• Forside

Terminskarakterer - McLaren Mercedes, Ferrari og Renault

Halvvejs i sæsonen er det på tide at uddele terminskarakterer. Som alle karakterer er de subjektive, dog baseret på præstationerne i de første 9 løb. De er blandt andet baseret på forventninger, økonomi i teamet, erfaring, stabilitet og selvfølgelig kørerens præstationer på banen.

Bilmagasinet Logo . Copyright Bil Magasinet BMF1

Af: Tomas Hansen (th@bmf1.dk) d. 30/6 2006 klokken 12:06

Endelig er turen kommet til de sidste 3 hold. For at trække spændingen længst muligt, så starter vi med nummer 3 og 2, for så at slutte med det øjeblikkelige førerhold i Formel 1; Renault.

McLaren Mercedes – 8

Endnu en sæson, hvor man som tilskuer, ikke kan lade være med at sidde med fornemmelsen af at McLaren har svært ved at få holdbarheden og stabiliteten ind i bilerne. Vil man vinde VM, så er der for mange gange, hvor der skal skiftes motor før løbet eller hvor motoren eller andre dele bare ikke holder hele vejen hjem. Ferrari og Renault har de sidste år vist hvordan man vinder mesterskabet, lav en solid bil, der ikke bryder sammen, kombiner det med fart og man har en verdensmester. Herfra skal vi ikke afgøre om der er for mange udenomsprojekter, men faktum er at McLaren Mercedes regnes for at være økonomisk førende, det afspejles så bare ikke på stillingen eller i løbene. Yderligere, så lader det til, at der er knas på de interne linier, ikke mindst mellem Norbert Haug og Montoya, der lader til at være ret uenige om, hvis skyld diverse afkørsler er, ikke en ting, der fremmer teamspirit.

Succeskriteriet er simplet: Holdbarhed. Lav en bil og motor, der kan yde ikke mindst Kimi Räikkönen retfærdighed i de sidste 9 løb. Færre defekter og brændende motordele er vejen frem, for at slutte sæsonen godt af. Det er ikke umuligt at indhente Ferrari holdmesterskabet, men det kræver at begge biler holder og at kørerne holder sig på banen og får gode resultater.

Kimi Räikkönen – 10

6-3 og 6-3 – klare tal, der siger at Räikkönen er tæt på at være den suveræne vinder i McLaren Mercedes teamet. Taget i betragtning at de er sidestillede, at de må siges at være i den absolutte top af Formel 1 piloter, så er Räikkönen klart foran Juan Pablo Montoya. Dobbelt så mange podiepladser og teamets eneste seriøse udfordrer til Michael Schumacher og Fernando Alonso. Desværre for Räikkönen, så har bilen 2 gange kostet ham en andenplads, den ene gang hvor den nåede at brænde sammen 2 gange på en weekend, i Monacos Grand Prix og senest i Canadas Grand Prix, hvor en sikker 2. plads, blev forvandlet til en 3. plads, takket været koblingen.

Resten af sæsonen skal grundlæggende bare køres på samme måde, at blive verdensmester i år, er der en meget lille chance for, så skal det gå meget galt for Schumacher og Alonso, men en 3. plads vil også være et fint resultat at slutte af med, uanset om Räikkönen fortsætter i McLaren Mercedes’en eller skifter til et af de teams han konstant sættes i forbindelse med.


Juan Pablo Montoya jagter succes i Monaco 2006 og et sæde for 2007.

Juan Pablo Montoya – 7

3-6 og 3-6 er forholdet mellem Juan Pablo Montoya og Kimi Räikkönen, både i kvalifikation og løb, er han slået 6 af 9 gange, reelt set har Montoya endda kun slået sin teamkammerat 2 gange, da Räikkönen startede bagerst, på grund af defekt, i Bahrain. Sammenhold det med at han flere gange har vist den gamle kørsel, hvor der oversatses og køres hårdt på andre, så ender man med et 7-tal. Som Tom Kristensen sagde under Le Mans, ”Man vinder ikke når bilen holder i garagen” – det gælder også i Formel 1, kører man ind i andre, så man skal have skiftet dele, så vinder man ikke. 2 podieplaceringer er det blevet til, det halve af hans teamkollegas. Yderligere, så lader det til at der stadig er knas mellem Montoya og hans tekniske personale, det kan tyde på at han skal ud og finde sig et nyt team i 2007, hvilket burde afspejles i hans kørsel, desværre ser det ikke sådan ud i øjeblikket.

