Marussia stemt ude

Marussia har længe lignet et hold, som ville få succes med alligevel at komme til start i 2015 sæsonen, men nu er der kommet uventet grus i maskineriet omkring godkendelsen af deres bil.

Jules Bianchi . Copyright Marussia F1

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 6/2 2015 klokken 11:02

Hvis Marussia skal lykkes med at komme til start, når Formel 1 sæsonen starter d. 15. marts i Australien, skal det være med deres 2014 racer, da teamet ikke har bygget en ny racer til dette års reglement.

Nye regler omkring bilernes design kræver, at der gives en dispensation til dette, hvilket også involverer en afstemning blandt de øvrige hold.

Netop afstemningen blandt holdene, hvor alle skal være enige i at give Marussia lov til at starte, viste sig at være en stopklods for Marussias vej tilbage til gridden.

Under et strategimøde med holdene, blev der stemt om Marussias deltagelse, og denne afstemning faldt ikke ud til det lille teams fordel.

”De ønskede at stille til start med sidste års racer, hvilket ikke blev accepteret-” kom det fra Bernie Ecclestone efter mødet. ”Der var tre eller fire der stemte mod, så det bliver ikke til noget.”

De penge, Marussia skulle have modtaget for deres placering sidste år, tilfalder de tre lavest rangerende hold, hvis ikke det lykkes for Marussia at komme til start. Hvilket betyder, at Force India, Lotus og Sauber vil få tilført lidt ekstra kapital at gøre godt med.

”Pengene, Marussia skulle have haft, vil blive fordelt mellem de andre hold, hvilket vel er en rimelig grund til at stemme mod deres deltagelse," sluttede Ecclestone skuffet.

Så det spinkle håb for Kevin Magnussens tilbagevenden til Formel 1 sammen med Marussia ser ud til at være fordampet, inden det nåede at fortætte sig.

Formel 1 feltet 2015 vil således bestå af 18 biler fordelt på 9 hold. Mercedes, Red Bull, Ferrari, Williams, McLaren, Force India, Toro Rosso, Lotus og Sauber.

OM SKRIBENTEN

Allan fra BMF1 Allan er en af grundlæggerne af Bil Magasinets Formel 1 side og er en af de mest erfarne Formel 1 skribenter i Danmark.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Caterham nedbrud Nyt håb for Kevin »