Malaysias GP: Løbsresumé - Rosberg beholder VM føringen

Spørgsmål om regn, frontnæser der knækker, dæk der punkterer og 7 udgåede kørere - Læs løbs resuméet for Malaysias GP her.

Nico Rosberg . Copyright Daimler Benz

Af: Nadia Enevoldsen (ne@bmf1.dk) d. 30/3 2014 klokken 12:03

Allerede inden løbet var der drama. Pérez havde tekniske problemer og holdt stadig i pitten under formationsomgangen. Her blev det meddelt, at han ikke kom til start i løbet.

Hamilton tog let starten, medens Vettel og Rosberg måtte kæmpe noget om andenpladsen - en kamp, Rosberg vinder, og som Ricciardo får fordel af ved også at snuppe Vettel.

Samtidigt støder Maldonado og Bianchi sammen i første sving, og Bianchi må tage en straf på 5 sekunders stop-and-go for sammenstødet.

På anden omgang forsøger Kevin at tage sjettepladsen fra Kimi Räikkönen ved at gå udenom i et sving. Det ender uheldigt for begge: Räikkönen punkterer, og Kevin må både skifte frontvinge og tage en straf på 5 sekunders stop-and-go for hændelsen. Räikkönen kommer aldrig rigtig igen efter punkteringen, og finnen slutter løbet som 12'er.

Daniil Kvyat yngste nogensinde til at få point. Copyright Getty Images/Toro Rosso

På ottende omgang får Maldonado en meddelelse om, at han skal i pit og trækkes ud af løbet. Det vides endnu ikke hvorfor. Tolvte omgang slutter også Bianchis løb.

Hele løbet igennem kæmper teamkammeraterne Bottas og Massa side om side. Flere gange gennem løbet brokker de sig over teamradioen, at de er hurtigere end den anden og vil have tilladelse til at komme foran. Til sidst i løbet får Massa meddelelsen fra teamet, at han skal lade Bottas komme forbi - En meddelelse, Massa vælger at ignorere, og han slutter derfor foran Bottas.

Tyvende omgang bliver skæbneomgangen for Vergne. Her kører han i pit og stiger ud af bilen som den fjerde udgåede kører.

Det imponerende ved løbet var især 28. omgang, hvor Kobayashi i sin Caterham er helt oppe som nr. 11. Desværre for Caterham slutter han kun som 13'er.

Felipe Massa adlød ikke en klar teamordre. Copyright Williams F1

Der var hele løbet igennem snak om regn, og det bliver en realitet på 31. omgang. Vettel meddeler til radioen, at han tror, der kommer olie eller vand fra Rosbergs bil foran, men dette viser sig netop bare at være regnen. Der kommer et par dråber vand i flere af svingene, men langt fra nok til, at det påvirker kørerne den mindste smule, og løbet ses alt i alt som et tørvejrsløb.

Kort tid efter dette holder Sutil stille i sidste sving på banen, men heldigvis ikke i en sådan grad, at han generer de andre, og hans bil bliver kort tid efter fjernet. Et par omgange senere kører teamkammerat Gutierrez i pit og stiger ud som den sjette kører, der slutter sit løb for tidligt.

Da Ricciardo skal tage et pitstop på omgang 41, slutter alt hans held. Venstre forhjul bliver ikke sat ordentligt på, så han når næsten hele pitlanen igennem før han stopper, og 4 mekanikere må rulle ham baglæns til garagen for at sætte dækket ordentligt fast.

Et par sving efter Ricciardo er kommet tilbage på banen, knækker hans frontvinge og punkterer højre fordæk. Samtidigt med alt dette, får han 10 sekunders stop-and-go straf for usikker frigivelse under pitstoppet.

8 omgange senere, og derfor kort før løbets slutning, kører australieren i pit og stiger ud af bilen som den sidste af de 7 udgåede kørere.

Daniel Ricciardo forfulgt af uheld. Copyright Getty Images/Red Bull Racing

Først på de sidste 5 omgange af løbet opstår der nogle spændende kampe. Alonso og Hülkenberg skifter position flere gange i løbet af en enkelt omgang, men i sidste ende bliver det Alonso, der får fjerdepladsen.

Samtidigt med ovenstående sker den tidligere beskrevne kamp mellem Massa og Bottas, hvor Massa altså nægter at adlyde teamordre.

På allersidste omgang giver Räikkönen den gas og får næsten taget Grosjean på mållinjen, men da kampen handlede om P11, gjorde det ikke den store forskel. Til gengæld blev Kvyat den yngste nogensinde til at få point.

Strategimæssigt var det mest spændende at se brændstofforbruget gennem løbet. Williams var uden tvivl dem, der var absolut bedst til at spare på brændstoffet, med hele 8 % brændstof mindre end flere af de andre i top 10, uden at det har betydet noget for farten i bilen. Denne nye grafik på TV er helt klart interessant at se gennem løbet.

Når det så er sagt, var der ikke mange overhalinger eller meget spænding i dette løb - Kun en masse uheldige kørere. Ønskes en mere detajleret beskrivelse af løbet, henvises til løbsrapporten.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.

P. Grid Kører Team Dæk Tid Stop Point
1. 1. Lewis Hamilton Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
1T40:25.974 3 25
2. 3. Nico Rosberg Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
1T40:43.274 3 18
3. 2. Sebastian Vettel Oracle Red Bull Racing
P
1T40:50.474 3 15
4. 4. Fernando Alonso Scuderia Ferrari
P
1T41:01.874 3 12
6. 10. Jenson Button McLaren Formula 1 Team
P
1T41:49.574 3 8
7. 13. Felipe Massa Williams Racing
P
1T41:50.974 3 6
8. 18. Valtteri Bottas Williams Racing
P
1T41:51.474 3 4
9. 8. Kevin Magnussen McLaren Formula 1 Team
P
55 omg. 3 2
12. 6. Kimi Räikkönen Scuderia Ferrari
P
55 omg. 3 0
DNF / Ikke-fuldførte
16. 5. Daniel Ricciardo Oracle Red Bull Racing
P
49 omg. 6 0
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)
Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Malaysias GP: Løbet LIVE - Mercedes snupper det he Dobbeltstraf til Ricciardo »