: Jeg kan ikke helt huske, hvornår det var, men du har engang sagt, at Formel 1 er et ”mind game”. Hvad mener du med det?

Med hovedet nede i programmerne og den gyldne sprittusch, der strøg let hen over de blanke sider, mumlede Häkkinen:

Mika: “Mind game”, ja… Vent et øjeblik… En mand kan ikke gøre to ting på en gang… ”Mind game” ja, det er længe siden, at jeg har sagt det. I Formel 1 handler det ikke kun om, hvor god form du er i, eller hvor stort et talent du har. Det er lidt et ”mind game”, fordi du oplever et meget stort pres hele tiden, både fra holdet, fra medierne og fra offentligheden. Derudover er man også meget kritisk overfor sig selv. Så det er et ”mind game”. Man skal virkelig lære at fokusere på de rigtige tidspunkter, og du skal hele tiden lære dig selv bedre at kende.

Lea: Så det er ikke kun på banen, det er også uden for banen?

Mika: Lige præcis, men det er nu meget spændende.

ARH underskriver Join the Pact Copyright Claudia Dons/Join the Pact

Lea: De fleste Formel 1 kørerne har optrådt i forskellige reklamer og andre sponsorrelaterede aktiviteter. For eksempel har både Vettel og Räikkönen optrådt i reklamer for shampoo. Hvad er det mærkeligste en sponsor har bedt dig om at gøre?

Mika: Hmm, godt spørgsmål, det har jeg aldrig tænkt over før. Jeg blev engang bedt om at smide trøjen. Jeg lavede noget markedsføring på Mallorca engang, hvor vi skulle spille volleyball, og der blev jeg bedt om at tage min trøje af.

Johnnie Walker talsmand: Men du havde vel været i træningscenteret den dag?

Mika: Ja lige præcis. Jeg havde min six pack, hehe.

Johnnie Walker talsmand: for et par år siden lavede vi (Johnny Walker og Mika Häkkinen red.) en Johnnie Walker ”drink responsibly”-tour i Sydamerika. Vi var vist i 7-8 forskellige lande lige efter hinanden. Det var nogle hårde dage for Mika, men det var også en ret usædvanlig tur. Vi besøgte jo 8 forskellige lande på 8 dage.

Mika: Ja, det var ret mærkeligt, det Johnny Walker bad mig om at gøre. Jeg kørte blandt andet på den gade i Rio de Janeiro, hvor de holder karneval. Det var ret besynderligt at køre op og ned ad den gade. Det var en speciel oplevelse.

Lea: Men du kørte vel ikke på samme tid, som karnevallet?

Mika: Hahaha, nej heldigvis ikke på samme tid. Så var der nok sket et uheld.

Lea: Hvad er den absolut fedeste bil du nogensinde har kørt?

Mika: Det er ikke nødvendigvis en Formel 1 bil. Jeg har kørt mange biler i mit liv. Mange forskellige sportsvogne. Men når man, som mig, har kørt Formel 1, så vil en gadebil altid virke langsom. Man har været nødt til at indgå nogle kompromisser pga. lovgivningen omkring sikkerhed, så bilerne performer aldrig på maksimum niveau. Men et meget spændende øjeblik var, da jeg kørte en McLaren gadebil i 1994 i Italien. Vi testede tophastigheden, og jeg kørte 380 km/t – i en gadebil vel at mærke, så det var en sjov oplevelse. En anden fed bil jeg har kørt, var Fangios gamle Mercedes. Det var en rigtig racerbil, så det var også en speciel oplevelse. Man skulle sidde med helt spredte ben, for der var en stor mekanisk del nede i bilen ved benene, så det var en ret interessant oplevelse.

Lea: Efter at vi har fået hjælpemidler såsom DRS og KERS, synes du så at overhalinger er blevet for kunstige i forhold til den gang du kørte?

Mika: Jeg synes at det er fint. Det giver mulighed for flere overhalinger, og jeg mener, at overhalinger bl.a. er det, der skaber et show i Formel 1. Men ja, der var en stor diskussion omkring det sidste år, tror jeg vist, at det var. Men jeg kan heller ikke lade være med at spørge: bliver publikum nogensinde tilfredse? Før var der for få overhalinger, og nu er der for mange. Så hvor er balancen? Efter min mening, så tror jeg, at det vil være sjovt at køre i dag, når man kan opnå den ekstra hastighed. For man kommer helt ud til grænsen, når man kører med de hastigheder, og det er ret fascinerende efter min mening.

Lea: Mht. den nye sæson: hvilket hold tror du er det mest konkurrencedygtige?

