Nu får Pirelli lov at teste

Ifølge Bernie Ecclestone selv, er det nu lykkedes mogulen at overtale FIA til at lempe på test-restriktionerne, så Pirelli kan komme til bunds i de massive dæk-problemer, som senest fik stor indflydelse på det britiske GP.

Pirellis folk monterer dæk . Copyright Pirelli

Af: Jens Hvas (jh@bmf1.dk) d. 1/7 2013 klokken 19:07

Ovenpå den kaotiske weekend på Silverstone, hvor ikke mindre end 5 kørere oplevede, at deres venstre bagdæk pludselig eksploderede, har kritikken af Pirellis 2013-dæk kun taget yderligere til. Flere teams, her iblandt Red Bull, har argumenteret kraftigt for at vende tilbage til sidste års dæk allerede ved det tyske Grand Prix i den kommende weekend, men det kommer formentlig ikke på tale.

Felipe Massa med sit ødelagte Pirelli-dæk. Copyright Ferrari Media

Til gengæld fortæller Bernie Ecclestone i et interview med ’Press Association Sport’, at Pirelli vil få lov at udføre 2 testsessioner, og at der bliver frit spil til at teste, hvad Pirelli ønsker. Bernie har angiveligt personligt overtalt FIAs præsident Jean Todt til at lempe på Pirellis yderst begrænsede muligheder for at teste.

Bernie Ecclestone og Red Bull teamchef Christian Horner. Copyright Getty Images/Red Bull Racing

”De (Pirelli) siger, at de gerne vil arbejde på en løsning, men at de ikke har en chance for at udføre nogen form for tests med de forbandet tåbelige restriktioner, der gælder i øjeblikket. Men jeg har talt med Jean Todt i weekenden, og han siger ”Lad dem teste”.”

”Han har givet dem lov til at gennemføre 2 tests á 3 dage mellem nu og….. ja, når det passer dem, så de kan forsøge at gøre noget med henblik på næste år, og også på i år, så det er præcis, hvad der kommer til at ske. De må bruge lige den bil, de ønsker. Ingen begrænsninger. Ingen overhovedet, så kan gøre lige, hvad de vil,” siger Ecclestone.

Dragrace på langsiden Copyright Pirelli

Denne udtalelse rejser så spørgsmålet om, hvorvidt enkelte teams får ”foræret” denne opgave af Pirelli. Mercedes er som bekendt tidligere blevet straffet for at have testet med Pirelli, så vi har givetvis ikke hørt det sidste til denne sag, hvis andre teams nu pludselig får lov at assistere den italienske dækproducent med fejlfinding og udvikling.

Pit stop. Copyright Mercedes AMG

Ecclestone slutter med at sige, at Formel 1 for alt i verden skal undgå, at fadæsen på Silverstone gentager sig: ”Selvfølgelig ønsker vi, at det aldrig var sket. Det kunne have resulteret i alvorlige ulykker i løbet, men vi er nødt til at være forsigtige og finde ud af, præcis hvad der gik galt, før vi siger mere. Det er helt sikkert, at Pirelli ikke ønsker flere problemer og hellere end gerne vil undgå mere ballade, så de er nødt til at undersøge sagen og se, om det muligvis havde noget med banens curbs at gøre. Enkelte af kørerne har sagt, at det godt kan have været banens curbs, der er problemet.”

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Silverstone var tæt på at se rødt Englands GP – Dagen Derpå »