Kinas GP: Løbsresumé

Det var endnu engang en magtdemonstration fra Mercedes, mens Ferrari overraskede og McLaren har fået endnu mere at arbejde med.

Lewis Hamilton . Copyright Mercedes AMG

Af: Frederik Langebeck (fl@bmf1.dk) d. 20/4 2014 klokken 10:04

Hamilton tog starten, mens Alonso skød sig frem som nummer tre og Massa blev klemt inde og skabte en mindre kollision der ikke umiddelbart tydede på større skader hos de involverede.
Mens Hamilton kom sikkert fra land, måtte Rosberg tage til takke med en placering som nummer seks, grundet en dårlig start og berøring med Bottas. Kevin Magnussen faldt en plads tilbage, mens Button fra start var i offensiven.
Lotus og Grosjean gjorde også en ganske god figur i starten og var efter de første omgange at finde på plads ni. På omgang syv var arbejdsdagen overstået for Sutil, som blev bugseret i garagen.

Massa kom ind til sit planlagte pistop, men havde store problemer med bagdækkene og måtte blive holdende i en tid, som gjorde at han tabte sit løb på gulvet.

Hamilton i front havde ingen problemer og skabte stille og roligt et større og større forspring til Ricciardo på andenpladsen og lignede på et tidspunkt en mand der sov, da han udbremsede sig selv og tabte et par sekunder.

Rosberg begyndte også at røre på sig efter sin uheldige start og avancerede til at ligge nummer tre cirka halvvejs i løbet efter en glimrende duel med Vettel. Den efterfølgende duel mellem Ricciardo og Vettel lod til at blive afblæst grundet en teamordre, men Vettel lavede en Massa og stod fast på sin plads, og Ricciardo kørte sig senere forbi.

Grosjean og Lotus’ løb tegnede optimistisk i forhold til tidligere indtil den kedelige melding indløb, at Grosjean’s gearkasse havde problemer og at han derfor skulle undgå at bruge fjerde gear, der ellers ville det betyde en DNF, som også blev en realitet.

Kevin Magnussen kæmpede en brav kamp igennem hele racet, men strategien og plads 15 fra kvalifikationen, gjorde dagen svær for danskeren. På omgang 43 demonstrerede Rosberg sin Mercedes og dens overlegne hastighed og downforce ved at overhale Alonso, og satte sig på plads to efter Hamilton.

Da vi gik ind i de sidste 10 omgange var begivenhederne stagneret, og man kunne så småt begynde at ane løbets resultat. Ricciardo kæmpede for at indhente Alonso på samme måde som Rosberg gjorde det, men brugte dæk og matchende pace fra Alonso gjorde det svært for australieren.

Hamilton løb med sejren, Mercedes demonstrerede endnu engang sin suverænitet og besatte de to første podiepladser, mens Alonso gav en tiltrængt oprejsning til Ferrari.

En fejl fra stewards gjorde, at det ternede flag faktisk blev vist efter kun 55 omgange i stedet for de 56. Ifølge FIA's reglement, artikel 43.2 er løbet derfor sluttet fra omgang 54.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.

P. Grid Kører Team Dæk Tid Stop Point
1. 1. Lewis Hamilton Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
1T33:28.338 2 25
2. 4. Nico Rosberg Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
1T33:46.338 2 18
3. 5. Fernando Alonso Scuderia Ferrari
P
1T33:51.938 2 15
4. 2. Daniel Ricciardo Oracle Red Bull Racing
P
1T33:55.438 2 12
5. 3. Sebastian Vettel Oracle Red Bull Racing
P
1T34:16.138 2 10
7. 7. Valtteri Bottas Williams Racing
P
1T34:24.038 2 6
8. 11. Kimi Räikkönen Scuderia Ferrari
P
1T34:44.638 2 4
11. 12. Jenson Button McLaren Formula 1 Team
P
53 omg. 2 0
13. 15. Kevin Magnussen McLaren Formula 1 Team
P
53 omg. 2 0
15. 6. Felipe Massa Williams Racing
P
53 omg. 2 0
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)
Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Kinas GP: Løbet LIVE - Ferrari på podiet Farmand tager fokus »