Australiens GP: Vettel på pole

Endelig er ventetiden overstået: Vi er klar til kvalifikationen til årets første Grand Prix. Vi får nu det første reelle billede af styrkeforholdet i den nye sæson.

Melbourne . Copyright Mercedes AMG

Af: Jens Hvas (jh@bmf1.dk) d. 16/3 2013 klokken 07:03

I modsætning til de frie træningssessioner, hvor man aldrig helt ved, hvem der holder igen og ikke giver fuld gas, kan man når det gælder kvalifikationen roligt regne med, at alle giver sig fuldt ud. Vi burde således nu få den første virkelige indikation af styrkeforholdet.

Er Vettel og Red Bull igen i år den konstellation, som alle andre skal måle sig op imod? Kommer Alonso og Ferrari bedre fra start end sidste år? Er Hamilton og Mercedes i stand til at blande sig i kampen om topplaceringerne? Har McLaren reelle problemer med at finde farten i deres racer, eller er det bare spil for galleriet? Måske får vi svar på nogle af vores spørgsmål indenfor den næste time.

Termometeret står på beskedne 18 grader, og skyerne hænger tungt over Albert Park i Melbourne. Bygerne kommer og går, og det blæser kraftigt. Betingelser som truer med at forvandle kvalifikationen til et lotteri.

Regn

Q1

Det regner kraftigt og starten på kvalifikationen er udsat - indtil videre til kl. 07.30

Grønt lys og straks er der masser af racere på banen. Første mand er Hamilton. Kørerne lister rundt på banen og leder efter grip.

Første mand i problemer er Giedo van der Garde i Caterham. Han er en tur i græsset og må i pit efter en ny frontvinge. Også Hamilton snurrer rundt og rammer dækmuren ganske blidt med bagenden af sin racer. Også det koster et besøg i pitten.

Efter 8 minutter er Rosberg hurtigst foran Grosjean og Vettel.

Massa taber sin racer i udgangen af et sving og rammer dækmuren hårdt. Ved han ikke, ar curbs er spejlglatte i regnvejr? Han slipper tilsyneladende fra det med en ødelagt frontvinge.

Med 8 minutter tilbage af Q1 er Vergne i Toro Rosso hurtigste mand foran Rosberg og Hamilton.

Med 5 minutter igen af Q1 er banen ved at tørre op, og kørerne begynder at skifte til Intermediates - første mand er Button. Er det for tidligt?

Svaret er nej. Allerede på sin første flyvende omgang skærer Button over 1 sekund af den hidtil hurtigste omgang. Holdkammerat Sergio Perez forbedrer sig fra en 16.-plads til en 3.-plads.

Esteban Gutierrez i Sauber snurrer rundt og smadrer fronten på sin racer. Med under 1 minut igen er han uden chance for at komme med i Q2.

Tiden er gået og Pastor Maldonado (Williams), Esteban Gutierrez (Sauber), Jules Bianchi (Marussia), Max Chilton (Marussia), Giedo van der Garde (Caterham) og Charles Pic (Caterham) kan holde fyraften.
Øverst på tavlen står Nico Rosberg, Fernando Alonso og Romain Grosjean.

Nico Rosberg. Copyright Mercedes AMG


Regnen har taget til igen. Starten på Q2 er derfor indtil videre udsat til kl. 08.50.
Der er nu reel fare for, at mørket sænker sig over Melbourne, inden kvalifikationen er afsluttet (lokalt vil klokken være 18.50) Alternativt skal den resterende kvalifikation udsættes til søndag formiddag lokal tid.

Det er nu besluttet, at Q2 og Q3 vil blive kørt i morgen søndag på grund af regnen. De to kvalifikationsrunder vil blive kørt klokken 11.00 lokal tid, hvilket vil sige klokken 01.00 om natten for os.


Q2

Så sidder vi klar igen. Det er fortsat overskyet i Melbourne, men det ser ud til at holde tørt. Lad os så få det afgjort - hvem skal på pole i sæsonens første løb?

Fernando Alonso, Australiens GP lørdag 2013. Copyright Ferrari F1

Det blæser kraftigt, og banen er stadig fugtig. Heldigvis er der ikke nedbør i luften. Skal vi gætte på, at de fleste starter på Intermediates og skifter til slicks, hvis det holder tørt?

Grønt lys og straks er de fleste af de 16 tilbageværende racere på banen - forrest 2 x Toro Rosso. Intermediates er klart det rigtige valg, der er stadig en del spray fra dækkene.

Første mand med en reel omgangstid er Vergne i Toro Rosso. Hans tid bliver dog straks slået af både Rosberg og Webber. Vettels første omgang rækker kun til en 8.-plads.

