Det er ikke meget, der er kommet ud fra dæktesten i Bahrain. Det er heller ikke mange kørere, der er til stede, hvilket giver et par testkørere nogle dejlige kilometre i en Formel 1-bil, men uanset hvem der kører, så skulle resultatet være det samme.
Red Bull er et af de hold, der tester i Bahrain.
Copyright Getty Images/Red Bull Racing
Dækkene er mere konservative og langsommere og nok også hårdere. Det skyldes, at de nye 1.6 liters motorer har et noget højere drejningsmoment, så for at dækkene ikke skal blive revet i stykket under acceleration, så må dækblandingen være hårdere.
Samtidig vil Pirelli også gerne undgå de imageødelæggende punkteringer, som 2013 og specielt løbet på Silverstone bar præg af.
Italienske ‘Autosprint’ rapporterer fra testen;
”Den generelle indikation er, at de er blevet langsommere.”
”Selv med de samme biler (2013, red.) forventes omgangstiderne at stige, fordi dækleverandøren har taget en mere forsigtig tilgang.”
Nico Rosberg tester for Mercedes. Copyright Mercedes AMG
Pirelli har taget flere forskellige dækcompounds med til Bahrain, men alle dæk har det tilfælles, at de har kevlar-, ikke stålbælter, internt i dækkene.
”Eksperimentet med stålbælter, som gav så mange problemer i starten af 2013, er ovre.”
Vi skal ikke forvente, at der slipper tider ud fra testen, men alle data fra testen vil blive overdraget til alle hold.