Indiens GP - Løbet LIVE: 4xVettel

Så er vi klar til sæsonens fjerde sidste løb, hvor taktik kan blive dét, der gør hele forskellen - Og i forhold til taktik er det Webber, som alle taler om.

Sebastian Vettel . Copyright Getty Images/Red Bull Racing

Af: Nadia Enevoldsen (ne@bmf1.dk) d. 27/10 2013 klokken 10:10

Selve kampen for pole-position i gårsdagens kvalifikation var ikke én, der er værd at skrive hjem om - Vettel tog den let og overbevisende, som de fleste måske også havde forventet.

Som de fleste andre i toppen af feltet starter han på det bløde dæk - Men det gør Webber fra P4 ikke - Og det har der været en masse spekulationer om for de andre.

Kvalifikationens mest overraskende element var dog Grosjean, der starter 17'er, da han ikke gik ud på soft-dækket i Q1.

For at følge kort op for dem, der så kvalen på dansk TV i går, så er der ikke kommet nogen straf til nogen af de kørere, som kommentatorerne ellers nævnte i sendetiden. Hverken mellem Hamilton og Vettel, eller blot dem, der kørte ud over banen med alle 4 hjul.

Sebastian Vettel Copyright Getty Images/Red Bull Racing

Dermed er vi klar til Indiens GP:

Som nævnt, starter Vettel på de bløde dæk, hvor Webber, Alonso, Button og Pérez fra top 10 starter på mediums.
Pirelli har sat dækkene til at holde hhv. 15 omgange for det bløde og 35 for medium.

Der er 2 DRS zoner på den indiske bane, og vi skal gennem 60 omgange i dagens løb, hvor vejret ser tørt ud men en smule tåget.

Omgang 1-5
Så er lamperne slukket, og Vettel får forsvaret sig mod et angreb fra de to Mercedes kørere.
Massa er i 2. sving smuttet forbi både Rosberg og Hamilton, hvor Räikkönen er usikker på sin bil efter den er blevet ramt af Webbers.

Vi har den øjeblikkelige stilling:
Vettel
Massa
Rosberg
Hamilton
Hülkenberg
Räikkönen
Webber
Pérez
Ricciardo
Alonso

Van der Garde er udgået med problemer på hjulophænget - Han beskylder Chilton for hændelsen.

Vettel skal allerde ind her på 2. omgang. Han får selvfølgelig mediums på, og er på banen igen som 17'er.
Alonso går også i pit og får ligeledes skiftet dæk plus næse. Han er på banen igen som P20.

Massa sætter hurtigste omgang fra P1.

Replays viser, hvordan Alonso på første omgang både støder sammen med Webber og Button - Herved skiftet af næsen fra tidligere.

Romain Grosjean Copyright Lotus GP

Omgang 6-10
Hülkenberg går i pit fra P4. Han får ligeledes mediums på og er på banen igen som 16'er.

Samtidigt kæmper Räikkönen ihærdigt for at genvinde sin placering fra Webber. Det er ikke noget let job, specielt ikke når Webber sætter hurtigste tid.

Pérez smutter nu forbi Kimi. Den Lotus er ude af form, men tidligere klagede han også over bilen.

Rosberg og Kimi pitter - Et let stop for Rosberg, men problemer hos Lotus med Kimis baghjul. Rosberg er tilbage på banen som 12'er, lige bag Vettel.

Massa kommer i pit fra førstepladsen. Han er tilbage som 8'er.

Vi har den øjeblikkelige stilling:
Webber
Pérez
Ricciardo
Grosjean
Sutil
Vettel
Gutierrez
Massa
Bottas
Rosberg

Hamilton
Hülkenberg
di Resta
Räikkönen
Button
Vergne
Alonso
Chilton
Maldonado
Bianchi
Pic

Jean-Eric Vergne Copyright Getty Images/Scuderia Toro Rosso

Omgang 11-15
Alonso forsøger at komme op gennem feltet, men Vergne volder ham store problemer.

Vettel smutter forbi Grosjean for P4.

Han smutter på. 13. omgang forbi Ricciardo, hvor Button pitter for 2. gang.

Gutierrez vil blive undersøgt for tyvstart, hvor Grosjean er den sidste med soft til at skifte.

Gutierrez får en drive-through for at have tyvstartet.

