Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 19/6 2013 klokken 09:06
Da det i sin tid var lovligt at anvende Traction Control i forbindelse med Formel 1, anvendte man en meget anderledes tilgang til denne hjælp, end det vi ser i almindelige personbiler.
Som det er beskrevet i artiklen om, at Red Bull snyder, efterlod Mark Webber et hullet uens mønster i sit hjulspinsaftryk, som det vi kan se i en personbil med TC slået til.
Det giver god mening at gøre det på den måde i en gadebil, der trods alt skal passe bedre på sine dæk og frem for alt være nem og sikker at køre i, uden at den er så hurtig som mulig.
Da det var lovligt at anvende TC i Formel 1, var bilerne sat op til at køre med omkring 10 % hjulspind, da det er mere optimalt end helt at undgå det, hvilket ikke vil efterlade et mønster som beskrevet, da det simpelthen vil være for langsomt.
Red Bull er ligeledes langt fra de hurtigste startere, hvilket en TC løsning ville have hjulpet dem med at være. Mark Webbers ofte elendige starter ville helt sikkert ikke være så ringe, hvis han havde mulighed for at anvende en form for TC.
Under starterne er det nærmere Ferrari, der kan have noget skjult i deres elektronik, men da alle anvender den samme ECU styreboks, netop for at undgå snyd, er der heller næppe så meget at komme efter hos Ferrari.