Forholdene kræver fuld koncentration - både Bottas i Williams og Raikkönen i Lotus er på afveje. I begge tilfælde dog uden at beskadige deres racere.

Med 9 min. tilbage af Q2 er Vettel nu hurtigst foran Rosberg og Alonso. Button er i dette øjeblik ikke kvalificeret til Q3.

Banen bliver hurtigere og hurtigere, så det bliver et spørgsmål om, hvem der får timet sin sidste omgang rigtigt.

Button er nu 5.-hurtigst, mens både Hamilton og Perez er udenfor top 10. Perez er første mand på slicks. Giver det bonus for mexicaneren?

Umiddelbart er svaret nej. Button er også på slicks, og han kan ikke holde raceren på banen. Nu haster det for Perez. Med blot 2 minutter igen er også Massa udenfor top 10.

Tiden er gået - og vi må sige farvel til Hülkenberg (Sauber), Sutil (Force India), Vergne (Toro Rosso), Ricciardo (Toro Rosso), Perez (McLaren) og Bottas (Williams). Det var tydeligvis for tidligt med slicks, og det blev dyrt for de kørere, som satsede på dette.

Sergio Perez, Australiens GP fredag 2013. Copyright McLaren Group

Øverst på listen finder vi Nico Rosberg, præcis som i Q1, efterfulgt af Webber og Hamilton. Det ser godt ud for Rosberg - kan han gentage kunststykket i Q3?

Q3

10 minutter, 10 kørere. Nu er der hverken plads eller tid til fejl. Tilbage har vi 2 x Red Bull, 2 x Ferrari, 2 x Mercedes og 2 x Lotus. Derudover hedder det Button og di Resta.

Intermediates ser stadig ud til at være det rigtig dækvalg.

Hamilton er første mand med en tid. Vettel er dog over et sekund hurtigere.

Button forlader pitten på slicks, mens di Resta endnu ikke har forladt sin garage. Hamilton og begge Ferrarier pitter efter slicks. Nu gælder det....

Slicks er nu tydeligvis det rigtige valg. Hvem rammer den perfekte omgang? Banen er fortsat fugtig mange steder.

Det bliver Vettel på pole! Den forsvarende verdensmester får den bedst tænkelige start på sit titelforsvar, da han kører en fantastisk omgang med ganske få sekunder tilbage på uret. Oven i købet får han selskab på første startrække af teamkammerat Mark Webber. Lewis Hamilton formår at sætte sin Mercedes på 3.-pladsen.

Sebastian Vettel, Australiens GP 2013. Copyright Red Bull Media

Endeligt resultat af Q3:
1: Sebastian Vettel, Red Bull
2: Mark Webber, Red Bull
3: Lewis Hamilton, Mercedes
4: Felipe Massa, Ferrari
5: Fernando Alonso, Ferrari
6: Nico Rosberg, Mercedes
7: Kimi Raikkönen, Lotus
8: Romain Grosjean, Lotus
9: Paul di Resta, Force India
10: Jenson Button, McLaren

At Red Bull sætter sig på den første startrække er ikke den store sensation, men at begge Mercedes-racere kvalificerer sig foran både Lotus og McLaren er bemærkelsesværdigt. McLaren har tilsyneladende et stykke arbejde foran sig, før de for alvor kan kæmpe med om topplaceringer.

Jenson Button, Australiens GP fredag 2013. Copyright McLaren Group

Pga. forholdene under denne kvalifikation skal vi nok være forsigtige med vores konklusioner på styrkeforholdet - på mange måder var det et lotteri. Alligevel tegner der sig et billede af, at det igen i år bliver Red Bull, der sætter tempoet i front. Hvem kan følge med?

Vi har et spændende løb i vente om 5 timer.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Omg
1. Sebastian Vettel Oracle Red Bull Racing
P
1:27.407 27
2. Mark Webber Oracle Red Bull Racing
P
1:27.827 26
3. Lewis Hamilton Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
1:28.087 29
4. Felipe Massa Scuderia Ferrari
P
1:28.490 23
5. Fernando Alonso Scuderia Ferrari
P
1:28.493 26
6. Nico Rosberg Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
1:28.523 28
10. Jenson Button McLaren Formula 1 Team
P
1:30.357 24
15. Sergio Perez McLaren Formula 1 Team
P
1:39.900 18
16. Valtteri Bottas Williams Racing
P
1:40.290 19
17. Pastor Maldonado Williams Racing
P
1:47.614 11
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Australiens GP: 3. frie træning. Grosjean hurtigst Sebastian Vettel ser ikke teamkollega Mark Webbers »