Er Räikkönen på vej til Toyota?

Udtalelser af topchefen for Toyotas WRC-program indikerer, at Kimi Räikkönen måske er ved at planlægge sit otium og afslutte karrieren i rally.

Bahrains GP 2015 . Copyright Ferrari Media

Af: Peter Hartig (pha@bmf1.dk) d. 29/5 2018 klokken 10:05

I sidste uge rapporterede finske medier, at Mia Miettinen – Executive VP for Tommi Makkinen Racing, teamet der kører Toyotas WRC-program – at man ville være åben for at hyre Ferraris Kimi Räikkönen.

”Kimi kunne være en god mulighed for Toyota, men han skal først beslutte, om han vil fortsætte sin karriere hos Ferrari,” udtalte Miettinen.

Om udtalelsen bunder i ren spekulation eller uofficielle samtaler imellem parterne, vides ikke. Under alle omstændigheder er rygterne – i hvert fald officielt – fuldstændig ukendte for Toyotas sportsdirektør Kai Lindström.

”Det er første gang, jeg hører om det,” sagde sportsdirektøren.

”Det er helt klart, at hvis der var noget om snakken, så ville jeg være den første til at høre noget fra Tommi eller ham (Räikkönen, red.).”

Kimi Raikkonen er glad for rally. Her ses han under det finske rally i en Abart S2000.
Copyright Ferrari Media


”For mig er det ren spekulation,” lød den kategoriske konklusionen fra Lindström.

Rygterne har udspring i en udtalelse, som Räikkönen kom med tidligere på året, hvor han blev spurgt om sine fremtidsplaner, hvis Ferrari ikke forlænger kontrakten med ham for 2019.

Da finnen direkte blev spurgt, om han kunne se sig selv i rallysporten igen, svarede Ferrari-køreren: ”Måske i nogle løb. For sjov.”

Når rallysporten dukker op på radaren, skyldes det, at Räikkönen – efter at være blevet smidt på porten af Ferrari ved udgangen af 2009 – besluttede at prøve lykken i rally for Citroën i 2010 og året efter med sit eget team.

Som bekendt sluttede rallyeventyret i 2012, hvor The Iceman vendte tilbage til Formel 1 for Lotus.

OM SKRIBENTEN

Peter fra BMF1 Peter har været en del af BMF1 næsten siden starten og er især kendt for sin faste serie af Kevin-interviews.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Monaco skal overveje nyt layout Verstappen har ikke brug for kritikken »