Rejsebeskrivelse, Le Mans 2013 kap. 2

BMF1 var også repræsenteret på Le Mans. Undertegnede pakkede bilen og drog på pilgrimsfærd til motorsportens mekka. Det blev en begivenhedsrig tur med både op- og nedture og med mange indtryk, som det tager tid at bearbejde. Her kommer 2. kapitel af min dagbog fra turen.

Aston Martin nr. 95 med ren dansk kører lineup. Le Mans 2013. . Copyright Jens Hvas

Af: Jens Hvas (jh@bmf1.dk) d. 3/7 2013 klokken 16:07

Fredag

Der er masser på programmet fredag på Le Mans. Denne dag køres der slet ikke på banen – faktisk er den del af banen, som til dagligt fungerer som offentlig vej, åben for almindelig trafik denne dag. Det kan således lade sig gøre at trille i sin egen bil ned af Mulsanne-langsiden og gennem Arnage-svinget.

Selvom racerne holder stille i garagerne, er der rigeligt at tage sig til. Fredagen byder både på Pit-walk, besøg af de danske kørere i K-Campen og endelig kørerparaden i Le Mans by. Alt sammen begivenheder som SKAL opleves, hvis man tager turen til Circuit de la Sarthe.

Vi stod op fredag morgen til en lettere overskyet himmel og temperaturer omkring 12 grader – ikke helt det vejr, vi havde håbet på, men i det mindste var det tørvejr. Efter en solid morgenmad i det store fællestelt i lejren, bevæbnede vi os med kamera og regnjakke (bare for en sikkerheds skyld) og satte kursen mod pitten. Hele pitområdet er åbent for publikum fra kl. 10-20, og her kan det lade sig gøre at komme helt tæt på de smukke racere, mens mekanikerne skruer og justerer på dem.

Toyotas mekanikere i arbejde. Le Mans 2013. Copyright Jens Hvas

En Ferrari 458 til stort service. Le Mans 2013. Copyright Jens Hvas

Jan Magnussen i Corvettes garage. Le Mans 2013. Copyright Jens Hvas

Der hersker en utrolig åbenhed og imødekommenhed blandt kørere og teams på Le Mans, så der er næsten ingen grænser for, hvad der kan lade sig gøre. I Corvettes garage var Jan Magnussen selv tilstede, og han afbrød sin samtale med ingeniørteamet for at komme ud og skrive autografer til de danske fans. Det lykkedes at få taget en række gode billeder af mekanikerne i aktion og af detaljer på de enkelte racere – blandt andet havde man hos Aston Martin pillet hele motoren ud af alle 3 biler. Motorerne stod til frit skue på hver deres lille trækvogn, og sådan en V8’er fylder altså en hel del…..

1 stk. Aston Martin motor på trækvogn, Le Mans 2013. Copyright Jens Hvas

Et kig ind i Audi nr. 2's garage. Le Mans 2013. Copyright Jens Hvas

Fredagens Pit-walk tiltrækker mange tilskuere. Le Mans 2013. Copyright Jens Hvas

Efter et par timers Pit-walk var det tid til at vende næsen mod fællesteltet i K-Campen, hvor alle de danske deltagere kigger forbi om fredagen. Vi nåede desværre kun lige at se ryggen på de 3 danske Aston Martin-kørere, men vi stod i forreste række til både Big Mag og Tom K. Begge kørere havde selskab af deres respektive medkørere, som alle udtrykte stor begejstring for den store opbakning. Især Jordan Taylor, en ung amerikaner, som deler bil med Jan Magnussen, var meget imponeret over den store støtte.

Jan Magnussen fortæller om sine forventninger til løbet. Le Mans 2013. Copyright Jens Hvas

Big Mags teamkammerat Jordan Taylor. Le Mans 2013. Copyright Jens Hvas

Vi blev vidne til en stor og flot gestus, da Tom K og hans medkørere, Allan McNish og Loïc Duval, var på scenen. De havde nemlig valgt også at medbringe Dindo Capello, som indtil sidste år var fast inventar i Toms racer – og Capello høstede dagens allerstørste bifald fra de mange trofaste fans.

Tom K er på scenen i K-Campen. Le Mans 2013. Copyright Jens Hvas

Tom K, Allan McNish og Loïc Duval på scenen. Le Mans 2013. Copyright Jens Hvas

Dindo Capello var en populær gæst i K-Campen. Le Mans 2013. Copyright Jens Hvas

Efter at have fortalt levende og humoristisk om deres forventninger til løbet, stillede alle mand også op til fotografering og autografskrivning, og det var en rigtig stor oplevelse at opleve kørerne så tæt på.

