Force India i problemer?

Midt i omverdenens spekulationer om, hvem der sikrer sig det endnu ledige sæde hos Force India, kaster et økonomisk uføre nu lange skygger ind over teamet. Får Vijay Mallyas problemer konsekvenser for Force India?

. Copyright Sahara Force India

Af: Jens Hvas (jh@bmf1.dk) d. 14/2 2013 klokken 13:02

Vijay Mallya, teamejer og indisk forretningsmand, har oparbejdet en enorm gæld til en lang række kreditorer. Nu strammer kreditorerne nettet, og spørgsmålet er, om det får konsekvenser for Force India-teamet.

Vijay Mallya. Copyright Sahara Force India

17 forskellige banker har angiveligt tilbagekaldt deres lån på sammenlagt $ 1,3 mia. Indtil videre er det gået hårdest udover en af kronjuvelerne i Mallyas portefølje af virksomheder, luftfartselskabet Kingfisher Airlines, som også er en af hovedsponsorerne for Force India.

Selskabets fly har stået stille siden december måned, hvor man pga. økonomien ikke fik fornyet sin licens til at drive luftfartsvirksomhed.

Nico Hülkenberg med et flænset bagdæk efter et møde med Kamui Kobayashi. Copyright Sahara Force India

Det har længe været kendt, at Kingfishers økonomiske situation ikke er optimal. Det nye ligger i, at kreditorerne ifølge ´Financial Times´ nu "har mistet tålmodigheden og derfor tilbagekalder deres lån. Da nogle af disse lån bærer den hovedrige forretningsmands personlige garanti, kan man sagtens forestille sig, at noget af hans ”legetøj” vil skifte hænder. ”

Paul di Resta i VJM06. Copyright Sahara Force India

Teamet selv benægter imidlertid at være i fare. I et interview med ´James Allen on F1´ siger teamchef Bob Fernley, at de finansielle problemer ”ikke vedrører Formel 1-teamet.”

”Der er ingen sammenhæng mellem, hvad der sker i Vijays virksomheder, og hvad Vijay foretager sig med sit Formel 1-team. Så det har ingen betydning.” siger Fernley.

Copyright Sahara Force India

Alt tyder imidlertid på, at Kingfishers dage er talte. Force India står således til at miste sin hovedsponsor. Hvorledes det kommer til at påvirke teamet fremadrettet, må tiden vise.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Interview med Mika Häkkinen BMF1 på Monza 2012 – Fredag »