Bahrains GP: 1. Frie træning. Hamilton hurtigst

Dagens første træning i Bahrain foregik stille og roligt. Mercedes dominerede som sædvanligt, hvis man allerede må sige det. De var kun kortvarigt væk fra toppen pga. Ferrari og Force India.

Lewis Hamilton . Copyright Mercedes AMG

Af: Nicolai Hald Jepsen (nhj@bmf1.dk) d. 4/4 2014 klokken 15:04

Banen Sakhir er en bane, som tærer meget på bremserne, samt kræver en stor brændstofbesparing. Allerede fra start hørte vi fra vores danske Kevin Magnussen, at han havde bremseproblemer på banen, og han blev straks guidet i pit.

Vi oplevede også i starten af træningen, at Force India havde benyttet maling på bilen, for at se om aerodynamikken spillede, som den skulle.

Den svenske rookie Marcus Ericsson var den første på banen efterfulgt af Vergne, begge kørte ud på medium-dækkene.

Den forsvarende verdensmester Sebastian Vettel var også hurtigt på pletten, han valgte også at køre ud tidligst muligt.

Sebastian Vettel. Copyright Getty Images/Red Bull Racing

Efter blot 4 minutter havde stort set alle biler været deres installationsomgang igennem, og på denne omgang hørte vi Rosberg melde tilbage til Mercedes, at han havde problemer med trækkraften i motoren.

Felipe Nasr havde i dagens første træning fået lov til at sætte sig i Bottas bil for at føre den rundt på banen. Han kørte med nummer 40.

Robert Frijns var placeret i Kamui Kobayashis bil, dette var den unge hollænders debut i Formel 1 for Caterham, hvis man ser bort fra de tidligere pre-tests. Han har i øvrigt tidligere vundet 3 Formel 3.5 mesterskaber.

Van der Garde havde fået lov at placere sig i en Sauber bil i denne træning. Han satte sig i Esteban Gutierrez’ bil. Esteban vil dog få bilen i egne hænder til 2. frie træning.

Efter godt 25 minutter var Hamilton igen der, hvor han vil være, da han satte hurtigste omgang med 1.38.395, denne tid stod længe som sessionens hurtigste. Kort efter fulgte Rosberg trop, og tyskeren kørte sig til en 2. Plads. Mercedes dominerede altså allerede fra starten.

Marcus Ericsson. Copyright Caterham F1

Efter en god times tid var Marcus Ericsson og Felipe Massa de eneste to, som kun havde været ude på deres installationsomgang. Derimod havde Maldonado igen flest omgange i bagagen, denne gang 11 stk. Han endte med at køre i alt 31 omgange i sin Lotus.

Rob Smedley er smuttet med Felipe Massa til Williams, og han var i denne træning officielt med for første gang for sit nye team.

Sving 1 på Sakhir er i øvrigt for nyligt blevet navngivet ”Michael Schumacher svinget”, som en tanke til Schumacher og hans ulykke.

Med 50 minutter tilbage begyndte Maldonado at få problemer med bilen, han så nærmest ud som om, at han havde meldt sig til et drift event. Om det var asfaltens høje temperaturer, kørerfejl eller dårlig opsætning i bilen, ved vi ikke endnu.

Halvvejs inde i første træning var Mercedes stadig i toppen, og Kevin Magnussen stod noteret for den 7. bedste tid. Kun medium dækkene var blevet benyttet indtil videre.

Med 40 minutter tilbage trillede vores danske Kevin Magnussen igen ud på banen, dette blev hans 8. omgang ud af i alt 15.

Fernando Alonso. Copyright Ferrari Media

Alonso stoppede halvvejs nede af pitlane, da han var på vej ud af på banen. Det viste sig, at han havde 3 medium-dæk på, og 1 soft! Hans venstre forhjul var synderen. Mon der kommer en straf til Ferrari?

Efter 51 minutter havde vi igen begge McLaren biler ude på banen på samme tid. Kort efter satte både Jenson og Kevin en tid.
Jensons på 1.38.636 og Kevin lige efter med 1.38.949

Med 10 minutter igen var Hamilton og Rosberg på 3. og 4. Pladsen. Alonso satte hurtigste tid, efterfulgt af Hûlkenberg som satte en super tid i sin Force India!

Det ville Mercedes ikke finde sig i, så de satte nye dæk på begge biler og kørte ud. Det resulterede også i, at Rosberg kort og kontant satte ny hurtigste tid, som lød på 1.37.733. Kort efter blev denne dog overgået af Hamilton med tiden 1.37.502.

4 ud af 5 biler i top 5 kører med Mercedes-motor, kun brudt af Alonso med en Ferrari-motor. Motoren fra Mercedes var også den motor, som havde færrest problemer både i testene før sæsonen og i Australiens Grand Prix. Under disse tests og Grand Prixet i Australien, var Renault-motorerne klart dem med flest problemer.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
1. Lewis Hamilton Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
1:37.502 + 0.000 14
2. Nico Rosberg Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
1:37.733 + 0.231 13
3. Fernando Alonso Scuderia Ferrari
P
1:37.953 + 0.451 17
5. Jenson Button McLaren Formula 1 Team
P
1:38.636 + 1.134 16
6. Kimi Räikkönen Scuderia Ferrari
P
1:38.783 + 1.281 12
7. Kevin Magnussen McLaren Formula 1 Team
P
1:38.949 + 1.447 15
10. Sebastian Vettel Oracle Red Bull Racing
P
1:39.389 + 1.887 16
11. Felipe Massa Williams Racing
P
1:39.533 + 2.031 11
13. Felipe Nasr Williams Racing
P
1:40.078 + 2.576 14
14. Daniel Ricciardo Oracle Red Bull Racing
P
1:40.406 + 2.904 19
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)
Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Schumacher er ved at vågne Sutils jagt på de ekstra gram »