Canadas GP: Kvalifikationen: Vettel på pole

Det blev en spændende forestilling på en bane, som skiftede karakter adskillige gange. I sidste ende var den forsvarende verdensmester for stor en mundfuld for udfordrerne.

Sebastian Vettel . Copyright Getty Images/Red Bull Racing

Af: Jens Hvas (jh@bmf1.dk) d. 8/6 2013 klokken 18:06

Vi sidder yderst på sædet og er klar til at følge kvalifikationen på Circuit Gilles Villeneuve i Montreal. 4,361 km asfalt, som visse steder stadig kan være fugtig efter regnvejret tidligere på dagen.

På nuværende tidspunkt holder det tørt, men det er absolut ikke givet, at det forbliver sådan. Vejrudsigten lyder på mere regn, og himlen over Montreal ser også truende ud.

Q1
Netop som det grønne lys tændes, begynder det også at regne let. Af samme grund er der straks trafik på banen - mange kørere ønsker angiveligt at sætte en tid i en fart.

Alle kørere returnerer straks til pitten og skifter til intermediates. Der er ganske enkelt allerede for vådt til slicks.

Første mand med en flyvende omgang bliver Felipe Massa - han kører i 1.28.093. En tid som straks underbydes af både Hamilton og Rosberg.

Flere kørere kæmper med den glatte bane, således er både Sutil og Hamilton en tur på græsset.

Vettel nu hurtigste mand - han kører 1.26.293

Også Räikkönen er en tur ude i botanikken. Imens skiftes Hamilton, Vettel og Webber til at køre hurtigste omgang. Vi er nu nede i 1.24 tider.

Med 7 minutter igen er Grosjean endnu ikke videre til Q2. Det kommer han så dér - med en tid, som rækker til P9. Til gengæld hænger Massa nu med en vis legemsdel i vandskorpen, da han blot er på P16. Der resterer blot 4 minutter.

Nu tørrer banen imidlertid op, og det udnytter Massa til at køre hurtigst af alle. Hans tid hedder 1.23.247

Nu sker der ting og sager. Bottas i Williams går fra P17 til P3 - banen er væsentlig hurtigere nu, og det betyder trafik de sidste 2 minutter.

Tiden er løbet ud, og nu venter vi bare på de kørere, som er i gang med flyvende omgange.
Det er slut - og sorteper havnede hos di Resta (Force India), Pic (Caterham), Grosjean (Lotus), Bianchi (Marussia), Chilton (Marussia) og van der Garde (Caterham.

Charles Pic. Copyright Caterham F1

Sebastian Vettel. Copyright Getty Images/Red Bull Racing

Hurtigst blev Vettel foran Alonso og Webber.

Q2
Regnen tager til, og nu er det tvivlsomt, om intermediates er det rigtige valg. Rosberg må i hvert fald en tur i græsset på sin første omgang.

Der er masser af racere på banen, ingen skal risikere at blive fanget af den tiltagende regn.

Webber er hurtigste mand med en tid på 1.29.259 - altså ca. 6 sekunder langsommere end Vettels bedste tid i Q1.
Webbers tid underbydes marginalt af Hamilton.

Flere kørere har problemer i den berygtede chikane før start/mål langsiden. Både Alonso, Vettel og Guttierez må en tur ind over afkørselsarealet.

Med 6 minutter igen af Q2 er både Perez, Massa og Button udenfor de 10 hurtigste, som går videre til Q3.
Hurtigst er Vettel foran Hamilton og Rosberg.

Nico Rosberg. Copyright Mercedes AMG

Regnen har taget lidt af igen, og det udnytter Button til at køre sig på P7. Samtidig sætter Webber hurtigste tid med 1.28.145, altså stadig væsentligt langsommere end i Q1.

Men det går rigtigt stærkt. Button er efter 2 minutter skubbet ned på P12 igen.

Massa af banen. Sidelæns ind i dækmuren, præcis som i Monaco. Det ligner en kørefejl, hvor det venstre bagdæk lige kommer lidt for langt ud. I hvert fald taber Massa bagenden af raceren og skrider sidelæns ind i dækmuren i sving 8.

Felipe Massa. Copyright Ferrari Media

Det medfører et rødt flag - træningen er afbrudt, mens der ryddes op. Når banen åbnes igen, resterer der 2 minutter af Q2.

Regnen er ophørt, og der er således udsigt til massive forbedringer af tiderne, her hvor banen åbnes igen. Af samme grund holder samtlige racere i kø for at komme ud. Der bliver kamp om hver en meter nu.

Det bliver kun til ét forsøg til hver kører, så den skal sidde lige i skabet nu. Hvem har heldet og psyken til at ramme den perfekte omgang?

De store forbedringer udebliver - banen var alligevel ikke tørret så meget op, som undertegnede troede på.

Et par ændringer blev det dog til. Hurtigst blev Hamilton med 1.27.649 foran Webber og Vettel.

Lewis Hamilton. Copyright Daimler-Benz

I den anden ende af skalaen må vi vinke farvel til Hülkenberg (Sauber), Perez (McLaren), Maldonado (Williams), Button (McLaren), Guttierez (Sauber) og Massa (Ferrari).

Jenson Button. Copyright McLaren Media

Q3
Kø ved pit-udkørslen. Det ser relativt tørt ud i pitten, men ude på banen er det stadig ganske vådt. Intermediates må stadig være det rigtige valg.

Det er stadig et lotteri. Hvem trækker mon det længste strå?

Første mand med en tid ser ud til at blive Vettel. Han kører 1.25.425, så banen er meget hurtigere end i Q2.
Den er dog også stadig glat - Webber er en tur i græsset i sving 9, og Räikkönen gør ham kunsten efter.

Med 5 minutter igen hedder det Vettel, Hamilton og Bottas i front.

Red Bull skifter dæk på begge racere med 4 minutter igen.

Räikkönen har store problemer med at finde farten har i Q3. Tilsyneladende kan han slet ikke få varme i sine dæk.

Det ser ud til at spille i hænderne på Vettel. Räikkönen er blot på P8, mens Alonso er på P6. Der resterer blot 1 minut.

Her løber tiden ud, og vi får ingen forskydninger i de sidste minutter.

Det bliver således Vettel på pole, mens Hamilton, Bottas og Rosberg tager de næste pladser.
Alonso må tage til takke med P6, mens Räikkönen ender helt nede på P9.

Sebastian Vettel. Copyright Getty Images/Red Bull Racing

Fernando Alonso. Copyright Ferrari Media

Spændende perspektiver for i morgen. Vettel forrest med en sulten Hamilton ved siden af sig. Alonso og Räikkönen, de 2 største konkurrenter i den samlede stilling, er begge er stykke nede på gridden, så de SKAL fremad i feltet.

Og hvad sker der med Bottas i Williams? Hvor kom han fra? En helt fantastisk og uventet præstation af den 23-årige finne. Hvad mon han har at skyde med over 70 omgange?

Valtteri Bottas. Copyright Williams F1

Vi kan vist se frem til et på alle måder spændende løb. Undertegnede tror i hvert fald på masser af action.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Paul Hembery: Måske kan F1 finde en anden leverand Kimi og Daniel straffes »