Omgang 16-20
Vettel henter langsomt ind på Webber. Der er lige nu 12.6 sekunder (og Pérez) mellem dem.

Alonso er endnu ikke rigtig kommet op i feltet - P14 til spanieren. Grosjean har det ikke meget bedre på pladsen bag Alonso.

Pérez får at vide over radioen, at han skal slappe lidt af og passe på sine dæk, fordi han ikke kører mod Vettel. De vil bare have gode point.

Vettel kører mellem ½ og 1 sekund hurtigere end Pérez.

Pic har fra bagerste position været i pit to gange - Begge grundet punkteringer.

Efter længe får Alonso snuppet Gutierrez for P13. Glæden varer ikke længe, og Gutierrez tager placeringen tilbage.

Copyright Lotus GP

Omgang 21-25
Vettel har hentet godt ind på Pérez og er nu 0.7 sekunder fra. Dén var lynhurtigt klaret, og Vettel er nu P2.

Alonso forsøger sig igen, og denne gang var der mere held - Han kommer forbi Gutierrez for P13, og bliver der.

Løbet er meget stillestående i øjeblikket.

Den øjeblikkelige stilling lyder:
Webber (mangler at pitte)
Vettel
Pérez (mangler at pitte)
Ricciardo (mangler at pitte)
Sutil (mangler at pitte)
Massa
Rosberg
Hamilton
Hülkenberg
Räikkönen

Vettel sætter hurtigste tid fra P2. Der er nu 10.8 sekunder mellem ham og Webber.

Omgang 26-30
Sutil (P5), Massa, Rosberg og Hamilton ligger med ca. 1 sekunds mellemrum til den forankørende.

Rosberg smutter i pit fra P7. Han tager et par mediums på og er på banen igen som 13'er. Med 32 omgange igen vil det sige, at han kører færdigt på dem.

Webber går i pit. Han går på soft og kommer ud som P2. Han skal tydeligvis stoppe snart igen.

Pérez følger med i pit og er tilbage som 7'er.

Ricciardo og Sutil mangler stadig at skifte deres dæk.

Gutierrez skifter linje flere gange i en overhaling af Grosjean, der klager gevaldigt over radioen. Hændelsen bliver undersøgt af stewards.

Med de nye dæk smutter Pérez forbi Hamilton. Næste mål er Massa, der er inden for et sekunds rækkevidde.

Omgang 31-35
Massa og Hamilton går i pit. Et fordelagtigt træk for Pérez.

Alonso smutter også i pit for de bløde dæk - Han er på banen som P16.

Vettel smutter i pit fra front - Mediums til tyskeren, der er på banen som 2'er.

Grosjean benytter DRS til at smutte forbi Massa for P10.

Webber smutter netop som forudset allerede i pit igen. Han får mediums på og kan nu køre løbet færdigt på sættet.

Stadig mangler vi at se Ricciardo og Sutil i pit.
Omgang 34 pitter Ricciardo.

Stillingen lyder:
Vettel
Webber
Sutil
Räikkönen
Rosberg
Grosjean
Massa
Ricciardo
Hamilton
Pérez

Nico Rosberg Copyright Daimler Benz

Omgang 36-40
Vettel kører hurtige tider på trods af en melding fra pitten om, at han altså skal huske, hans dæk skal holde resten af løbet.

Räikkönen henter godt ind på Sutil, der endnu mangler at gå i pit.
Ved hjælp af DRS et par sving senere er Räikkönen forbi.

Alonso tager sit 3. pitstop, og er på banen som P16. Bestemt ikke hans løb.

Caterham trækker Pic ud af løbet. Dobbeltskuffelse for Caterham.
Sutil får at vide over radioen, at han er nødt til at give gas for ikke at sænke folk og blive overhalet.

Omgang 41-45
Webber får at vide, at der er gearboxproblemer, og han er nu parkeret ved en udgang. Så er hans løb slut.

Vettel får at vide, at Webber er stoppet på banen, og han svarer, at han har set det. Det samme kunne ske for Vettel.

Vi har nu den øjeblikkelige stilling:
Vettel
Räikkönen
Sutil
Rosberg
Grosjean
Massa
Hamilton
Pérez
Hülkenberg
di Resta

Så smutter Sutil i pit for første gang. Han kommer på banen som P9.

