Coanda giver hovedbrud

Den avancerede Coanda udstødning får de dybe panderynker frem hos Williams tekniske direktør, Mike Coughlan.

Pastor Maldonado . Copyright Williams F1

Af: Poul Østergaard Jørgensen (poej@bmf1.dk) d. 27/3 2013 klokken 15:03

Det har med al tydelighed vist sig, at den nye Williams FW35 racer ikke lever op til vinterens lovende tests.

Pastor og Valtteri præsenterer FW35 Copyright Williams F1

Teamet har kæmpet med farten i årets to første løb, og Coughland indrømmer blankt, at man ikke kan få den nye Coanda udstødning til at virke efter hensigten.

”Det kniber med at forstå Coanda,” udtaler Coughland. ”Vi har ikke styr på det, vi må gå en anden vej for at få en mere fornuftig platform til køreren."

Pastor og Valtteri præsenterer FW35 Copyright Williams F1

”Hvis ikke vi får styr på det, vil vi snart være i den situation, at vi skal bruge fredagene som rene testsessioner. Vi er i øjeblikket af den mening, at sidste års FW34 racer vil være hurtigere."

"Jeg tror ikke, vi går tilbage til FW34, men vi går måske tilbage til en modificeret FW34 udstødning og bruger fredag som ren test mellem de to typer."

”Umiddelbart vil vi overveje, om vi har nok tid at ændre tingene før Kinas Grand Prix.”

Pastor og Valtteri præsenterer FW35 Copyright Williams F1

Coughland, som er tidligere chefdesigner hos McLaren, bevarer dog troen på den nye FW35. Han mener, at den har langt større potentiale, end de nuværende resultater viser.

”Vi føler, at der er meget uforløst potentiale. Så snart man har en situation, hvor man mister downforce på vej ind i svingene, så bliver køreren en smule forskrækket og sætter naturligvis farten ned. Så selvom vi kan vise køreren, at han nu har meget mere bid, er problemet nu, at understyring er vendt til overstyring, og så får han i stedet problemer med passe på bagdækkene."

”Fakta er, at vi har givet kørerne en meget vanskelig platform at arbejde med."

Pastor og Valtteri præsenterer FW35 Copyright Williams F1

”Vi mener stadig, at vi har en bil, som kan begå sig i den nedre del af top ti. (På Sepang) var vi tæt på, men måtte til sidst give op. Vi har et par store problemer, som skal løses, men så tror jeg, at vi kan finde ind til det fulde potentiale i FW35."

”Spørgsmålet er bare, hvor lang tid det vil tage,” sluttede den 54-årige englænder.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Petrov er nu alene Vettel får hjælp fra højeste sted »