Magnussen skriver autografer. Le Mans 2013. Copyright Jens Hvas

Tom sætter sin autograf på min kasket. Le Mans 2013. Copyright Jens Hvas

Efter frokost gik turen til centrum af Le Mans by. Fredag er nemlig også dagen, hvor den traditionsrige og meget festlige kørerparade løber af stablen – her kører samtlige deltagere gennem centrum i gamle, åbne biler, mens de vinker og skriver autografer til de ca. 100.000 tilskuere, som har taget opstilling langs ruten. Mange steder forlader kørerne deres biler for at komme helt tæt på deres fans.

Ruten går gennem den gamle bymidte centreret omkring den store, smukke domkirke som menes at være opført omkring år 1000.

Domkirken i Le Mans. Le Mans 2013. Copyright Jens Hvas

Skulptur på torvet i Le Mans, hvor vinderne hvert år får en flise med deres håndaftryk lagt ned. Le Mans 2013. Copyright Jens Hvas

Paraden starter først kl. 18, men for at få en god plads langs med ruten, valgte vi at tage ind til byen i god tid. K-Rejser arrangerer buskørsel frem og tilbage, og det kan varmt anbefales at benytte sig af dette. Den trafikale situation er af indlysende årsager temmelig kaotisk omkring centrum, så det kan ikke anbefales at tage sin egen bil derind.

Forud for selve paraden er der masser af underholdning langs med ruten, i form af sambaoptog, en lang række eksotiske superbiler, diverse musikkorps m.m., så ventetiden føles ikke ulidelig lang. Vi fik en god plads lige overfor domkirken, på et sted hvor optaget passerer en rundkørsel – vi gik derfor ud fra, at farten var ekstra lav, og at der således ville være gode chancer for at hilse på de danske kørere.

Én af mange superbiler ved kørerparaden i Le Mans by. Le Mans 2013. Copyright Jens Hvas

Paraden i Le Mans er andet end biler - der er også musik og dans på programmet. Le Mans 2013. Copyright Jens Hvas

Lamborghini Aventador. Le Mans 2013. Copyright Jens Hvas

Grid-girls i fine dragter. Le Mans 2013. Copyright Jens Hvas

Vi blev ikke skuffede. En lang række kørere havde på dette sted valgt at forlade bilerne, så de passerede til fods, mens de skrev autografer til højre og venstre. Både Tom K. og Jan Magnussen passerede meget tæt forbi os, så det var nemt at få nogle gode billeder af dem begge. Desværre havde de 3 mand på den danske Aston Martin meget travlt – de var sakket langt bagud i forhold til den bil, de egentlig burde sidde i, så de løb nærmest forbi os.

Besætningen på Toyota nr. 8. Le Mans 2013. Copyright Jens Hvas

Jan Magnussen og teamkammeraten Antonio Garcia hygger sig. Le Mans 2013. Copyright Jens Hvas

Tom K i øjenkontakt med danske fans. Le Mans 2013. Copyright Jens Hvas

Besætningen på Audi nr. 2 er tilbage i deres bil. Le Mans 2013. Copyright Jens Hvas

Christian Poulsen fra den danske Aston Martin nr. 95. Le Mans 2013. Copyright Jens Hvas

En enkelt bil i optoget var totalt omgivet af bredskuldrede bodyguards med headsets, og her kunne det ikke komme på tale at forlade bilen i utide – hvem kunne det være? Tom K havde jo passeret, og i vores øjne er Tom K jo den ubestridte konge på Le Mans.
Det viste sig at være Patrick Dempsey, den amerikanske skuespiller kendt fra ’Grey’s Anatomy’, som passerede i bedste amerikanske stil. Dempsey deltog i GTE-Am klassen i en Porsche 911 GT3 RSR.

Skuespilleren Patrick Dempsey med sine medkørere. Le Mans 2013. Copyright Jens Hvas

Efter en stor oplevelse returnerede vi til lejren omkring kl. 21. Her ventede aftensmaden af den sædvanlige høje standard på os. K-Rejser ved godt, at motorsportsfans er sultne folk, så der er rigeligt med mad.

Efter et godt måltid og en fadøl i teltet brugte vi en times tid på at studere de mange sportsvogne og specialbiler, som turnerede rundt i området udenfor lejren. På Le Mans kaldes fredagen før løbet Mad Friday, blandt andet fordi de mest entusiastiske fans om aftenen opfordrer alle forbipasserende bilister til at lave burnouts – især de engelske tilhængere er eksperter i denne disciplin.

En Porsche 911 Carrera S opfordres til at underholde med lidt dækrøg. Le Mans 2013. Copyright Jens Hvas

En Porsche 911 GT3 RS gør klar til at lægge røgslør ud. Le Mans 2013. Copyright Jens Hvas

Ford Mustang Shelby GT 500. Le Mans 2013. Copyright Jens Hvas

Omkring midnat vurderede vi, at det var tid til at sige godnat. En særdeles begivenhedsrig fredag var slut, og nu måtte det gerne snart blive lørdag.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Ferrari frygter for racet i 2014 Hold øje med: Vejret »