Mika: De har jo kun kørt en test, og ud fra den kan det være ret svært at sige, hvem der ligger i den bedste position. Men Adrian Newey er en dygtig designer, så jeg tror, at han endnu en gang vil producere en fantastisk bil. McLaren vil være stærke, og Lotus viste gode resultater, men som sagt er det kun en test. Når man kører med meget brændstof, vil man være langsommere. Hvilken dæktyper bruger man, hvornår blev tiden sat? Der er mange ting, som har indflydelse på tiderne, og derfor kan det være svært at læse noget ud fra testene. Så som svar på dit spørgsmål, så ved jeg det ikke.

Lea: Vi ved det heller ikke.

Lea: Men tror du at Hamilton kan føre Mercedes til sejr i år?

Mika: Først og fremmest er Mercedes et stort hold. Når de gør noget, så går de virkelig efter kvalitet og succes. Mercedes er ikke i Formel 1 for at kæmpe om anden- eller tredjepladser. De kører for at vinde. De har haft et par vanskelige år, og efter min mening er de nødt til at få succes, men kommer det i år? Da testen startede i Jerez, gik det ikke så godt for dem. Nicos bil brød i brand, men det er okay. at det sker under en test, så længe at det ikke sker til en løbsweekend. Det var en stor øjenåbner for holdet efter min mening, og jeg er sikker på, at de kan nå at få fikset problemerne. Lewis er en god kører, og Nico har udviklet sig enormt meget i løbet af de seneste år, så jeg tror, at de er et godt par. Jeg tror på, at de nok skal opnå gode resultater.

Michael: Jeg er lidt “oldfashion” i forhold til Formel 1. Jeg kan godt lide de gode gamle dage. Du er også fra en tid, før Hermann Tilke overtog designarbejdet med de mange baner og modificerede dem. Var racing mere ”rent” dengang? Du er jo bl.a. en af de kørere, som har kørt på den gamle Hockenheim bane.

Mika: arh ja, den gamle Hockenheim. Den var virkelig fantastisk, og det var faktisk en ret svær bane. Langsiden var enormt lang. Man når det højeste gear og den maksimale hastighed – ca. 340-350 km/t – og så sidder man bare der, med speederen helt i bund, og man ved, at man kører på grænsen. Bilen lyder, som om den er ved at eksplodere, og man kan bare se, hvor enormt lang langsiden er. Det får virkelig en til at tænke. Man arbejder hele tiden med sig selv, så man kan blive en mere fokuseret kører. For når man kører med de hastigheder, og man når til det punkt, hvor man skal bremse ned, så skal man virkelig sørge for at bremse på det helt rigtige tidspunkt. Det er meget udfordrende, og man skal hele tiden holde fokus, så jeg synes, at Hockenheim var en meget vanskelig bane. Den var ikke let. Folk tror, at det bare var en lang, lige vej og man bare skulle holde sin fod nede, men det er ikke sandt. For når man kører med meget høje hastigheder så længe, så mister man sin fornemmelse for hastighed. Ens hjerne begynder at fortælle en, at det her egentlig ikke er så hurtigt endda, selv om man kører med 350 km/t. Man vænner sig til det.

Michael: Hvilken bane er din favorit bane? Du har jo kørt på mange forskellige baner.

Mika: Jeg synes helt sikkert, at Brands Hatch i England er en fantastisk bane.

Michael: Men den har du ikke kørt på i en Formel 1 bil.

Mika: Nej, ikke i en Formel 1 bil, og heldigvis for det. Det er den vist for farlig til. Men Brands Hatch er god. Monaco er også en fabelagtig bane. Når man har en god bil, er det rigtig sjovt at køre i Monaco, for man kan komme rigtig tæt på barriererne. Men i en dårlig bil, kan man godt blive ret nervøs for hvert enkelt sving.

Michael: Du gav os hver af to højhastighedsomgange ude på banen lige før, og du viste os, hvor svært det er at køre på en glat bane. Man kunne også se, at du var betydeligt hurtigere, efter at du havde kørt nogle omgange på banen. Hvilke råd kan du give, når man kører under den slags forhold?

Mika: Sikkerhed kommer først. Det giver ikke mening at forsøge at sætte banerekord under den slags vejrforhold. Så hold altid øje med, hvor hurtigt du kører. Du bliver nødt til at have føling med din kørsel. Man skal ikke forsøge at nå ud over sine egne evner i en bil. Desuden er vejene jo heller ikke racerbaner. Så respekter fartgrænserne og hold afstand til de andre biler. Og lad være med at køre, hvis du er påvirket af alkohol. Don’t drink and drive!

Her sluttede interviewet med den hyggelige, hurtige og humoristiske finne. Vi gav hånd igen og sagde mange tak for, at han havde taget sig tid til at snakke med os fra BMF1.

På vejen hjem i toget kunne jeg ikke lade være med at smile over hele femøren. Det havde været en god dag!
Join the Pact-arrangement gav Lea en helt speciel dag Copyright Ewert Foto

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« BMF1 på Monza 2012 – Torsdag Force India i problemer? »