Trivia: Nico Rosberg fik sin Formel 1 debut i Bahrain tilbage i 2006, det var hos Williams, og han blev samtidig den yngste kører nogensinde til at sætte hurtigste omgang i et løb.
Nico Rosberg Copyright Mercedes GP
Der er to hovedpitbygninger og seks potentielle bane layouts på Bahrains Internationale Circuit.
Løbet i 2010 blev kørt på den 6.2 kilometer lange ’endurance circuit’ langdistance bane, mens de resterende syv løb er afviklet på den 5.4 kilometer lange Grand Prix bane.
Nico Rosberg jagtes af helikopter Copyright Mercedes GP
Med sin placering midt i Bahrains ørken blev der indskibet 12.000 tons sten for at bygge anlægget.
Fakta: Dette bliver det niende Formel 1 Grand Prix som bliver afviklet på banen siden dens indtræden i kalenderen tilbage i 2004. Løbet i 2011 blev aflyst på grund af stigende uroligheder i landet.
Nick Heidfeld foran Robert Kubica, BMW Sauber, Bahrains Grand Prix
Der var 44 ’normale’ overhalinger i 2012, og derudover 14 overhalinger hjulpet af DRS.
De store afkørselsområder og manglen på græs rundt på banen, betyder at der kun har været én safety car periode i de otte løb indtil nu.
Red Bull R(ed)B(lue)-bil Copyright Getty Images/Red Bull Racing
Vinderen med den dårligste startposition er Fernando Alonso i 2006 og Jenson Button i 2009, begge startende fra fjerdepladsen. Kun fire løb er vundet fra Pole.
Banen: Sæsonens tredje bane er designet af Herman Tilke, og det tog mindre end 18 måneder at bygge den meget varierede bane.
Bahrain Copyright Ferrari Media
Med overhaling som det essentielle element blev en længere bane introduceret for at markere Formel 1s 60 års jubilæum, men den længere bane gjorde bare tingene værre, så årets Formel 1 løb vil blive afviklet på den oprindelige 5.412 meter lange Grand Prix konfiguration.
Kun sving 12 er klassificeret som et højhastighedssving. Med adskillige mediums- og lav hastighedssving er god traction alt afgørende. Der bliver to separate DRS zoner i år; en på pit langsiden og en mellem sving 9 og 10.
Mika Salo i Ferrari, 1999.
FIA kører steward bliver Mika Salo, det er samtidig finnens anden optræden som kører steward. Salo, som kørte F1 for Lotus, Tyrrell, Arrows, BAR, Ferrari, Sauber og Toyota var også kørernes repræsentant i Valencia sidste år.