BMF1 på Monza - Søndag

En del af Bil Magasinet Formel 1 tager hvert år på en tur til Formel 1, for at opleve den sport vi elsker på nærmeste hånd. Lydene, farten, spændingen, atmosfæren og for at få et par gode oplevelser sammen. Vores favoritbane er Monza-banen udenfor Milano.

Billeder fra Monza 2012 . Copyright Ewert Foto

Af: Michael Ewert (mew@bmf1.dk) d. 18/2 2013 klokken 10:02

Italiens grand prix er nemt at komme til. Nemmeste måde er at bestille en pakkerejse hos f.eks. Grand Prix Tours, men vi arrangerede selv turen på grund af antallet af deltagere på turen, hvor sjette medlem af BMF1, Lea fra Formulafashion, stødte til dernede.

Et par Santander-piger
Copyright Ewert Foto


Santanderpiger
Copyright Ewert Foto


En af mange madboder på Monza 2012
Copyright Ewert Foto


Billeder fra Monza 2012
Copyright Ewert Foto


Søndag den 9. september 2012

Efter alt for få timers søvn stod vi klar ved metroen for at komme til Milano Porta Garibaldi. Det var tydeligt, at der var Formel 1 og det var løbsdag, for der var mange Formel 1-klædte personer i både metroen og toget til Monza.

Det var også noget sværere at gå i gåsegang til bussen, og der var ventetid på at komme ind. Det her var løbsdagen, og der var god stemning. De mange mennesker gjorde dog, at da vi ankom til afsætningspladsen, så kunne vi høre den insinerende summen fra turbomotorerne, der blev brugt i GP3-klassen.

Vejret var endnu engang af bedste kvalitet, og samtidig var det dagen, hvor Lea ville støde til os. Det tog ikke lang tid at finde Lea, som sammen med sin kæreste var i Italien af en anden grund. Så vi aftalte at mødes ved tribunen, og så skiltes vore veje ellers i et par timer.

Det er ikke alle bootlegvarer, der har den rigtige kvalitet.
Copyright Ewert Foto


Billeder fra Monza 2012
Copyright Ewert Foto


Amerikanske Jake Rosenzweig i Barwa Addax GP2
Copyright Ewert Foto


Nicki Thiim
Copyright Ewert Foto


De tre herrer Peter, Allan og Nicolai søgte skyggens ly, imens jeg tog med Nadia op på tribunen for at se GP2-sprintløbet. Et spændende løb, der bød på buler og overhalinger.

Senere på dagen var der også Porsche Super Cup og det måtte vi se, da Danmark var repræsenteret i form af Nicki Thiim, der kørte et flot løb. Mellem GP2 og Porsche Super Cup var der tid til at gå rundt og kigge på OTM-områderne, og man kan opleve mange sjove ting.

Således en svensker,der havde fået tatoveret Ronnie Petersons Lotus på armen, en ung fyr med en Michael Schumacher-hjelm, et par flotte biler på parkeringen bag tribunen, ja selv de tre herrer som havde søgt mod tribunen.

Billeder fra Monza 2012 Copyright Ewert Foto

Lotus Evora
Copyright Ewert Foto


Lea dukkede op.
Copyright Ewert Foto


Allan, Nicolai og Peter bag tribunen.
Copyright Ewert Foto


Klokken 12.30 starter kørerparaden, og det er altid underholdende at lytte til tilskuerne, når de forskellige kørere interviewes. Det overrasker nok ikke nogen, at Lewis Hamilton ikke får de helt store roser, imens Ferraris to kørere og Michael Schumacher får de højeste bifald rundt om banen.

Billeder fra Monza 2012
Copyright Ewert Foto


Billeder fra Monza 2012
Copyright Ewert Foto


Billeder fra Monza 2012
Copyright Ewert Foto


Billeder fra Monza 2012
Copyright Ewert Foto


Efter kørerparaden går den officielle åbning i gang. Den lokale garde spillede op til race, Santander fik deres piger på gridden, bilerne blev sendt på banen 13.30, drikkevarer og mad blev hentet, så vi var klar til løbsstarten klokken 14.

Du har jo nok set løbet, ellers kan du finde et referat i nyhedsarkivet, men på banen var der flere faser. Lewis Hamilton der stak af, Felipe Massas kamp, Fernando Alonso og Sergio Perez, og på dette tidspunkt havde mexicaneren ikke skrevet under for McLaren, så han var stadig Ferraris kommende kører i tifosiernes øjne.

Billeder fra Monza 2012
Copyright Ewert Foto


Billeder fra Monza 2012
Copyright Ewert Foto


Billeder fra Monza 2012
Copyright Ewert Foto


Billeder fra Monza 2012
Copyright Ewert Foto


Det var også nemt at høre da Sebastian Vettel og Mark Webber udgik fra løbet. Ingen kunne dog røre Lewis Hamilton i front, der tog en flot sejr på banen som ikke plejer at vise ham nogen nåde.

Sergio Perez blev hyldet som en helt, og der var en del mexicaneren som havde taget vejen til Monza for at følge Checo.

Sergio Perez
Copyright Ewert Foto


Fernando Alonso
Copyright Ewert Foto


Lewis Hamilton jublede hele vejen ind i pitten
Copyright Ewert Foto


Mark Webbers Red Bull kom tilbage på et fejeblad.
Copyright Ewert Foto


Efter løbet bliver der åbnet ind på banen, og den åbne del af banen bliver hurtigt omdannet til et sprintløb, når de mange tifosi skal helt op under præmiepodiet. Vi andre tager den med ro, og lader os nyde over de mange sjove episoder man kan opleve.

Billeder fra Monza 2012
Copyright Ewert Foto


Billeder fra Monza 2012
Copyright Ewert Foto


Billeder fra Monza 2012
Copyright Ewert Foto


Her er det også muligt at komme ind bag pitten og se nogle af de ting, der ellers er helt lukket for os almindelige dødelige. Du har sikkert hørt om den Polizia-lakerede Lamborghini Gallardo, som det italienske politi har fået af Lamborghini. Den kørte nogle få omgange inde på banen, men jeg fik først billeder af den bag pitten.

Billeder fra Monza 2012
Copyright Ewert Foto


Billeder fra Monza 2012
Copyright Ewert Foto


Turen hjem fra banen var endnu mere proppet end turen ud til banen, men der var mange busser, så vi gik i et rask tempo ind i busserne. Stationen i Monza var dog endnu mere proppet, så det handlede om at komme ind i et tog, og tilbage til vores hotel. Her skiltes vores veje midlertidig, da jeg ikke nåede med det samme tog som de andre. Om aftenen var vi godt brugte, så det blev til endnu engang mad på Restaurant Sabatini, og selv om jeg har nævnt det før, så laver de godt nok nogle gode pizze.

Det er ikke kun BMF1, der er glade for Monza.
Copyright Ewert Foto


Mandag var det tidligt op, så vi kunne komme til Malpensa og hjem. Vi kan kun anbefale Monza, men ligesom med kørere og hold, så har alle en ide om hvilken bane, der er den bedste. Vi siger ikke Monza er bedst, vi nyder bare historien og hele atmosfæren på denne bane.
Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Pirelli bekræfter dækcompounds Vettel vinder altid i Neweys biler »