• Forside

Det kunne være gået galt igen

De sidste to års Michelin dækproblemer på Indianapolis Motor Speedway, med Indy Gate sidste år som kulminationen på den officielle dækkrig mellem Michelin og Bridgestone, kunne have gentaget sig i år. Michelin dækkene var ikke skadesfri efter den frie træning.

Af: Michael Ewert (mew@bmf1.dk) d. 6/7 2006 klokken 17:07

Michelin havde to forskellige compounds med til Indianapolis. Et ’soft tire’ og et ’hard tire’. Efter fredagens to frie træninger kunne Michelin konstatere skader på flere af de hårde dæk.

Alle Michelin teams fik besked på, at de ikke skulle udtale sig omkring dækkene og alle Michelin teams, på nær McLaren, fik besked på at bruge de bløde Michelin dæk på Indy.

Hvorfor McLaren ikke blev informeret omkring problemerne med de hårde dæk kan vi ikke sige noget om, men Michelins beslutning fik en del betydning i løbet. Begge McLaren racere udgik tidligt, så der nåede aldrig at ske noget med McLarens dæk, mens Fernando Alonso havde ønsket at køre på de hårde dæk. Forgæves.


Michelin havde ingen chance mod Bridgestone i søndags

De hårde dæk passer bedre til Fernando Alonsos kørestil, og det menes at være grunden til, at Fernando Alonso havde det dårligste løb i Formel 1 siden Ungarns Grand Prix 2005.

Det andet dækfirma, Bridgestone, havde taget deres sikkerhedsregler samt sidste års 2005 dæk med til USA, i tilfælde af at de skulle løbe ind i samme problemer, som Michelin gjorde sidste år.

En skandale som den i 2005 var dog ikke en mulighed for FIA. Efter sigende skulle de have været indstillet på at lave flere separate linier på banen, hvor samtlige Michelin teams ville have fået en begrænsning på 250 km/t og skulle køre en linie, mens de hurtigere Bridgestone teams skulle have kørt en anden linie.


Heldigvis udgik de to McLaren racere i starten af løbet. Det kunne være gået meget værre, hvis de var kommet igennem de ørste par omgange

Michelin har et forklaringsproblem. Hvis de havde problemer med deres hårde dæk, satte dækfabrikken de to McLaren køreres liv på spil. I særdeleshed hvis de ikke gjorde McLaren opmærksom på, at de hårde dæk ikke var brugbare på ovalen med tophastigheder i nærheden af 330 km/t.

Det kunne også være gået ud over tilskuerne på banen. Under dette års Indianapolis 500 løb på ovalbanen kørte Jacques Lazier over en stump vinge på asfalten, som med høj fart blev sendt op blandt tilskuerne, hvor en tilskuer blev kørt til det lokale hospital for at blive undersøgt.

Det samme kunne være sket under Formel 1 løbet, hvis en McLaren var blevet knust mod betonmuren i det hurtige Turn 1 ovalsving på banen.

Michelin har noget at forklare.