Det betyder selvfølgelig at man må forvente at der kommer en kraftig fremgang i sidste halvdel af sæsonen. Den tidligere ChampCar mester vil runde sit Grand Prix nummer 100 og hvis han mener det alvorligt, så er det på tide at talentet foldes ud og han viser hvad han kan. Mere rac – mindre brok og ballade.


På Silverstone snød materiellet endnu en gang Kimi Räikkönen.

Ferrari – 9

Feltets næstbedste bil. Feltets bedste pilot, kombineret med en middelgod pilot. Feltets nok bedste taktikere og tekniske team. En solid andenplads, både i kører-VM og i konstruktør-VM. Men det er ikke godt nok, for et team, der altid forventer at vinde. Schumachers ”uheld” har ikke haft indflydelse på karakteren, da man må gå ud fra at Ferrari ikke har været vidende om det ”uheld”. Det trækker derimod ned at man endnu en gang har været involveret i en sag om tolkningen af reglementet, men op at man åbenbart ved hvor stregen er, for man er ikke dømt for at have været over den.

Sejre og som minimum at fastholde stillingen i begge VM-stillinger, det er et minimum af succeskrav for Scuderia Ferrari.


Ferrari og Michael Schmacher giver ikke op, før matematikken siger de skal.

Michael Schumacher – 05 – 11 – 8 pil op.

Den sværeste terminskarakter at uddele. Skal han dumpe for hans ”uheld” i Monaco?, skal det tælle ned, at han regulært satte bilen af i Australien? Skal det tælle op at han regulært har banket hans teamkollega 9-0 og 8-1? Skal det tælle op at han er den eneste, udover de 2 Renault-piloter, der har vundet løb i år? Skal det tælle op at han er nummer 2 i mesterskabet og reelt set den eneste, der har mulighed for at fravriste Fernando Alonso ”Back to back” mesterskaber? Denne censor ved udmærket at lige meget hvilken karakter, der uddeles, så vil den ene halvdel af Formel 1 verdenen kræve hans hoved på et fad. Derfor gives der højst usædvanligt 3 karakterer.

Først – 05, for at bevidst at stoppe i Monaco, for at forhindre Alonso i at tage pole position og for at lave en gemen kørerfejl i det australske Grand Prix.

Dernæst et 11-tal, for at slå hans teamkammerat, kontraktlige forpligtigelser eller ej, sammenlagt 17-1 i kvalifikation og løb. Plus for at være den eneste, udover Renault, der har vundet løb, i San Marinos og Europas Grand Prix og yderligere fire 2. pladser.

Endelig, så vil er der et 8-tal, med en lille pil op. Det er den objektivt set, mest korrekte karakter, når man regner sammen og tæller for og i mod. Sejrene, 2. pladsen i stillingen og de gode resultater tæller op, det tæller ned at han blev dømt for hans ”uheld” i Monaco og at han er trods alt feltets mest erfarne pilot og sidder i den klart næstbedste bil.

2 ting tæller i sidste halvdel; Flere sejre og helst et verdensmesterskab. En andenplads er ikke tilfredsstillende for ham.

Felipe Massa – 7

Feltets næsthurtigste bil, feltets mest erfarne kører som medkører og han kender sin plads, i de første 9 løb har Felipe Massa ikke en eneste gang kørt hurtigere i kvalifikationen end Schumacher, her regnes de tider med, som blev sat i Monacos Grand Prix, upåagtet Schumacher fik dem annulleret, Massa var oprindeligt sidste bil på gridden, inden Schumacher blev deklasseret. En gang er han placeret bedre end Schumacher i race. Efter 63 Grand Prixs og en del testarbejde, så havde man måske nok forventet lidt mere af Massa, ikke mindste taget i betragtning, at han reelt kører for et Ferrarisæde næste år, uanset om Schumacher forlænger eller ej.

