BMF1 på Monza 2012 – Fredag

En del af Bil Magasinet Formel 1 tager hvert år på en tur til Formel 1, for at opleve den sport vi elsker på nærmeste hånd. Lydene, farten, spændingen, atmosfæren og for at få et par gode oplevelser sammen. Vores favoritbane er Monza-banen udenfor Milano.

Billeder fra Monza 2012 . Copyright Ewert Foto

Af: Michael Ewert (mew@bmf1.dk) d. 14/2 2013 klokken 19:02

I 2012 tog seks personer fra Bil Magasinet Formel 1 til Monza-banen udenfor Milano. Banen, der må siges at være vores hjemmebane, byder på den sidste ægte højfartsbane i Formel 1-kalenderen. Det lyder som en kliche, men står man inde i Monza Park, lukker øjnene og bare slapper af, så kan man mærke historien i kroppen. Det er magisk.

Det skyldes selvfølgelig banens historie, der går helt tilbage til 1923, hvor banen blev bygget, og de ændringer og layouts der har været på banen. For eksempel de store stejlkurver, der blev brugt i både Formel 1, og til at skabe en europæisk pendant til USA’s Indianapolis 500.

Italiens grand prix er nemt at komme til. Nemmeste måde er at bestille en pakkerejse hos f.eks. Grand Prix Tours, men vi arrangerede selv turen på grund af antallet af deltagere på turen, hvor sjette medlem af BMF1, Lea fra Formulafashion, stødte til dernede.

Nadia fra BMF1
Copyright Ewert Foto


Billeder fra Monza 2012
Copyright Ewert Foto


Billeder fra Monza 2012
Copyright Ewert Foto


Fredag den 7. september 2012

Det har sine fordele, når man bor tæt på Milano Centrale. Alligevel var det også en hæmsko for os, da vi var nødt til at tage et enkelt stop med metroen for at komme til Milano Porta Garibaldi, hvor toget til Monza kører.

Det skulle dog lige findes først, så vi måtte en tur forbi et par lokale medarbejdere, men afsted kom vi. Afstanden til Monza Stazione er kort, så knap 15 minutter efter stod vi på stationen og ledte efter bussen.

På Monza har man tre gratis buslinier, der kører fra stationen til Monza Parc uden stop. På Monza er det Black line man tager med, og den har forkørselsret i forhold til de andre busser og trafik. Der hvor passagerne sættes af, er der ca. tyve minutters gang op til indgangen ved hovedtribunen.

Fernando Alonso for enden af hovedtribunen
Copyright Ewert Foto


Billeder fra Monza 2012
Copyright Ewert Foto


Italiensk hårmode.
Copyright Ewert Foto


Et af de store temaer ved dette års grand prix hed Michael Schumacher, som på daværende tidspunkt måske/måske ikke ville fortsætte i Formel 1, og så havde han lige rundet de 300 grand prix-løb i karrieren. At stemningen var til en fortsættelse, oplevede vi allerede på den første tribune, vi kom op på.

Fredag på Monza er der åbent på de fleste tribuner rundt om banen, så det skulle udnyttes. Så vi startede på hovedtribunen, og senere på dagen skiftede vi til andre tribuner, blandt andet en tribune ved Variante Ascari, hvor man oplever bilerne i nogle hurtige retningsskift.

Billeder fra Monza 2012
Copyright Ewert Foto


Billeder fra Monza 2012
Copyright Ewert Foto


Man kan sagtens sove til Formel 1 selv om bilerne kommer skrigende forbi.
Copyright Ewert Foto


Vi sluttede dagen på Monza med GP2-kvalifikationen, der blev vundet af Max Chilton, der nu debuterer i Formel 1 for Marussia. I denne weekend var GP2-mesteren stadig ikke fundet, så vi havde muligheden for at se afgørelsen i GP2. Finalen lå mellem Davide Valsecchi og Luiz Razia.

Restaurant Sabatini i en sidegade til Corso Buenos Aires
Copyright Ewert Foto


Vi tog hjem efter GP2-kvalifikationen for at nyde en god aften i Milanos selskab. Aftensmaden blev indtaget på den lækre restaurant Sabatini, der diskede op med nogle rigtig velsmagende pizze. Aftenen sluttede med et par drinks inden sengen skulle findes, for lørdag er den første vigtige dag i Formel 1-weekenden.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Force India i problemer? Sutil får sæde »