Massa og Hamilton kæmper om P5.

Lewis Hamilton Copyright Mercedes GP

Omgang 46-50
Med 14 omgange igen begynder spekulationerne så småt om, hvorvidt Lotus kan tage en 1-stops strategi. De har begge kørt på hver dæktype, men har også kørt længe på deres mediums.

Stilling fra P11 lyder:
Gutierrez
Bottas
Ricciardo
Alonso
Maldonado
Button
Vergne
Chilton
Bianchi

Melding til Massa: Om 5 omgange kan vi starte et angreb på Grosjean (P4)

Kimi får melding om, at han skal forsøge at passe på benzinmængden uden at tabe for meget tid.

Rosberg får komplementer fra teamet - Han gør et godt job med at holde sine dæk.
Han sætter hurtigste tid og haler godt ind på Räikkönen.

Omgang 51-55
Alonso (P12) er i angreb på Ricciardo. Der er et halvt sekund mellem de to, der samtidigt ligger lige bag Sutil.

Rosberg smutter på 52'te omgang forbi Räikkönen uden større problemer. Räikkönens dæk er ved at være så dårlige, at han kører over et sekund langsommere end de andre.

Selv Grosjean, der også har gamle dæk, kører langt hurtigere end Kimi. Han henter ham snart.

Alonso ligger endnu bag Ricciardo, hvor Hülkenberg går i pit og kommer tilbage på P9.

Vettel sætter hurtigste tid på trods af opfordringer fra teamet om, at han altså skal passe på.

Grosjean henter ca. 2 sekunder per omgang på Kimi.

Omgang 56-60
Hülkenberg bliver parkeret i pitten - Hans løb er slut.

Grosjean smutter forbi Räikkönen, men det er uden for banen, og han må give pladsen tilbage igen.

Medens de to Lotus-kørere kæmper, henter Massa ind på dem.
Teamradio til Kimi gør, at Grosjean får lov at køre foran. Samtidigt henter Massa Kimi og smutter med forbi.

Næste til at nå Kimi er Hamilton og Pérez. Hamilton forsøger, men når lige præcis ikke forbi.
Forsøg fra Pérez snupper både Hamilton og Kimi, og Hamilton følger efter.
Hamilton forsøger at komme forbi Pérez også, men det lykkes ikke.

Vettel kører så småt mod til sin 4. VM-sejr - 2 omgange igen.

Vi får slutstillingen:
Vettel
Rosberg
Grosjean
Massa
Pérez

Hamilton
Räikkönen
di Resta
Sutil
Ricciardo

Alonso
Maldonado
Vergne
Button
Gutierrez

Bottas
Chilton
Bianchi

Ude:
Hülkenberg
Webber
Pic
van der Garde

Herved er både konstruktør- og kørermesterskab vundet af Red Bull og Sebastian Vettel.
Selv uden Mark Webbers point havde Red Bull ført mesterskabet.

Der laves "doughnuts" af Vettel, der løber ud til kanten af banen og smider sine handsker ud til publikum.

Han er en glad mand.

Det slutter vores dækning af løbet, men vi er selvfølgelig tilbage igen til Abu Dhabi, 1.-3. november.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.

P. Grid Kører Team Dæk Tid Stop Point
1. 1. Sebastian Vettel Oracle Red Bull Racing
P
1T31:12.187 2 25
2. 2. Nico Rosberg Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
1T31:41.987 2 18
4. 5. Felipe Massa Scuderia Ferrari
P
1T31:53.787 2 12
5. 9. Sergio Perez McLaren Formula 1 Team
P
1T31:55.987 2 10
6. 3. Lewis Hamilton Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
1T32:04.587 2 8
11. 8. Fernando Alonso Scuderia Ferrari
P
1T32:30.387 3 0
12. 18. Pastor Maldonado Williams Racing
P
1T32:31.087 2 0
14. 10. Jenson Button McLaren Formula 1 Team
P
59 omg. 4 0
16. 15. Valtteri Bottas Williams Racing
P
59 omg. 2 0
DNF / Ikke-fuldførte
20. 4. Mark Webber Oracle Red Bull Racing
P
39 omg. 2 0
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)
Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Indiens GP - Kvalifikation: Vettel på pole Newey måske færdig med Formel 1 »