Karakteren kan kun forbedres i sidste halvdel, kort sagt, så vil det dreje sig om at få mere ud af feltets næstbedste bil, der skal bides skeer med Renault og McLaren Mercedes skal holde bagved. Det er ganske enkelt, både for årskarakterens skyld og for at sikre sig et godt 2007 sæde.



Førsteudfordreren og den eneste "ikke-Renault" vinder i sæsonen 2006.

Renault – 10

Det bliver kun til et 10-tal. På trods af at 17 ud af 18 starter er gennemført, med 7 sejre og 4 podieplaceringers som resultat, så er der et eller andet galt, når den ene bil er markant dårligere end den anden. Om det er Renault eller Fisichella, der bærer skylden, det skal vi ikke afgøre, men faktum er at Fisichella er ansat af Renault og derfor bærer de ansvaret i sidste ende. Omvendt så har Renault også ansvaret for at det går så godt for Alonso.

Som for deres kørere, så vil resten af sæsonen have 2 mål. Fortsæt med at sikre Alonso og Renaults andet mesterskab i træk. Sørg for at det går bedre for Fisichella, det vil hjælpe med at sikre kontruktørmesterskabet og det vil hjælpe Fisichella frem i stillingen. Samtidigt, så drejer det sig om at komme godt og velforberedt ud af 2007, næste år vil Fernando Alonso nemlig mangle i Renaults pit.


Feltets hurtigste kombination, Alonso, Briatore og Renault.

Fernando Alonso – 11

Ja, det blev “kun” til et 11-tal. Der er trods alt 3 løb, den unge spanier ikke har vundet og da 13 gives for den ekstraordinære præstation, samtidigt så var kvalifikationen ikke ekstraordinær i de første 4 løb, der hedder præstationen, en fjerdeplads, en syvendeplads, en tredjeplads og en femteplads.. Når det så er sagt, så man man være imponeret af ham. 5 pole positions i træk, 6 ud af 9 sejre og han er ikke blevet dårligere placeret end nummer 2 i løbene. Samtidigt er hans teamkollega blevet lammetævet i alle løb, på nær 1. Det må siges at være endnu en flot halvsæson.

Man skal aldrig tage et mesterskab for givet, før det sidste løb er kørt, så der er ikke andet for end at fortsætte på samme måde i de næste 9 løb.

Giancarlo Fisichella – 7 pil op.

Feltets åbenlyst bedste bil, åbenbart bare ikke for Fisichella. I kvalifikationen er han slået 7 gange af Fernando Alonso, og ikke mindre end 9 gange i løb. Det er svært at hamle om med Alonso, der endnu ikke har været ned af podiet i år, men med det materiel Fisichella har, der skæmmer placeringer som 8, 6 og 5 karakterbladet. 2 gange ude af kvalifikationen, før sidste omgang trækker afgjort heller ikke op. Det gør en pole position og en sejr derimod. 47 point efter hans teamkollega, er afgjort for mange point, taget i betragtning, at der kun er 2 point i forskel mellem nummer 1 og 2 i løb. Om det er Renault, der ikke kan levere 2 gode biler, eller det er Fisichella, der gør det skidt det er svært at sige, men terminskarakteren kan ikke blive bedre end 7.

Bedre placeringer er et ufravigeligt krav. Det er ikke godt nok pt. at være 22 point efter nummer 2 i mesterskabet. Bedre kvalifikationer må også siges at være et ufravigeligt krav.


Giancarlo Fisichella er et stykke fra Fernando Alonso

Karakterfordelingen er som følger, til 23 piloter og 11 teams:

Piloter:

Karakter Antal
13 0
11 1
10 6
9 1
8 5
7 6
6 6
5 1
03 0
00 1


Det giver et karaktergennemsnit på 7,1.

Hold:

Karakter Antal
13 0
11 0
10 1
9 3
8 3
7 1
6 2
5 1
03 0
00 0


Et karaktergennemsnit på 7,7 - en halv karakter bedre end kørernes gennemsnitskarakter.