Bahrains GP: Dagen derpå

Årets fjerde løb bød på spænding og tæt race fra start til slut, hvilket er det bedste ved Formel 1. Kun Sebastian Vettel ville det anderledes, da han tog føringen var han væk, og de øvrige kunne kun kæmpe om de sekundære placeringer.

Sebastian Vettel . Copyright Getty Images/Red Bull Racing

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 22/4 2013 klokken 10:04

Sergio Perez i McLaren stod helt klart for en stor del af spændingen, da han i weekendens Formel 1 løb i Bahrain viste, hvorfor McLaren tog den rigtige beslutning, da de hyrede ham ind som erstatning for Lewis Hamilton.

Jenson Button var længe den hurtigste af de to McLaren kørere, der så ud til at have genfundet lidt af tidligere tiders form, men Perez kom igen og var tydeligt hurtigere end Button, som flere gange var på radioen til holdet, for at bede dem om at få Perez til at slappe lidt af.

Det kunne let have været gået galt for det, men det gjorde det ikke, hvilket var med til at give os sublim underholdning.

Paul di Resta lå længe og kæmpede om en podieplacering Copyright Sahara Force India

Perez var alt i alt den mest underholdende kører på banen i går, da han også var i tæt kamp med Alonso, Hamilton og Rosberg. Den større aggressivitet som Whitmarch havde efterlyst, var med al tydelighed kommet frem.

Sergio Perez i kamp med Jenson Button Copyright McLaren Media

Som jeg startede med at fremføre, var der tale om et tæt og spændende løb, hvilket Mark Webber endnu engang også var med til og endnu engang ude på den kontroversielle side, da han flere gange kørte så tæt på konkurrenterne, at der var berøring. Tydeligst da han ramte Rosberg, der forsøgte at komme forbi i sving 2, han kunne dog ikke gøre så meget ved det i længden. Også Grosjean var Webber i infight med, men overfor den tydeligt hurtigere franskmand, var der heller ikke meget at gøre for Webber.

Mens flere kørere må have haft en af de sjovere dage på kontoret, med tætte kampe og masser af rigtig racing, så det anderledes ud hos Ferrari.
Massa havde valgt en anden dæk strategi end de øvrige i top ti, men fik den ødelagt af en tidlig punktering og endnu en senere i løbet.
Alonso så i starten ud til at være en seriøs udfordrer til Vettel, men en defekt DRS sendte ham i pit to gange inden teamet besluttede sig for helt at undlade at bruge DERS, hvilket ødelagde Alonsos løb. At han fik den defekte Ferrari hjem på en respektabel 8. plads, må siges at være godkendt.

Alt i alt var der tale om et rigtigt godt Formel 1 løb, der bød på mere spænding end vi længe har set. Eneste minus var, at Pirelli endnu engang havde en for stor indflydelse på løbsresultatet. Ikke at der var problemer med forståelsen af dækkene, som det så ud til, at de fleste havde fået styr på, men de lidt uforklarlige punkteringer, som især Felipe Massa havde er ikke ok.

Vinderbillede Copyright Getty Images/Red Bull Racing

Pirelli har udtalt, at Hamiltons punktering under træningen, der kostede ham en gearkasse udskiftning, skyldes vragdele, men Massas punktering under løbet, mindede meget om Hamiltons, så mon ikke de nye dæk kan have et problem? Vi venter en forklaring fra Pirelli.

Sejren fejres med en kvinde på podiet Copyright Getty Images/Red Bull Racing

Hot or Not er lidt svær denne gang, da jeg ikke rigtigt synes, der er så meget not, men her er den:

HOT:
Perez for at ville. Det gav race, selvom Button syntes det var lige lovligt meget.
Vettel for at gå helhjertet efter førstepladsen på de første omgange, i tæt kamp med Alonso.
Grosjean for at kombinere aggressiv kørsel med fornuft og udholdenhed, hvilket gav ham den sidste podieplacering.

NOT:
Webber for ikke at få det optimale ud af sin Red Bull racer og for at køre en kende for aggressivt.
Button for at tude lige lovligt meget over Perez.
Ferrari for ikke at have gjort deres arbejde godt nok.

OM SKRIBENTEN

Allan fra BMF1 Allan er en af grundlæggerne af Bil Magasinets Formel 1 side og er en af de mest erfarne Formel 1 skribenter i Danmark.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Webber slap billigt Pirelli: Ikke dækkenes skyld »